Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5100 Fokus i auto

Produkter
(logga in för att koppla)

gus_tav

Ny medlem
Hej
Jag har en Nikon D5100 och har ställt om den till tumfokus. Vill ha denna funktionen med tumfokus i de halvautomatiska lägena. Men går det att ställa om så att fokus ligger på avtryckaren i autoläget? De övriga i familjen uppsakttar inte detta med tumfokus.

Jag har inte just D5100 men har och haft diverse andra modeller och har alltid kört med "tumfokus". Det är antingen eller som gäller. Det kan finnas möjlighet att lägga valet i en snabbmeny eller programmera en knapp (eller en kombination) för ändamålet. /Frode

På sidan 211 i manualen har du hur du kan lägga till menyval i "Min meny", det kan vara ett alternativ för att snabbt hitta. /Frode

Tänkte mer på att AF alltid skulle vara på avtryckaren i auto och AF på tummen i halvautomatiska lägen. Vad jag förstod på kursen jag var på så var detta det vanliga för kameror men inte på Nikon 5100.

Nej, det är nog en missuppfattning. Jag har AF på tummen vilka lägen jag än kör och har inte hittat info om något annat.

/Frode

Jag skulle gissa att jag är kursledaren i den kursen som avses och är också intresserad av ett svar på den här frågan för framtiden.

Jag kör Canon och där flyttas fokusering till avtrycket i autoläge då custom functions där man ställer in tumfokus inte gäller i Auto. När frågan har kommit upp på kurser tidigare har det bara varit att ställa om kameran på auto och så har fokus flyttats till avtrycket, kanske har jag haft flyt och frågan bara dykt upp på Canonkameror? Det låter otroligt men det kanske är så...

För det känns ju lite som tumfokus inte uppskattas av de i familjen som kör auto och det skulle vara avstängningsbart. Finns det ingen Nikonkamera som har denna möjlighet?

Om ni med Auto menar "Grönt" läge så har jag inte det på mina kameror så det är mycket möjligt att det funkar så på Nikon också. Värt att testa för någon med D5/7xxx

/Frode

ANNONS
Götaplatsens Foto