Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inte helt osannolikt.
Vi måste bestämma oss för om vi vill bli en kinesisk råvaru- och arbetskraftkoloni i framtiden, eller inte.

Köp hellre Nikon (eller något annat japanskt) än produkter från ett land utan mänskliga rättigheter och som praktiserar slavarbete.

Det tåget har redan gått Per när svenska staten och resten av väst satt på händerna i 20 år och tittade på medan hela väst avindustrialiserades. Först fick de tillverka kläder, leksaker och småskräp som gem och suddgummin och sedan blev det i princip allt. Det ingen av de som trodde att man kunde sitta kvar och sälja immateriella saker och sköta design och finanskapitalet tänkte på är vad som händer när man totalt avhänder sig kontrollen över den reala ekonomin och vad som händer efter 20 år plus när kineserna inte längre behöver kopiera västlig design heller längre utan det faktiskt är de som i vissa fall blivit helt ledande på både design och effektiv tillverkning.

Denna insikt slog mig rätt hårt när jag såg detta klipp med en smart AI-styrd gimbal från DJI. Jag är rätt säker på att det var första gången jag sett något liknande:

Det var redan på 60-talet som stora delar av skeppsbyggnadsindustrin i Göteborg lades ned och bl.a. "flyttade" till Syd-Korea och Finland istället och den tunga handelsstålsindustrin lades till stora delar ned i Sverige som en bieffekt av detta när inga skepp längre byggdes. Dagens unga i Sverige har inte ens en aning om detta längre.

Vi kan faktiskt se USA:s och Europas tullmurar mot Kina som ett bevis för att både USA och Europa inte längre kan hävda sin i konkurrensen mot ett Kina som i många år haft tvåsiffriga tillväxttal och helt enkelt är mycket effektivare idag än det trötta väst.. Förr kunde vi lite föraktfullt säga att de hanterade sin arbetskraft förfärligt men inte ens det funkar nu när man bevisligen lyft stora delar av sin utfattiga landsbygdsbefolkning ur den fattigdomen och gjort den till hyfsat välbeställd medelklass.

I både Tyskland och Sverige har sedan en totalt världsfrånvänd miljörörelse fullbordat självskadan genom att sorglöst stänga ned kärnkraftverken och snabbt förstöra dem för att förhindra en återstart. Resultatet: Idag står stora delar av Tysklands storindustri med bilfabrikerna i centrum inför sitt totala sammanbrott. Kineserna har nog haft svårt att förstå vad de bevittnat. Nu vaknar vi yrvaket och börjar i skuggan av Ukraina-kriget att fatta att vi måste blixtsnabbt försöka återskapa en tung industri för att kunna försvara oss.

Unga kineser och koreaner har pluggat och jobbat stenhårt i många år för att komma dit där de nu är medan de unga här fått allt svårare att ens läsa och skriva. Ingen vill längre jobba med naturvetenskap och bli ingenjörer utan drömmer istället om att få en vloggkamera i julklapp för att sedan ha sitt på det torra och kunna lalla omkring som influercers hela sina liv. Är det undra på att handelsbalansen med Kina, Japan och Korea sett ut som den gjort i många år nu med USA och övriga väst. Det började med Japan efter kriget och verkar "sluta" med ett åldrande Japan som inte heller längre kan konkurrera med kineserna.

Det här har ju länge funkat toppen för USA som efter Bretton Woods, där dollarn blev reservvalutan för hela världen, kunnat ägna sig åt att exportera papper i form av obligationer och dollarsedlar som sedan Japan och resten av världen fick i betalt för det de i sitt anletes svett byggt i sina fabriken - men nu är det snart slut på det för nu vänder sig världen bort från USA och där börjar paniken så smått sprida sig när det verkligen börjar gå upp för folk vem som egentligen snyltat på vem. Det finns ett skäl varför en del längre kallat USA för United Bluff.

Men vi kan väl alltid glädja oss med att det är än värre i Ryssland där de aldrig slutat med att supa ihjäl sig i sin bottenlösa tristess och sin sociala utarmning. I väst orkar vi inte längre supa ihjäl oss eftersom vi har och haft fullt upp med att äta ihjäl oss. Finns det något underhållsprogram i TV där man inte lagar mat bredvid TV-sofforna??

Senast ändrad:
Det är nog inte helt osannolikt.
Vi måste bestämma oss för om vi vill bli en kinesisk råvaru- och arbetskraftkoloni i framtiden, eller inte.

Köp hellre Nikon (eller något annat japanskt) än produkter från ett land utan mänskliga rättigheter och som praktiserar slavarbete.
Jag klickade gilla eftersom kinesisk syn på människovärde skiljer sig rätt mycket från mina idéer.
Så trillar man ibland dit omedvetet: Ett av min favoritobjektiv är Sony 40/2.5G. Det är dyrt och optiskt lite sådär beroende på situation. Men snabbfokuserandet, tyst, litet och lätt... och Made in China. Aj då.

När det gäller mycket av det Kina tillverkar så säljs det till låga priser. En del är skit och annat är lika bra som grejer för mångdubbla priset.
De billiga grejerna importeras i massor av vanliga människor som tittar på prislappen och inte så mycket mer.

Det har kineserna också...

Hej ztenlund,
OK, du svarade på exakt det som var kvar av inlägget jag citerade efter att jag kortat ner det. Helt rätt så.
Låt mig dock vara tydlig och säga att jag tänkte på alltihop Sten-Åke skrev. EDIT: ...och håller med om det mesta.

Kineserna har kommit en hyfsad bit på väg mot världsherravälde.

Senast ändrad:
Sedan är det ju inte längre vi som bestämmer om vi ska bli eller vara en råvarukoloni eller inte, för det är vi ju redan som nation - så blir det ju när fabrikerna ligger i Kina. Arbetskraften har de numera själva i Kina och Syd-Korea- även den högt kvalificerade.

En annan symbolfråga:

Gissa vem som byggde "guldbron" som förbinder Gamla Stan i Stockholm med Södermalm vid Nya Slussen? Vi kunde inte längre bygga något sådant i Sverige när Finnbodavarvet i Stockholm lagts ned och alla varven i Göteborg i princip är nedlagda. utan istället gjordes den i Kina och fraktades i ett stycke på båt till Slussen. Kan det bli tydligare än så?? Vem trodde då på 60-talet att det då utfattiga U-landet Kina skulle klara något sånt?

Nedan en lista på de största varven i Göteborg (det fanns flera):

De klassiska storvarven​

• Götaverken (urspr. Keillers WerkstadGöteborgs Mekaniska Verkstads ABGötaverken). Efter att Arendal byggts kallades den äldre anläggningen ofta Göteborgsvarvet.
  • Eriksbergs Mekaniska Verkstad (Eriksberg/Eriksbergsvarvet). Avvecklades i varvskrisens spår; sista leverans anges som 1979.
  • Lindholmens varv / Lindholmens Mekaniska Verkstad (LMV). Verksamheten upphörde 1976.
  • Arendalsvarvet (Götaverken Arendal). Invigdes 1963 och lades ner 1989.
Reparationsvarv som “levde vidare” på varvsmark

• Cityvarvet (reparationsanläggningen som Götaverken fortsatte driva från 1976; återetablerades 1993 och gick 2000 under namnet Damen Shiprepair Götaverken; nedlagt 2015).

Nu finns i princip ingenting av denna tunga industri kvar i Göteborg.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto