Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem

Visserligen på franska, men det finns flera möjligheter att översätta sidor. Här säger Sigmas VD att dom överväger att släppa FX objektiv till Z, men att dom än så länge valt att endast släppa DX objektiv.
Fel länk?

Det är möjligt att det inte finns några juridiska hinder för Sigma att släppa sina objektiv för Z (till skillnad från Canon som verkar stämma de som försöker). En snabb sökning på CyberPhoto ger 4 AF-objektiv för fullformat, varav 2 från Tamron som har en speciell affär med Nikon. Om det hade varit så lätt som att skruva på en Z-bajonett på sina befintliga objektiv hade Sigma förmodligen redan gjort det. Kanske Nikon bara släpper in objektiv som inte konkurrerar med deras egna, kanske är det dyra licenskostnader, kanske är det svårt att få dem att lira bra med Nikons AF-system eller också tycker de bara att det inte är värt att anpassa gamla objektiv som kommer uppdateras innan de når ROI.

Med största sannolikhet är det dock Nikon(s regler) som är det största hindret för Sigma att släppa sina objektiv till Z.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med Sigma, men jag ser egentligen inget behov, detta blir min lista

Laowa 10/2,8 AF kommer ju till Z och den känns ju köpvärd
Nikon 17-28/2,8 AF har jag i Z (vilket egentligen är ett Tamron)
Laowa 25/2,8 makro 2,5-5X har jag i Z
Nikon 105/2,8 AF makro har jag i Z

Det blir troligen ett 70-200/2,8 Z också

Kanske klarar jag mig med detta och med alla de objektiv jag har i F fattning
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, helt fel. Har korrigerat orginalmedelandet med den rätt som också kommer här.

Interview Sigma CP+ 2024 : "la demande d'objectifs en monture RF est de plus en plus forte" (phototrend.fr)

Där säger han

En lançant des objectifs plein format en monture Z, notamment ?
Oui, le plein format est une source d’opportunités pour nous. Mais notre plan était de lancer ces 3 optiques pour APS-C afin d’observer la réponse du marché. Mais aujourd’hui, j’aimerais voir comment d’autres objectifs seraient accueillis.

Vilket mer eller mindre betyder att dom provade att lansera 3 DX-objektiv, men att dom nu vill prova andra.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med Sigma, men jag ser egentligen inget behov, detta blir min lista

Laowa 10/2,8 AF kommer ju till Z och den känns ju köpvärd
Nikon 17-28/2,8 AF har jag i Z (vilket egentligen är ett Tamron)
Laowa 25/2,8 makro 2,5-5X har jag i Z
Nikon 105/2,8 AF makro har jag i Z

Det blir troligen ett 70-200/2,8 Z också

Kanske klarar jag mig med detta och med alla de objektiv jag har i F fattning
Jag funderar också på Z 70-200, men kanske blir det Z 70-180, den är ändå halva priset.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag funderar också på Z 70-200, men kanske blir det Z 70-180, den är ändå halva priset.
Jag kommer att köpa ett begagnat och det finns säkert fler 70-200/2,8 ute på marknaden. Men jag tror att det är vikten som avgör i så fall, 70-180 har halva vikten. Den har också bättre avbildningsskala vilket också är väldigt viktigt för mig, kan tex vara utmärkt till fjärilar. Har för mig det var något som var mindre bra med 70-180 men kommer inte ihåg det nu, det var inte avsaknaden av VR för det gör inte så mycket, kanske något sämre skärpa? Jag får läsa på lite mer
 
ANNONS