Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5200 och studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett studioblixtset, Dörr ds150, tror jag det heter. Detta kopplar jag mot min Canonkamera med kabel till en adapter i blixtskon.

Nu är min dotters kompis hos oss och hon är väldigt duktig på att fotografera och då tänkte jag hon kunde låna studiosettet.
Men tyvärr är jag helt Nikon-analfabet och hon har en D5200 och jag vet inte hur jag kopplar den till mina blixtar.
Tyvärr har hon inte med instruktionsboken och när jag söker på en liknande lösning som jag har till min kamera hittar jag inget som verkar passa till hennes kamera.

Hur kan man lösa dette enklast?

Mvh Jerker

Använd den inbygda blixten på nikon kameran.
Du måste hitta läget där man ställer den inbygda blixten i manuellt läge,
prova med exempelvis 1/8 dels styrka.
om det är som de flesta nikon är det på en flik med en penna!

Gör som Jaan skriver använd kamerablixten o låt de separata blixtarna tända som slavar.
Ger den egna blixten för mycket ljus kan man sätta för med en bit papp.

5200 har ingen masterfunktion så den kan inte styra nikon cls-blixtar, men sparka igång en dum studioblixt (eller kamerablixt som har inbyggd (dum)sensor) kan man alltid göra, bara man slår av förblixten.

Alla studioblixtar (moderna) har inbyggd slavtändare.

Jag har ett studioblixtset, Dörr ds150, tror jag det heter. Detta kopplar jag mot min Canonkamera med kabel till en adapter i blixtskon.

Nu är min dotters kompis hos oss och hon är väldigt duktig på att fotografera och då tänkte jag hon kunde låna studiosettet.
Men tyvärr är jag helt Nikon-analfabet och hon har en D5200 och jag vet inte hur jag kopplar den till mina blixtar.
Tyvärr har hon inte med instruktionsboken och när jag söker på en liknande lösning som jag har till min kamera hittar jag inget som verkar passa till hennes kamera.

Hur kan man lösa dette enklast?

Mvh Jerker

Sätt samma adapter i Nikon-skon :)

Bra att man har koll på vad man har, jag har ds160m. Och jo de har slavefunktion och det funkar. Jag var lite fundersam över att den inbyggda skulle störa i bilden. Men det kan jag ju testa, och om det stör så var de ett bra tips med pappskiva. Ibland tenderar man göra saker krångligare än de behöver vara

Den goa200 länkade till är lik den jag har till min Canon. Om den passar blixtskon, är det då riskfritt att prova med den utan att nåt går sönder även om de är till Canon, dock kina noname?

ANNONS
Götaplatsens Foto