Annons

D60 och ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör vanligtvis med Hasselblad och en Autometer VF vilket brukar fungera mycket bra ihop. Men när jag igår testade att fota i studio använde jag min Autometer för att mäta ljuset. Fick det till 1/125 och f/8, men när jag testade med min D60 och tittade på displayen blev det allt för ljust så efter lite test så körde jag 1/125 och f/18 för att få det att se bättre ut. Kanske kan man inte riktigt lita på kamerans LCD.

Jag körde ISO 400 på både ljusmätaren och D60´n. Hur kan det skilja så pass mycket? Har kört med autometern ett bra tag och den är mycket exakt tycker jag. Någon som upplevt samma problem?

Jag har stora problem när jag kör min studioblixt med minolta dimage 5, jag måste synka på 2:dra ridån, då funkar det perfa.

mvh. Adam

Grejen är den att jag får perfekt resultat på min D60 då jag kollar på LCD-displayen för att ställa in exponeringen. Men kör jag efter min Autometer så blir det helt överexponerat.

Hej

Har du provat att fota ett lättmätt föremål, tex ett gråkort och sedan tittat på tex histogrammet i kameran.

Min externa Solaris och D60:n är helt överens, stämmer rätt bra med EOS 3:an också. Kan skilja nån 1/3 steg i vissa fall. D60:n jag har underexponerar lite, främst med 100-400L IS, där får jag lägga på ca 1/2 till 2/3 steg. DVS inte alls så dramatisk skillnad som du anger.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto