Annons

D70 blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_145

Aktiv medlem
Vilka blixtar passar till den? vill ha många förslag även modeler som fanns förut och kanske finns på beg marknaden

/Janne

Alla blixtar med synkspänning under 250V går att använda. Det är dock bara ett fåtal som ger automatik. Dels är det Nikons egna SB-600 och SB-800. Därtill har tredjepartstillverkare så som Sigma och Metz blixtar som åxå är kompatibla med i-TTL som blixtsystemet på D70 heter. Med Sigman finns det en del användare som har upplevt inkonsekventa exponeringar. Hur Metz motsvariga funkar har jag ingen som helst koll på.
Kommer du att använda blixt mycket är det nog värt att köpa en som pratar i-TTL, men om du, som jag, bara använder blixt någon enstaka gång så kan du ju tex komma undan med en lite äldre blixt som har egen automatik. Jag använder tex en SB-24 som jag fick med när jag köpte en analog kamera förra sommaren.

Jag har använt SB-600 litegrann och tycker att den är mycket trevlig och lättanvänd. Om man inte har behovet av en väldigt kraftig blixt så är det den jag skulle köpa. Annars skulle jag köpa SB-800.

ANNONS
Götaplatsens Foto