Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D70 eller eos 300D ?
- Trådstartare evalisen
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Som Kim redan antydit så finns det ju flera trådar redan som behandlar just detta ämne. 
Om jag ska fatta mig kort så valde jag D70:n för jag tycker att den "känns" bättre. Bättre byggkvalitet, den är snabbare, mer ergonomisk, rattar och kontroller sitter, i mitt tycke, mer logiskt.
Sen är den snyggare åxå. ;-)
Man har åxå mer kontroll över vilka inställningar som används oavsett vilket funktionsprogram man använder. Detta kan dock, till viss del, avhjälpas på 300D genom att använda en hackad mjukvara i kameran, om man vill göra detta och riskera sin garanti. Man får då även spegeluppfällning, vilket saknas på D70:n.
Båda två är bra kameror och i mångt och mycket är det en smaksak vilken man väljer.
300D har ISO100, vilket kan vara praktiskt i en del sammanhang. (Man kan ju åstadkomma samma sak med ett gråfilter på D70:n i de få fall där man behöver det.)
Brusnivån är något lägre på 300D. Personligen tycker jag att bruset är mycket "snyggare", särskilt på höga ISO-tal, på D70:n. Det är finkornigare och mer monokromt, så det blir inte alls lika iögonfallande.
Sedan är det ju inte bara själva kameran utan även objektiven till. Canons objektiv ligger något lägre i pris mot nikons, rent generellt. Åas är det många som använder objektiv från 3:e part och gör man det så spelar det ingen direkt roll.
Ytterligare en sak att ta upp är att det inte finns något vertikalgrepp till D70:n.
Jag har en kompis som har en 300D och har testat den en del. Jag skulle nog kunna leva med den, men D70:n känns, som sagt bättre och jag trivs mycket bra med den. Sen tycker ju andra helt tvärt om såklart.
Om jag ska fatta mig kort så valde jag D70:n för jag tycker att den "känns" bättre. Bättre byggkvalitet, den är snabbare, mer ergonomisk, rattar och kontroller sitter, i mitt tycke, mer logiskt.
Sen är den snyggare åxå. ;-)
Man har åxå mer kontroll över vilka inställningar som används oavsett vilket funktionsprogram man använder. Detta kan dock, till viss del, avhjälpas på 300D genom att använda en hackad mjukvara i kameran, om man vill göra detta och riskera sin garanti. Man får då även spegeluppfällning, vilket saknas på D70:n.
Båda två är bra kameror och i mångt och mycket är det en smaksak vilken man väljer.
300D har ISO100, vilket kan vara praktiskt i en del sammanhang. (Man kan ju åstadkomma samma sak med ett gråfilter på D70:n i de få fall där man behöver det.)
Brusnivån är något lägre på 300D. Personligen tycker jag att bruset är mycket "snyggare", särskilt på höga ISO-tal, på D70:n. Det är finkornigare och mer monokromt, så det blir inte alls lika iögonfallande.
Sedan är det ju inte bara själva kameran utan även objektiven till. Canons objektiv ligger något lägre i pris mot nikons, rent generellt. Åas är det många som använder objektiv från 3:e part och gör man det så spelar det ingen direkt roll.
Ytterligare en sak att ta upp är att det inte finns något vertikalgrepp till D70:n.
Jag har en kompis som har en 300D och har testat den en del. Jag skulle nog kunna leva med den, men D70:n känns, som sagt bättre och jag trivs mycket bra med den. Sen tycker ju andra helt tvärt om såklart.
sagan
Avslutat medlemskap
boris.bonasin
Aktiv medlem
Byggkvaliten är betydligt bättre på D70 ån på 300D. Det känns så fort man hållit i dem.
D70 har något större sensor och ger ett snyggare brus vid höga ISO än 300D.
D70 är ett helt steg snabbare än 300D.
D70 är helsvart, mycket snyggare.
Som bonus slipper su ägna dig åt att lägga in hackade mjukvaror osv för att känna dig nöjd
D70 har något större sensor och ger ett snyggare brus vid höga ISO än 300D.
D70 är ett helt steg snabbare än 300D.
D70 är helsvart, mycket snyggare.
Som bonus slipper su ägna dig åt att lägga in hackade mjukvaror osv för att känna dig nöjd
timlu
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Tack för ditt svar, Robert!
Själv har jag bara testat 300D som pojkvännen har...
Jag får väl åka till affären o prova helt enkelt, och ta den som sitter bäst. Verkar ju ändå som de va en smaksak... att båda kamerorna är likvärdiga.
Har din pojkvän en Canon så bör du även väga in möjligheten att dela gluggar, vilket talar till fördel till 300D.
Personligen är jag ytterst nöjd med min 300D, även utan hacket.
dumbo
Aktiv medlem
Som Tim säger så kan det ju vara en fördel att kunna låna optik av varandra. Man kanske då inte behöver dubbla uppsättningar av alla objektiv. Fast i slutändan så skulle jag gissa på att man slutar med en egen uppsättning ändå. Iaf om båda två fotograferar mycket.
En fördel till för D70:n är "riktig" spotmätning.
Sen kan det ju mycket väl vara värt att vänta och se vad 20D erbjuder/presterar. På pappret ser den ju inte så pjåkig ut iaf. Eller så lär man säkert kunna skaffa en begagnad 10D lite billigt när den väl släpps.
En fördel till för D70:n är "riktig" spotmätning.
Sen kan det ju mycket väl vara värt att vänta och se vad 20D erbjuder/presterar. På pappret ser den ju inte så pjåkig ut iaf. Eller så lär man säkert kunna skaffa en begagnad 10D lite billigt när den väl släpps.
Micke_tml
Aktiv medlem
timofej skrev:
P.S. Pojkväner varar inte för evigt...![]()
Håller väl längre än en digitalkamera...
/Micke
niklasl
Aktiv medlem
He-he... verkar som om Nikon-anhängarna är stressade av nyheten om Canon 20D. Du måste helt enkelt köpa en Nikon!
Du kan lugnt köpa en 300D och då får du en mycket bra kamera, även utan hackad programvara. Ta sedan en titt på objektivsortiment, -priser och -prestanda så känner du dig ännu mera nöjd!
Du kan lugnt köpa en 300D och då får du en mycket bra kamera, även utan hackad programvara. Ta sedan en titt på objektivsortiment, -priser och -prestanda så känner du dig ännu mera nöjd!
Anders_Dahl
Aktiv medlem
niklasl skrev:
He-he... verkar som om Nikon-anhängarna är stressade av nyheten om Canon 20D. Du måste helt enkelt köpa en Nikon!
Vem är stressad? Varför skulle en Nikonägare bli stressad för att Canon släpper en ny kamera???
Tror snarare det är så att en massa Canon-anhängare som står och tvättar kalsongerna just nu.
Och varför denna otroliga hysteri (som det varit här idag) runt 20D? Var Canons utbud så dåligt innan?
iSolen.se
Guest
evalisen skrev:
Hmmm nu vet jag ännu mindre...
Hade ju hoppas att jag skulle få lite klarhet här!)
Solklart, köp en beg 300D av nån dom som ska uppgradera till 20D, eller köp en ny D70 med 18-70 objektivet, du kommer säkert bli nöjd i bägge fallen.
boris.bonasin
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Utgå ifrån att båda kameramodellerna är mycket bra tekninskt sett. Bildkvalitén kommer med all säkerhet inte att avgöras av kamerans tekninska begränsningar.
Känn istället på kamerorna och låt byggkvalitet, användarvänlighet och ergonomi avgöra. Detta är långt mycket viktigare än en massa tekniskt mambo jambo.
Sen kan du ju alltid fråga dig om vad som kommer att hända med andrahandsvärdet på 300D den närmaste tiden...
JanLov
Aktiv medlem
Nikon D70 v Canon Eos 300D. Om det är svårt att välja, så gå in till Din lokala fotohandlare och be att få vrida,vända och känna på kamerorna. Välj sedan med hjärtat, den kamera som "känns" rätt är det bästa valet.
Man kan diskutera skillnader modellerna mellan i oändlighet. Båda har sina plus och minus, och det man glömmer i slutändan är att båda modellerna är förbaskat bra kameror.
Glöm inte bort syftet med kameran, se det inte som att köpa en dator.
Nya kameror kommer ideligen, så man ska inte vänta på att det kommer "något bättre" om du behöver kameran nu. Nya modeller är det dessutom större efterfrågan än tillgång på.
Som Canonfreak sedan många år, så har jag själv valt D70..inte för att jag tycker den är bättre än 300D. Jag har tagit många fina bilder med 300D, utan för att den kändes bäst.
Hoppas du hittar en favorit..De fina bilderna kommer du garanterat få oavsett val...
Lycka till
Man kan diskutera skillnader modellerna mellan i oändlighet. Båda har sina plus och minus, och det man glömmer i slutändan är att båda modellerna är förbaskat bra kameror.
Glöm inte bort syftet med kameran, se det inte som att köpa en dator.
Nya kameror kommer ideligen, så man ska inte vänta på att det kommer "något bättre" om du behöver kameran nu. Nya modeller är det dessutom större efterfrågan än tillgång på.
Som Canonfreak sedan många år, så har jag själv valt D70..inte för att jag tycker den är bättre än 300D. Jag har tagit många fina bilder med 300D, utan för att den kändes bäst.
Hoppas du hittar en favorit..De fina bilderna kommer du garanterat få oavsett val...
Lycka till
Anders_Dahl
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Frågan du ställde är inte lätt att få svar på här. Vi är som små barn som kastar paj på varandra så fort någon hävdar att det ena är bättre än det andra
Ett tips är att söka lite på nätet och läsa oberoende tester.
Själv köpte jag D70 då jag hade Nikon sedan tidigare. Det var dock väldigt nära att jag bytte läger då Nikons lansering drog ut på tiden.
Jag motiverar mitt val med:
D70 är snabbare (känns som en vanlig analogkamera).
D70 känns gedignare.
D70 har spot-mätning.
Saker jag prioriterade bort:
300D har möjlighet till vertikalgrepp, inte D70
300D har ett i princip brusfritt ISO-100 läge, inte D70
300D har många fler kompisar på fotosidan
Allra viktigast innan du bestämmer dig är att du går och känner på kamerorna hos en handlare. Oavsett vad andra skriver så är det ju DU som ska trivas med kameran.
Lycka till!
/Anders