Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D70 & kenko tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbst

Medlem
Hej.
Jag vet att det här har diskuterats i detta forum förut men jag tycker inte att jag har hittat svar på alla mina frågor. Så, ber om ursäkt om jag upprepar saker och tackar sedan ödmjukast för eventuella svar.

Hur som helst, jag köpte mig en d70 för ett par månader sedan och är grymt nöjd över mitt val.
Som ända lins har jag kit objektiken 18-70mm, dock vill jag ha möjlighet till macro-fotorafering. Eftersom min budget är rätt tight just nu så har jag sneglat lite på Kenkos mellanringssats, därav ett par frågor:
1) Jag vill kunna fotografera mindre insekter eller i alla fall fjärilar, ta bilder av vattendroppar på växter osv. Vad skulle effekten av dessa mellanringar bli med den lins jag har, med avseende på macro-fotografering, hur små saker kan jag fånga med kameran osv?
2) Om jag istället vill använda mellanringarna för bättre zoom vid avståndsfotografering är jag rätt eller fel ute då?
3) Hur mycket förlorar jag, kvalitetsmässigt, med dessa mellanringar?

Om någon har denna kombination (18-70mm och mellanringssatsen) så skulle testbildervara grymt uppskattade.

Vidare, tänkte också köpa kenkos polarisations- och uv-filter:
4) Är dessa värda pengarna eller ska man köpa dyrt med en gång?

Tackar än en gång ödmjukast för Er hjälp.
/Ebbe

ebbst skrev:
Vad skulle effekten av dessa mellanringar bli med den lins jag har, med avseende på macro-fotografering, hur små saker kan jag fånga med kameran osv?
Mer än tillräckligt. Dock kommer arbetsavståndet att bli kort vid de högre förstoringsgraderna.

Förstoringen blir beroende av inställd brännvidd på zoomen och du får störst förstoring vid kortast brännvidd.
ebbst skrev:
2) Om jag istället vill använda mellanringarna för bättre zoom vid avståndsfotografering är jag rätt eller fel ute då?
Det funkar inte så. Mellanringarna förkortar närgränsen och när du har dem monterade kan du bara fokusera inom ett mycket begränsat avståndsområdet.

Jag skulle personligen inte köpa mellanringar till den där zoomen. Den är ljussvag så du kommer att få svårt att fokusera. Dessutom vill du nog ha lite längre brännvidd om du skall fotografera insekter.

Ett Cosina-makro kostar ungefär lika mycket som mellanringssatsen. Det skulle jag köpa istället om budgeten är tajt. Då får du längre brännvidd och därmed arbetsavstånd och dessutom kontinuerlig fokusering från oändligt till 1:2 utan att behöva hålla på med extra tillbehör. Tyvärr har jag dock för mig att du behöver skruva på en medföljande försättslins för att komma hela vägen till 1:1.

Jag har en 12mm mellanring som jag testat med kitoptiken och...
Optiken blir då bara användbar vid runt 60-70mm. Med kortare brännvidd kan kan man inte fokusera på föremål som inte befinner sig inne i objektivet.
Så användningsområdet för mellanringar är lite begränsat med kitgluggen.
Min internetuppkoppling hemma är nere för tillfället och jag vet inte när den kommer igång igen, annars skulle jag kunnat visa exempel med kitgluggen och min 12mm mellanring.

Men Jim skriver så kommer man dock att behöva gå ganska nära för att kunna använda mellanringar, så en "riktig" makrooptik med lite längre brännvidd är ju klart bättre om man ska fotografera insekter.

Mellanringar går inte att använda för mer "zoom". De bara kortar ner närgränsen. Vill du ha längre brännvidd bör du nog köpa ett objektiv för det.
Jag har själv en 70-210/4-5.6. Den har en närgräns på 1.2m och funkar faktiskt rätt hyfsat för insekter om man inte är ute efter extrema närbilder, förutsatt att man har tillräckligt med ljus för att kunna använda någorlunda korta slutartider. De går för ca 1000-1500kr på ebay.

ANNONS
Götaplatsens Foto