Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 NEF innehåller endast previewbilden!?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Ikväll skulle jag gå igenom ett gäng gamla bilder från 2009 som bara blivit liggande orörda på hårddisken... Döm om min förvåning när jag ser att vissa av NEF-filerna bara är 17-60 kB stora! Vid en import till Lightroom visar de sig enbart innehålla en liten previewbild på 160*120 pixlar!

Som tur var fotade jag NEF+JPG så jag har de fullstora JPG-bilderna kvar också, och de är verkligen i full storlek. Fattar nån vad som hänt? Jag har inte gjort något med bilderna mer än att döpa om dem med datum och tid, vilket jag gör med alla mina bilder, och sen har de legat där sen den 3/10 2009. Det är (vad jag vet) bara bilderna i denna mapp som drabbats. Och det är inte alla bilder, bara vissa, spridda lite här och där (100 av 231 bilder).

Har någon varit med om något likande? Eller hört talas om det? Eller har någon nån aning om vad som kan ha hänt?

Bilagor

• liten-NEF.jpg
    liten-NEF.jpg
    40.9 KB · Visningar: 292
Det ser ut som om du kör XP, så jag skulle gissa på att du gjort en import från kameran vilket brukar resultera i problem med råfilerna när Windows inte känner igen filerna.

Nej, jag importerar från minneskortläsare.

Detta har alltså hänt vid ett enda tillfälle, på 100 bilder av 231. Mina övriga ca 20.000 bilder är OK.

Nej, jag importerar från minneskortläsare.

Detta har alltså hänt vid ett enda tillfälle, på 100 bilder av 231. Mina övriga ca 20.000 bilder är OK.

Jo, men om du använder Windows "importera"-funktion så kan detta ske. Det SKA inte ske, men det kan ske. Jag har sett det hända med såväl NEF som CR2-filer.

Det som händer är att Windows av någon anledning inte gillar just den råfilen, och extraherar därför enbart JPG-delen.

Importera kanske var fel ord, jag gör en helt vanlig filkopiering i Utforskaren (Win XP) från minneskortläsaren till hårddisken...

ANNONS
Götaplatsens Foto