Annons

D700 vs D800 vs D3s vs D4

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny kamera, har idag en D700. Skulle vilja se eller helst få lägga vantarna på en bild som är taget under samma omständigheter med samma objektiv.

Någon som kan ordna detta, dom kamrorna som är av intresse är D800 vs D3s vs D4 och då gärna en bild av en D700 samtidigt. Om nu någon sitter o klämmer på alla dessa, skulle jag vara överlycklig.

Om teststudiobilder är ok tycker jag du ska prova med dpreview.com. Välj en recension av någon av dessa kameror (eller egentligen vilken kamera som helst) och få till sidorna där de jämför bilder. Där kan man välja vilka kameror man få upp bilder från, och vilket ISO de ska vara tagna på, och om du vill se jpg eller raw. Jag kan inte kolla nu, men jag har för mig att just D700 inte är testad. Däremot tror jag D3 är testad, och det är väl samma sensor.

Sådana bilder säger förstås inte allt, men en hel del.

Om teststudiobilder är ok tycker jag du ska prova med dpreview.com. Välj en recension av någon av dessa kameror (eller egentligen vilken kamera som helst) och få till sidorna där de jämför bilder. Där kan man välja vilka kameror man få upp bilder från, och vilket ISO de ska vara tagna på, och om du vill se jpg eller raw. Jag kan inte kolla nu, men jag har för mig att just D700 inte är testad. Däremot tror jag D3 är testad, och det är väl samma sensor.

Sådana bilder säger förstås inte allt, men en hel del.

Bra tips ! Ska kolla det, men ett par RAW filer från dom vore kul o dra lite i, i LR o se vad dom klarar. D700 o D3 har väl typ samma sensor, D3s ver jag ej. Men någon skillnad kan det va ändå antar jag, men det är väll D4 och D800 som är mest intressant.

Jag har för mig att man brukar kunna dra ner raw-filen.

D3s har inte samma sensor som D3 & D700. Den har väsentligt förbättrade prestanda på höga ISO.

Ärligt tror jag att en sådan jämförelse är rätt ointressant. Dessa kameror är bra på olika saker och en bild skulle inte ge någon rättvis jämförelse.

D3s/D4 är i princip dubbelt så dyra som D700/D800 och har vissa fördelar och nackdelar. De är anpassade för hög hastighet, dåliga ljusförhållanden och bra ergonomi (bortsätt från vikten då). D800 sticker ut då den är ett Megapixelmonster anpassad för studio och landskap.

Det som avgör val av kamera är väl hur mkt cash du är villig att lägga ut och vilken typ av bilder du tar?

Ärligt tror jag att en sådan jämförelse är rätt ointressant. Dessa kameror är bra på olika saker och en bild skulle inte ge någon rättvis jämförelse.

D3s/D4 är i princip dubbelt så dyra som D700/D800 och har vissa fördelar och nackdelar. De är anpassade för hög hastighet, dåliga ljusförhållanden och bra ergonomi (bortsätt från vikten då). D800 sticker ut då den är ett Megapixelmonster anpassad för studio och landskap.

Det som avgör val av kamera är väl hur mkt cash du är villig att lägga ut och vilken typ av bilder du tar?

tja, det går att få en beg D3s i bra skick för ca.22000. ett alternativ jag har funderat på istället för D800.

ANNONS
Götaplatsens Foto