Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 övergick inte till BG batteri när inbyggda tog slut

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Satte igår upp kameran för att fota startrails. Då jag har NiMH batterier i BG och jag tycker dessa är besvärliga att ladda (är ju sex stycken och min laddare tar bara fyra). Så satte jag batteriprioritet till det inbyggda.
Men till min förvåning hade kameran stannat utan att gå över till batterigreppets batterier.
Jag kunde inte starta kameran, batteri symbolen blinkade och det gick inte att komma in några menyer eller så. Jag skruvade bort BG och plockade ur batteriet och satte tillbaks BG och då fungerade kameran igen.

Så min fråga är om det ska vara så?

Satte igår upp kameran för att fota startrails. Då jag har NiMH batterier i BG och jag tycker dessa är besvärliga att ladda (är ju sex stycken och min laddare tar bara fyra). Så satte jag batteriprioritet till det inbyggda.
Men till min förvåning hade kameran stannat utan att gå över till batterigreppets batterier.
Jag kunde inte starta kameran, batteri symbolen blinkade och det gick inte att komma in några menyer eller så. Jag skruvade bort BG och plockade ur batteriet och satte tillbaks BG och då fungerade kameran igen.

Så min fråga är om det ska vara så?

Den kanske inte kan byta batteri under pågående exponering?

Fråga, varför kör du EN exponering? Är det inte bättre lägga ihop flera?

Den kanske inte kan byta batteri under pågående exponering?

Fråga, varför kör du EN exponering? Är det inte bättre lägga ihop flera?

Vem sa att jag körde en exponering?

Jag satte igång kameran med intervallfoto (intervall på 34s ) slutartid på 30s för då hinner den pytsa undan eller vad den gör har jag lärt mig.
Startade vid 17:00 och hämtade kameran vid 21:45 och då hade den stannat vid 20:20 ungefär.
Nu kvittade det i detta fallet efterssom det blev lite disigt och stjärnorna inte syntes så bra ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto