Annons

D7000 med Nikon AF 50 mm f/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag tänkte uppgradera mig från en D3000 till en D7000. Till den så tänkte jag köpa ett Nikon AF 50mm f/1.8 D. Är det någon som har erfarenhet av den kombinationen? Funkar AF ordentligt med D7000? Är D7000 AF-motor snabb?

Och vad tycker ni om produkterna var för sig?

Jag har D7000 med Nikon AF 50mm f/1.8 D men kör det mest till typ porträtt och allmän foto, skulle inte köpa det för sport foto då tycker jag att kit objektivet 18-105 är snabbare.

Jag har D7000 med Nikon AF 50mm f/1.8 D men kör det mest till typ porträtt och allmän foto, skulle inte köpa det för sport foto då tycker jag att kit objektivet 18-105 är snabbare.

Okey. Men är AF-motorn okej?! eller är det väldigt långsamt? På en D300 (gissar jag att det är) så ser det ut så här: http://www.youtube.com/watch?v=TUK4WzoK9mc&feature=related

Är det liknande?

Jag ska nog fota lite sport med det (typ innebandy och liknande). Jag tror att brännvidden räcker för det. Men du menar att AF är för långsam för sport?

Förresten så har du nog lagt in fel objektiv i din "kameraväska". Det finns två versioner nämligen ;)

Senast ändrad:
Jag kollade på videon och det var en D200 han testade med. Jag har D300 och det objektivet och det är inte lika snabbt.

Ja det verkar ju konstigt. Så man kanske får chansa och hoppas att af är snabbt på D7000?!

Tack för hjälpen i alla fall!

Jag har ingen aning om D7000, men min ända teori skulle vara att obejktiv utan autofokusmotor (som detta) var vanligare när D70 lanserades (2004 tror jag). Det verkar i och för sig konstigt att de har gjort den sämre.

Det kanske finns några recensioner med D7000 och 50mm/f1.8 D tillsamans?

Jag har kört min D7000 med min 50 mm f1.8 AF (obs, inte AF-D!) och jag tycker det är klart fräsigare än med min 35 mm f1.8 (AF-S). Men jag tror man kommer ha mer problem med att välja rätt fokuspunkt och komponera bilden än vad fokushastigheten kommer vara. Och nej, det är inget fel på autofokusen i D7000.

Däremot är 50 mm en jättetråkig brännvidd på ett digitalt kamerahus. Köp en 35 mm f1.8 istället.

Jag har kört min D7000 med min 50 mm f1.8 AF (obs, inte AF-D!) och jag tycker det är klart fräsigare än med min 35 mm f1.8 (AF-S). Men jag tror man kommer ha mer problem med att välja rätt fokuspunkt och komponera bilden än vad fokushastigheten kommer vara. Och nej, det är inget fel på autofokusen i D7000.

Däremot är 50 mm en jättetråkig brännvidd på ett digitalt kamerahus. Köp en 35 mm f1.8 istället.

Vad har du för fokusinställningar? Skulle gärna vilja ha samma fart som i D70:n :)

Jag har ingen aning om D7000, men min ända teori skulle vara att obejktiv utan autofokusmotor (som detta) var vanligare när D70 lanserades (2004 tror jag). Det verkar i och för sig konstigt att de har gjort den sämre.

Det kanske finns några recensioner med D7000 och 50mm/f1.8 D tillsamans?

Ja det vore konstigt.

Jag har inte hittat några sådana recensioner ...inte än iaf... :)

Är det någon annan här på forumet som har en åsikt om D7000 + Nikon AF 50mm f/1,8 D ?

Är det någon annan här på forumet som har en åsikt om D7000 + Nikon AF 50mm f/1,8 D ?

Att klistra in nedan tog ca 10 gånger längre (dvs, det tog strax över en minut att klistra in, formatera, länka och skriva det här) än det tog att googla det och hitta relevanta resultat.

When my D7000 finally arrived, I fired it up with the AF-D lens an was shocked by the AF performance. It focused the little lens so fast I thought something was wrong. Compared to my 35mm f1.8, I couldn't tell any difference in AF speed.

(från http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=37584431)

Some (like the AF-S 24-70mm f/2.8) are quick, and others (like the kit lenses and the AF-S 50mm f/1.4) are relatively slow. It is worth noting that older, D-series AF lenses achieve focus almost as quickly as the fastest AF-S models.

(från http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page11.asp)

Jag förstår vad du menar, men hur skulle du kunna söka om ingen skrev inlägg? Googla kan vara effektivt, men att diskuttera i forum är roligare.

Nejhej du det finns zillions med info. ;) Har förövrigt kameran och gluggen - känns väl medelsnabb sådär. Mina gluggar har blivit snabbare överlag helt plötsligt.

ANNONS