Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d7100 bildvisningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
har nu plöjt igenom hela manualen till en ny d7100 som jag hämtat ut idag.

enda jag inte får till är om jag kan få styra bildvininsingen med primärt och sekundärt kontroll hjul istället för med "joysticken" på bakisdan av kameran.

Det går på min d80 varför skulel det inte gå att göra på en ny d7100 ?

någon som kan berätta hur man gör eller är jag bara helt kass på att läsa manualen.

Slet fram kameran och nog fungerar det, jag kan bläddra med tummens kontrollhjul och slå på av histogram/bildinfo med pekfingret. Försöker klura ut var inställningen finns nu :)

Stör mig också på detta, hade med en D80 innan och gillade starkt att kunna bläddra mellan bilderna med tumhjulet.

En annan väldigt bra grej D80 har men inte D7000 är att kunna se på topdisplayen vilken fokuspunkt som är vald.

Menyknappen
-> Custom setting menu (ikonen med pennan)
-> f Controls
-> Customize command dials
-> Menus and playback
-> On

Ta-da!

Den stora skillnaden i antalet fokuspunkter är nog anledningen till att D7100 inte har den funktionen i den lilla displayen :)

Menyknappen
-> Custom setting menu (ikonen med pennan)
-> f Controls
-> Customize command dials
-> Menus and playback
-> On

Ta-da!

Den stora skillnaden i antalet fokuspunkter är nog anledningen till att D7100 inte har den funktionen i den lilla displayen :)

Underbart. tack så mycket för hjälpen.

fokus punkt kan jag säga att man kan se om man trycker på info i högerhörn vid dispalyen. dock är det osm du säger antalet af punkter osm gör att det inte visas i topp dislpayen.

Toppdisplayen var ett starkt kriterium när jag köpte ny kamera, men jag gillar infoknappen skarpt, skönt när man satt kameran på högt stativ!

ANNONS
Götaplatsens Foto