Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 och manuella objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

jofawe

Aktiv medlem
Jag fick hem mitt Zenitar 16/2.8 häromdagen och upptäckte när jag monterat min SB-600 att den inte fyrades av när jag körde den i i-TTL läget.

Den funkade dock med manuellt.

Så, funkar inte i-TTL med alla objektiv?
Jag trodde det var en sensor i huset och inte objektivet som kände av det där.

Kan kanske tillägga att zenitar-objektivet är helt manuellt..

Ett intressant faktum är att med den gamla antika D100 så fungerar D-TTL fullt ut (förutom avståndsinfon) med manuella objektiv. Den vanliga ljusmätaren fungerar inte men alltså blixmätningen. Observera att jag pratar om D-TTL nu och inte den nyare i-TTL.

Att den vanliga ljusmätaren inte fungerar beror på att Nikon skrotat överföringen av största bländare och infon om aktuell bländare inställd på optiken på de enklare modellerna av husen. På D2 och D200 får man knappa in brännvidd och max bländare i en meny medan aktuell bländare känns av genom att en liten nästan osynlig ring vrids runt objektivfattningen av bländarringen.

Så vad ni menar är att det inte går för att nikon skrotat den funktionen?

Trist..

Men, det är ju bara bra, då kan man ju utvecklas lite mer personligt ;)

Nån som har något smidigt tips när det gäller manuella objektiv?

En fråga i sammanhanget. Jag har några gamla Nikon-objektiv, såväl manuella som AF. Min fråga är, funkar objektivet Nikon Nikkor AF 35-135/3.5-4.5 tillsammans med D80, dvs fungerar ljusmätningen?

MCB Karlsson skrev:
En fråga i sammanhanget. Jag har några gamla Nikon-objektiv, såväl manuella som AF. Min fråga är, funkar objektivet Nikon Nikkor AF 35-135/3.5-4.5 tillsammans med D80, dvs fungerar ljusmätningen?
Ja, det ska väl funka med alla AF-objektiv, och även de få manuella som har CPU. Vilka det är vete fanken.

Alla CPU och samtliga AF objektiv fungerar på D80 förutom de två första AF objektiven som togs fram till den helt fantastiskt konstiga F3AF modellen. En helt underbar hybrid. Sökaren på denna kameran var stor nog att landa en helikopter på :)

De enda manuella CPU bestyckade objektiv som jag kan komma på är den så kallade pancake gluggen 45mm 2,8? samt en sällsynt manuell 500:a

I vissa sällsynta fall kan du få en sämre exponering, framför allt med blixt, om du använder ett objektiv utan avståndsinformation på en moderna kamera, dvs ett AF objektiv utan S eller ett D i namnet. Alla AF-S och AF-D överför således denna avståndsinformtion till kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto