Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D80 testad
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
Ja, nu behöver du väl knappast välja D200 Calle ;-)
Mja, jo....sd-kort...jag har ett gäng cf. Men visst verkar den vettig. och bildkvallan är ju som D200, vad jag har förstått.Slowfinger skrev:
Ja, nu behöver du väl knappast välja D200 Calle ;-)
Slowfinger
Aktiv medlem
Jo, SD är ju en nackdel förstås, men det verkar som om D80 klarar brusmatchen mot Canon bättre än D200. Helt klart är Nikon som Phil Askey skriver "nästan ikapp" Canon vad gäller brus/detaljåtergivning.
Så om man klarar sig utan vädertätning och fem bilder per sekund verkar ju D80 vara ett kap. Lite som D50 mot D70. Bättre bildkvalitet i den billigare modellen. Tack för det Nikon. Nu fattas bara lite bra objektiv också. Inte bara massa extremzoomar med taskig ljusstyrka ;-)
Så om man klarar sig utan vädertätning och fem bilder per sekund verkar ju D80 vara ett kap. Lite som D50 mot D70. Bättre bildkvalitet i den billigare modellen. Tack för det Nikon. Nu fattas bara lite bra objektiv också. Inte bara massa extremzoomar med taskig ljusstyrka ;-)
Senast ändrad:
Det är precis en sån jag vill ha, 18-200/3,5-5,6...!Slowfinger skrev:
Nu fattas bara lite bra objektiv också. Inte bara massa extremzoomar med taskig ljusstyrka ;-)
Slowfinger
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det är precis en sån jag vill ha, 18-200/3,5-5,6...!
Jösses ;-) nä Nikon behöver en grym zoom som Canons 17-55/2.8 IS. Då kan man kasta alla fasta gluggar i det brännviddsområdet...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/793677.htm?set=lp#
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Kanske för att man "istället" har fått ISO 100. Det ger ju i praktiken ungefär samma möjligheter.Ascona75 skrev:
Någon som vet varför dom minskat max slutartid från 8000 (D70) till 4000 (D80) ?
Slowfinger
Aktiv medlem
Ascona75 skrev:
Någon som vet varför dom minskat max slutartid från 8000 (D70) till 4000 (D80) ?
Mvh.
Vad jag läst går Nikon ifrån elektronisk slutare (dvs att "stänga av" sensorn elektronisk) till mekanisk slutare. Elektronisk "slutare" har skapat märkligheter i bilderna ibland. Jag tror att det bland annat är därifrån som man kan få gröna bilder på D70 ibland...
macrobild
Avslutat medlemskap
Redan de bilder som kom i jpg visade att Nikon d80 har bättre detaljegenskaper på höga iso.
En rawfil kommer att visa om det finns skillnader eller om det bara är den interna brusreduceringen som har förbättrats.
Canon har redan på sensorn reglerande kretsar vilket troligen medför en bättre rawfil vad det gäller brusegenskaper.
Du som vill läsa mer om olika ccd, cmos kan ta en till på Dalsas pdf.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=dalsa+white+paper+cmos,+ccd&btnG=Google-sökning&meta=
Länken längst upp
Mikael
En rawfil kommer att visa om det finns skillnader eller om det bara är den interna brusreduceringen som har förbättrats.
Canon har redan på sensorn reglerande kretsar vilket troligen medför en bättre rawfil vad det gäller brusegenskaper.
Du som vill läsa mer om olika ccd, cmos kan ta en till på Dalsas pdf.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=dalsa+white+paper+cmos,+ccd&btnG=Google-sökning&meta=
Länken längst upp
Mikael
Senast ändrad: