Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D80 ute nu!!!
- Trådstartare janne_145
- Start datum
johan.morck
Aktiv medlem
De kommer nog in i butik unde de första dagarna denna veckan och många som beställt tidigt kommer nog att kunna få sin D80 i slutet av denna vecka. Det är min gissning.
x3m kungen
Aktiv medlem
har beställt en med den stora kit gluggen. samt en sb-800blixt. batterigrepp
sedan blir det en 70-300 VR när de kan leverera den. är typ 4 mån lev tid just nu.
skall bli kul o lära sig fota.
sedan blir det en 70-300 VR när de kan leverera den. är typ 4 mån lev tid just nu.
skall bli kul o lära sig fota.
x3m kungen
Aktiv medlem
ahaaa grattis. jag får nog vänta lite till innan den kommer. skall bli kul jippiie man är som ett litet barn på julafton.
cla
Aktiv medlem
etana skrev:
den kom in i butik redan igår, idag (onsdag) får jag min
Igår (tisdag) fick jag min :>
Vilken kamera!
johan.morck
Aktiv medlem
cla skrev:
Igår (tisdag) fick jag min :>
Vilken kamera!
Berätta gärna om dina första intryck Christian?
Jannike, varifrån beställde du in kamera?
cla
Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Berätta gärna om dina första intryck Christian?
Som sagt – vilken kamera!
Jag har knappt hunnit fota något, men det första som slår mig är de fantastiska bilder den inbyggda blixten ger.
Den större LCD:n är riktigt smaskig, och gränssnittet dras inte längre med D50:s hattiga zoommetod. Istället har in- och utzoomning två dedikerade knappar.
Knappar ja. Gedigna och ger bra taktil återkoppling jämfört med den D50 jag är van vid. Man är med andra ord mindre beroende av att se kameran och dess display vid mörkerfotografering.
Om "lull-lull" som Christer Glenning skulle sagt: Man känner igen diverse funktioner från kompaktkameravärlden, så som svartvittfilter, korrigering av röda ögon, beskär, enfärgad, filtereffekter, bildspel med musik och en del annat. Varför, kan man ju undra, men då det inte kostar vare sig Nikon eller mig något, varför inte?
Allt jag saknat från min D50 finns – en programmerbar knapp, möjlighet att byta fokusmetod utan att harva i menyer, ISO 100, upplösningen,
en belyst panel på ovansidan. Man säger att det är en amatör/semiproffskamera. Antagligen för att det finns vassare modeller – för man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta "proffskameror" som presterar sämre än vad denna gör.
Med skärpedjupskontroll, möjlighet till vertikalgrepp och uttag för blixtsynkkabel ser jag ingen gräns för hur mycket man kan växa med denna lilla pjäs. Ärligt talat funderar jag över hur Nikon kan släppa en så vass kamera så billigt; inte minst för att de kommer tappa potentiella D200-köpare. D80 är ett offensivt drag som säkerligen kommer pressa konkurrenterna, och Nikon kan se fram emot en rad toppbetyg världen över.
Själv är jag bara jättenöjd.
Senast ändrad:
johan.morck
Aktiv medlem
D50:s sökare är väl som D70 och D80 som D200 så har man testat D70 och D200 så vet man vilken skillnad man pratar om.
Makten
Aktiv medlem
Det har man inte, så det är därför jag frågar.johan.morck skrev:
D50:s sökare är väl som D70 och D80 som D200 så har man testat D70 och D200 så vet man vilken skillnad man pratar om.
johan.morck
Aktiv medlem
Sorry Martin, D50 tror jag har 0.75x förstoring (samma som D70) medan D80 har 0.94x.
x3m kungen
Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Sorry Martin, D50 tror jag har 0.75x förstoring (samma som D70) medan D80 har 0.94x.
en amatör fråga.
varför har den inte 1.0x ?
vad har D200:an?
ni får ursäkta alla mina konstiga frågor häe ute men jag har beställt en D80 nu o skall förverkliga en pojkdröm.
gors
Aktiv medlem
D200 och D80 har samma sökare, det finns inga skillnader. Det är en av marknadens bästa för kameror med sensorer i APS-C eller DX-format.
Alla sökare har förstoringen 1.0 vid någon brännvidd, men traditionen bjuder att tillverkaren anger förstoringsgraden vid användning av ett 50 mm objektiv. För jämförelsens skull.
Alla sökare har förstoringen 1.0 vid någon brännvidd, men traditionen bjuder att tillverkaren anger förstoringsgraden vid användning av ett 50 mm objektiv. För jämförelsens skull.
johan.morck
Aktiv medlem
D200 anges ha samma som D80, eller tvärtom ;-) dvs 0.94x.
x3m kungen
Aktiv medlem
gors skrev:
D200 och D80 har samma sökare, det finns inga skillnader. Det är en av marknadens bästa för kameror med sensorer i APS-C eller DX-format.
ahaaaa oki jag är med..
ni skall veta snart får jag overload i planeten (huvudet) av all information med alla förkortningar o annat. ligger i sängen med laptopen o läser på Kenrockwells hemsida upp o ner om allt.
APS-C och DX ?
DX är anpassad för digital kameror eller?
APS är det det analoga vidvinkel historien där man fick kort på var jättebreda?
gors
Aktiv medlem
x3m kungen skrev:
APS-C och DX ?
DX är anpassad för digital kameror eller?
APS är det det analoga vidvinkel historien där man fick kort på var jättebreda?
Båda begreppen är namn för att beskriva den sensorstorlek som sitter i de flesta digitala systemkameror idag, det vill säga strax under 24 x 16 millimeter. Canons sensorer är något mindre än de övriga tillverkarnas.
Nikon kallar formatet DX. Andra tillverkare använder begreppet APS-C.
Med APS kunde man mycket riktigt få jättebreda bilder från fotolabbet, men också ställa om kameran för andra proportioner. C:et i APS-C står för "Classic", som gav en bild med samma sidförhållande som det vanliga småbildsformatet, det vill säga 2:3. Och negativformatet var ungefär lika stort som dagens bildsensorer, därav kopplingen till dagens digitala kameror.
Jag förstår att det är mycket om du precis kommit in i fototräsket. Aldrig tar det slut heller.
x3m kungen
Aktiv medlem
Nej det verkar inte ta slut heller.
håll på med bilstereo för massor av år sedan o det tog heller aldrig slut. (Jo när plånboken var tom)
o det känns som samma sak här.
finns mycket godis och leksaker man kan köpa.
håll på med bilstereo för massor av år sedan o det tog heller aldrig slut. (Jo när plånboken var tom)
o det känns som samma sak här.
finns mycket godis och leksaker man kan köpa.