Martin-B
Aktiv medlem
Ska köpa min första systemkamera snart och valet står mellan dessa kameror: D80 med 18-135mm kit eller Olympus E-510 med dubbel lins kittet. Det jobbiga är att eftersom e-510 är ny så finns det inga recensioner än(herregud va långsamma SLR recensenterna är om man jämför mot andra brancher) vilket gör det ytterligare komplicerat, och att 510 är slut överallt(vad jag vet).
Det som oroar mig mest är att E-510 bara har 3 fokus punkter mot d80s 11 st, hur stor skillnad är det egentligen? Jag kommer mest ta natur och porträtt bilder. Just nu lutar det åt Olympus med IS och bättre kit gluggar samt att den trots detta är billigare! Jag undrar dock hur bild kvalitén är gentemot d80 samt "noise"(brus?) på höga iso-tal.
Vad säger panelen av experter på detta forum om saken?
Det som oroar mig mest är att E-510 bara har 3 fokus punkter mot d80s 11 st, hur stor skillnad är det egentligen? Jag kommer mest ta natur och porträtt bilder. Just nu lutar det åt Olympus med IS och bättre kit gluggar samt att den trots detta är billigare! Jag undrar dock hur bild kvalitén är gentemot d80 samt "noise"(brus?) på höga iso-tal.
Vad säger panelen av experter på detta forum om saken?