Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Ska köpa min första systemkamera snart och valet står mellan dessa kameror: D80 med 18-135mm kit eller Olympus E-510 med dubbel lins kittet. Det jobbiga är att eftersom e-510 är ny så finns det inga recensioner än(herregud va långsamma SLR recensenterna är om man jämför mot andra brancher) vilket gör det ytterligare komplicerat, och att 510 är slut överallt(vad jag vet).

Det som oroar mig mest är att E-510 bara har 3 fokus punkter mot d80s 11 st, hur stor skillnad är det egentligen? Jag kommer mest ta natur och porträtt bilder. Just nu lutar det åt Olympus med IS och bättre kit gluggar samt att den trots detta är billigare! Jag undrar dock hur bild kvalitén är gentemot d80 samt "noise"(brus?) på höga iso-tal.

Vad säger panelen av experter på detta forum om saken?

Vad som är betydligt tråkigare än antalet fokuspunketer, tycker jag är den betydligt mindre sökaren som är på olympuskamerorna.

Om du väljer olympus väljer du bort 4 gånger så stort utbud av gluggar och andra tillbehör. Det kan vara värt att tänka på om du verkligen vill fortsätta utveckla ditt fotograferande. Kolla begagnatmarknaden för objektiv osv så ser du att utbudet hos nikon o canon är mycket större. Begagnatmarknaden är en bra spegel för utbudet i handeln. Det kan löna sig att köpa en dyrare kamera från början. Jag skulle gå på nikon.

Sist och slutligen tycker jag du ska känna hur respektive kamera ligger i handen och hur sökaren känns. -"En bekväm kamera tar bra bilder."

Fördelen med olympus måste vara live view och det borde kunna kompensera att kameran har få af punkter.

i och med att man ser med live hur fokusen ligger men kanske är helt ute där.

Här är en länk till lite synpunkter om E-510 (och E-410): http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/e410-e510.html

Jag har själv en E-400 sedan några månader och jag har ännu inte känt att jag har saknat 8 fokuspunkter. Jag har stängt av två av mina tre och använder bara den mellersta. Oftast när jag försökte plåta något i naturen med alla tre punkterna aktiva så hittade kameran fokus på någon gren som låg mellan mig och mitt huvudmotiv. Nu riktar jag kameran så att huvudmotivet hamnar i centrum och trycker ner avtryckaren till hälften varefter jag komponerar om. För det mesta så tror jag mig veta bättre än kameran exakt var jag vill ha fokus.

Beträffande sökaren så har jag sett större men den funkar helt OK för mig trots att jag har glasögon (som jag inte tar av mig när jag plåtar).
Om du bortser från IS, Live View och den nya sensorn kan du kolla på tester av E-500 och E-400 där du kan läsa om användarinterface, optik mm eftersom det är samma.

Jag är fortfarande nöjd med min E-400.

---/Thomas

Nu gör jag säkert någon sur, men att jämföra E-510 mot D80 kan inte vara rättvist mot Olympusen.

Bättre att gå in på testen av D40x på DPreview, där 410 ställs mot D40x och 400D. 410 har svårt att hävda sig i det sällskapet.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/

Eftersom sökaren också är väldigt liten så förstår jag att Olympusanvändarna gillar live-View, men när man läser DPreviews "hands on" på 410 blir man inte så lite skeptisk: "During AF the Live View is darkened and frozen and returns when the camera has achieved a focus lock or has given up trying, this can take between 0.7 seconds (good light easy subject) and 4.0 seconds (to give up when it can't lock)."
M.a.o det kan ta upp till 4sekunder innan man kan ta nästa bild? Då gillar jag nog hellre 0,18sek startid och två fokuserade bilder inom första sekunden - även när det är mörkt.

Och det kan inte nog poängteras - Olympus är ruggigt små på DSLR marknaden, när både Nikon och Canon har c:a 85% marknadsandel tillsammans...
De kan inte ha samma takt på produktutvecklingen som N och C, de får inte in tillräckligt med pengar för att de skall kunna en hög utvecklingstakt - det är inte ekonomiskt försvarbart.

Men du bestämmer själv, själv står det Nikon i min panna. Men jag skulle tänka mig för både 1 och 4ggr innan jag valde annat än Nikon eller Canon.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Och det kan inte nog poängteras - Olympus är ruggigt små på DSLR marknaden, när både Nikon och Canon har c:a 85% marknadsandel tillsammans...
De kan inte ha samma takt på produktutvecklingen som N och C, de får inte in tillräckligt med pengar för att de skall kunna en hög utvecklingstakt - det är inte ekonomiskt försvarbart.

Så ser det kanske ut i teorin men i praktiken är det i mångt och mycket de små tillverkarna som står för innovationen. Sensorstabilisering, sensorrengöring, live view, känslighetsprogram, pannkaksobjektiv och fisheyezoomar som några exempel. Säkert är Canon och Nikon snabbare på att spotta ut nya modeller på marknaden men vem blir upphetsad av att läsa den förväntade specen på 40D?

papi skrev:
Så ser det kanske ut i teorin men i praktiken är det i mångt och mycket de små tillverkarna som står för innovationen. Sensorstabilisering, sensorrengöring, live view, känslighetsprogram, pannkaksobjektiv och fisheyezoomar som några exempel. Säkert är Canon och Nikon snabbare på att spotta ut nya modeller på marknaden men vem blir upphetsad av att läsa den förväntade specen på 40D?

Tester visar att den enda sensorrengöring som funkar är den som Olympus har.
---/Thomas

Håller med Adam här!
Visst är de mindre tillverkarna mer innovativa,men det är bara för att de måste för att hänga med!
De två stora har lyxen av att ha råd att låt de mindre vara "testpiloter"!
Sen det här med utbud,så känner jag flera som bytt från Pentax/Sony/Olympus till Canon/Nikon,inte för att de tagit dåliga bilder utan för det förhållandevist klena utbudet på objektiv/tillbehör!
Men visst känner man att de har alla objektiv som man behöver och har råd med nu och i framtiden så kör på.

JojjoGbg skrev:
Håller med Adam här!
Visst är de mindre tillverkarna mer innovativa,men det är bara för att de måste för att hänga med!

och vem gynnar det om inte användarna av de mindre tillverkarnas kameror i så fall?

Man skall inte glömma bort att orsaken till att tex Pentax och Olympus har färre objektiv är att man valt att skrota mycket av det gamla och tar fram nya objetiv, bättre anpassade till dagens digitala kameror.
De objektiven jag använder finns det ingen motsvarighet till hos vare sig Canon eller Nikon så det är långt ifrån en kvantitativ frågeställning och ingen behöver ens bråkdelen av alla gluggar som finns. Men visst är begagnatmarknaden betydligt större hos tex Nikon och det är enklare att hitta en återförsäljare.

Martin-B skrev:
Jag kommer mest ta natur och porträtt bilder. Just nu lutar det åt Olympus med IS och bättre kit gluggar samt att den trots detta är billigare! Jag undrar dock hur bild kvalitén är gentemot d80 samt "noise"(brus?) på höga iso-tal.

Olympusen brusar förmodligen mer på en given känslighet men för natur och porträtt behöver man inte så ofta höga ISO. Med hjälp av stabiliseringen kommer du i många situationer kunna använda ett lägre ISO och totalt sett kanske tom få lägre brus i bilderna.

papi skrev:
och vem gynnar det om inte användarna av de mindre tillverkarnas kameror i så fall?

Man skall inte glömma bort att orsaken till att tex Pentax och Olympus har färre objektiv är att man valt att skrota mycket av det gamla och tar fram nya objetiv, bättre anpassade till dagens digitala kameror.

Sanning med modifikation får man väl säga om detta påstående.

För de hade ju inte så många objektiv ute i marknaden på analogtiden heller.

Nikons alla DX objektiv är speciellt framtagna för DX sensorn - de är inte få, och det lär komma fler, och säljas till fler = stor begagnat marknad.

Men att säga att t.ex. 50mm 1,8 eller 85mm 1,4 eller för den delen 28-70 inte gör bra ifrån sig på en DSLR är ju humbug.

En bra optik är är fortfarande bra, även om den sitter på en DSLR. Men en dålig optik den blir förmodligen dåligare då sensorn ställer högre krav.

Hälsningar

Björn

Ett objektiv som man upplevde som kanonbra på en SLR, kan mycket väl upplevas som medioker på en D-SLR, eftersom digitaltekniken inte alls är lika förlåtande mot optiska brister.

ytterligare ting att tænka på ær reparationer...

tyværr behøvs det ibland. min pentax k10d

(bra kamera som æven ær bra før en billigare penning i form av k100d, det finns tillræckligt med objektiv ute om man inte ær proffsfotograf och man kan anvænda tidiagre slr objektiv vilket gør att beg marknaden ær ganska stor ;-))

skulle behøvas skickas till linkøping før reparation om/næ det blir aktuellt. canon och nikon kan man næstan læmna in i varje større stad misstænker jag. vart man læmnar in olympus har jag ingen aning om. førhoppningsvis behøver du inte læmna in den alls.

har jag fattat rætt så har ju olympus æven 4/3 systemet. 4/3 gluggar passar alla hus med 4/3.

canon nikon har många gluggar men hur många behøver man som amatørfotograf? høgst 5, antagligen tre. tre gluggar hittar du lætt till alla mærken.
olypus har væl bildstabilisering oxå? det har varken canon eller nikon = dyra bildstabiliserade objektiv, æven beg.

ja det ær bra att kunna vælja mellan många olika gluggar beg alt som canon o nikon har. frågan ær om du behøver det...

ANNONS
Götaplatsens Foto