Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800/d900?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
hej

har en liten situation, sålde nyligen min D70 , och nu har ja "bara" D300 kvar, men för tryggheten så vill man alltid ha en backup kamera. Saken e den, funderar lite på en D700, men lite synd att köpa en D700 nu, om dom snart kommer ut med D800? D900? , någon som vet nått mer om dom nya?

Och minns ni vilket pris D700 låg på när den kom ut?

hej

har en liten situation, sålde nyligen min D70 , och nu har ja "bara" D300 kvar, men för tryggheten så vill man alltid ha en backup kamera. Saken e den, funderar lite på en D700, men lite synd att köpa en D700 nu, om dom snart kommer ut med D800? D900? , någon som vet nått mer om dom nya?

Dessa nyheter skulle väl komma i februari om jag inte minns helt fel.
Isåfall är det bara att vänta, priserna kommer väl droppas på föregångarna isåfall ;)

Har liknande funderingar men är mer inriktad på att kunna köpa en begagnad D700 för en rimlig peng. Skulle definitivt inte köpa en den närmaste månaden när ryktet säger att uppföljaren kommer i februari.

Prisutveckling på D700 verkar skapligt stabil fram till nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=320853

ahaa, så den kunde släppas redan i februari? beror ju på vad det blir för pris på den då, d700 faller ju i pris då också förstås

hej

Läser att du är frilans så en faktor i det hela är ju att du hinner ta bra många bilder med en nyköpt D700 jämfört med att vänta ut en D800. Sedan blir ju inte D700 sämre för att det kommer en uppföljare.

Även om Nikon lanserar en D800 i februari så lär vi knappast ha den i handen innan midsommar såvida du inte tillhör gräddan på något sätt eller är NPS.

Har ingen koll på din objektivpark men nog måste väl D300'an bli backupkameran om du köper en D700/D800?

Tänk även på att D700 är en fullformatkamera och där eventuella DX-objektiv inte fungerar optimalt.

Läser att du är frilans så en faktor i det hela är ju att du hinner ta bra många bilder med en nyköpt D700 jämfört med att vänta ut en D800. Sedan blir ju inte D700 sämre för att det kommer en uppföljare.

Även om Nikon lanserar en D800 i februari så lär vi knappast ha den i handen innan midsommar såvida du inte tillhör gräddan på något sätt eller är NPS.

Har ingen koll på din objektivpark men nog måste väl D300'an bli backupkameran om du köper en D700/D800?

Tänk även på att D700 är en fullformatkamera och där eventuella DX-objektiv inte fungerar optimalt.

givetvis blir d300 backup, funderade lite på en til beg. d300. men efter lite övervägande så tror sattsar jag nog på en FX. förstås DX objektiven blir ju lite som extra last i väskan då :/ , lutar nog lite åt att det blir en D700 nu, och sen byta ut D300 mot ev då en D800 nångång. Sattsar hårt på bröllopsfotografering nu, så hög iso är ju en absolut fördel.

Ljud från sensorn? Om du menar spegeln så skulle jag vilja säga att det är samma...märkte ingen skillnad när jag gick från D300 till D700

jo speglarna , sensorn för ju int så mycket ljud :D , ahaa,, tycker det är lite väl högt ljud från dom, men d e väl sånt man får leva med :/

Saken e den, funderar lite på en D700, men lite synd att köpa en D700 nu, om dom snart kommer ut med D800? D900? , någon som vet nått mer om dom nya?

jag är i liknande tankar.. kollar in nikonrumors.com nästan dagligen för eventuella uppdateringar. Nikon har en pressträff inbokad till den tredje februari, men nikonrumors tror det är för lansering av nya kompakter och superzoomar, istället för någon ny DSLR.
presslansering för ny DSLR ska tydligen komma senare, men kanske så tidigt som bara en-två veckor efter..

personligen tänkte jag vänta med beslut tills efterträdaren kommit, och se om nyheterna är värda väntan och extra kostnad..

hoppas inte releasen dröjer alltför länge iallafall =)

Ljud från sensorn? Om du menar spegeln så skulle jag vilja säga att det är samma...märkte ingen skillnad när jag gick från D300 till D700

Ljudet kommer både från spegel och slutare. Hos D300s och D3s finns ett tyst läge som låter spegeln öppna sig ett ögonlock före slutaren för att ge lägre ljudstyrka. Faktiskt stor skillad i praktiken. Finns ej hos D700. Jag gissar på att den funktionen kommer på alla pro/prosumer-hus i framtiden, som t.ex. D900.

ANNONS
Götaplatsens Foto