Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 mer brus än D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en D90 för att ersätta min D80. Ett av skälen till bytet var D90's omtalat bra brusegenskaper. När jag nu jämför bilder från båda dessa kameror, så har D80 mindre brus vid samtliga ISO, men det blir mer markant vid högre ISO-tal. Tacksam om någon kan hjälpa mig och tala om vad jag har missat att skruva på, alternativt om det faktiskt är så att jag bör lämna in kameran.

mvh
Daniel

Bilagor

• D80 ISO200.jpg
    D80 ISO200.jpg
    36.3 KB · Visningar: 928
  • D90 ISO200.jpg
    D90 ISO200.jpg
    33.4 KB · Visningar: 925
  • D80 ISO800.jpg
    D80 ISO800.jpg
    36.9 KB · Visningar: 930
  • D90 ISO800.jpg
    D90 ISO800.jpg
    38.3 KB · Visningar: 929
Tacksam om någon kan hjälpa mig och tala om vad jag har missat att skruva på, alternativt om det faktiskt är så att jag bör lämna in kameran.
Till att börja med bör du jämföra bilder vid samma storlek. Sen gissar jag att bilderna du jämför är jpg direkt ur kameran -- det ser ut som att D80 helt enkelt brusreducerar hårdare än D90, på bekostnad av detaljerna i bilden. Plåtar du i raw kan du nog få ett annat resultat.

Du har väl samma inställningar när det gäller brusreducering !? och under inställningen "optimerad bild".

annars om du är osäker gör en grund återställning i båda kamerorna och testa igen skicka gärna mer test bilder då, har en d80 och kommer följa denna tråd med stora ögon.

Jag sitter just nu på jobbet, så jag får lov att återkomma ikväll med nya testfoton.
Vad gäller de aktuella bilderna så är de mycket riktigt tagna direkt ur kameran och i JPEG-format. De är i "aktuell storlek", men jag skall alltså ställa in samma pixelmängd i datorn först, eller?

Full storlek inzoomat till 100% är de på de upplagda bilderna. Dock är utsnittet lite olika, även om jag inte ser att det skall spela ngn roll. Bilderna är dock tagna på 12 resp 10 mpix, så det får jag ställa om.

Vad gäller bländare så är det samma hela tiden, dock inte slutartid. Om jag ställer samma slutartid på D90 så blir bilden väldigt mkt ljusare.

Full storlek inzoomat till 100% är de på de upplagda bilderna. Dock är utsnittet lite olika, även om jag inte ser att det skall spela ngn roll. Bilderna är dock tagna på 12 resp 10 mpix, så det får jag ställa om.

Vad gäller bländare så är det samma hela tiden, dock inte slutartid. Om jag ställer samma slutartid på D90 så blir bilden väldigt mkt ljusare.

Du jämför inte alls ISO-egenskaper i detta test, du jämför exponeringsautomatik och brusreduceringsmjukvara i kameran.

Du har ställt D90 på tre gånger kortare slutartid än D80 - så det du jämför är i verkligheten samma sak som att sätta:
D80 ISO200 mot D90 ISO600 (1/2 vs 1/6s) samt:
D80 ISO800 mot D90 ISO2000 (1/8 vs 1/20s)

Och då ser det ju helt plötsligt ganska bra ut - i jämförelse...

PS-
Ignorera upplösningsskillnaden - från 10>12MP är den så liten att skalningnsalgoritmen gör mer skillnad än den verkliga upplösningsskillnaden. Det viktiga är exponeringen. Samma bländare, samma slutartid, samma utsnitt. Blir den ena bilden ljusare än den andra får du göra den mörkare i PS eller nåt.
-DS

Ursäkta dröjsmålet. Här kommer nu nya bilder, tagna med samma bländare och slutartid (fortfarande obearbetade i övrigt). Med båda kamerorna är de tagna i högsta jpegkvalité, så det är fortfarande den skillnaden mellan 12 resp 10 mpix. Jag testade mellan iso 400 till iso 1600 (även 3200, men då d80 inte har den (men motsvarande H någonting)kändes det lite orättvist), och ganska rakt över tycker jag D90 är lite bättre. Dock inte så mycket som jag nog hade fått för mig. Angående vitbalans, så har jag både vid tidigare test och vid detta satt den på auto på bägge kameror. Som synes har de båda kamerorna läst av ljuset lite olika...
Intressant (tycker jag) är hur olika kamerorna ville ha bländare och slutare. I bifogade filer tagna på iso400, har jag rättat mig efter vad D80 ville. I bilderna tagna på iso1600 har jag rättat mig efter vad D90 ville. Konstant kan sägas att D80 ville ha slutartider motsvarande ett helt bländarsteg ljusare vid samtliga testade iso (400, 800, 1600 samt 3200).

Tack ni som har tyckt och tänkt och hjälpt till med input.

Bilagor

• 80 iso 400 4.jpg
    80 iso 400 4.jpg
    36.6 KB · Visningar: 462
  • 90 iso 400 4.jpg
    90 iso 400 4.jpg
    36.9 KB · Visningar: 465
  • 80 iso 1600 30.jpg
    80 iso 1600 30.jpg
    33.1 KB · Visningar: 466
  • 90 iso 1600 30.jpg
    90 iso 1600 30.jpg
    36 KB · Visningar: 462
-Att D90 vill ha ett steg mörkare exponering lämnar ju mer utrymme "uppåt", för högdagrarna. Detta är ju digitalkamerornas största nackdel - att signalen tvärdör så fort ett bildavsnitt blir för ljust. Neråt finns det oftast ganska gott om material att "gräva i" om man nu skulle vilja det, så pass bra är brusegenskaperna i dag.

Du har möjligtvis inte "Active D-Lighting" igång dessutom? I automatikläget skulle nog en scen som denna i testbilderna sänka exponeringen ungefär ett halvsteg extra, utöver grundsänkningen som är inbyggd i kameran. Detta är ytterligare åtgärder för att kameran ska kunna ta med mer information i bilden.

Nu ser det ut ganska exakt som jag förväntar mig (det gjorde det iofs innan också när man räknade med exponeringsskillnaden...). Så här ser det ut när man jämnställt ljusheten i bilderna:

Bilagor

• D80_400.jpg
    D80_400.jpg
    92.2 KB · Visningar: 328
  • D90_400.jpg
    D90_400.jpg
    85.4 KB · Visningar: 327
Och sedan samma sak med ISO1600.

Man bör alltså vara försiktig med vad man jämför - det finns många saker som kan skilja sig mellan två kameror inställda "på automatik". I en verklig fotosituation så hade alltså din D80 krävt 1/30s slutartid när D90 hade tagit "samma bild" med 1/80s - och då är det inte så svårt att lista ut vilken av bilderna som blivit skarpast och haft minst rörelseoskärpa i fotomålet... i detta fall hade du inte vunnit någon brusprestanda, men ändå fått en bättre bild med allra största säkerhet. Det finns mycket att tänka på i en jämförelse.

Bilagor

• D80_1600.jpg
    D80_1600.jpg
    92.1 KB · Visningar: 321
  • D90_1600.jpg
    D90_1600.jpg
    68.3 KB · Visningar: 322
Stort tack för en grundlig genomgång, Joacim. Det har för mig varit klart lärorikt. Samtidigt bekräftar det den känsla jag har haft när jag har tagit vad du kallar "riktiga" bilder, nämligen att D90 har hanterat både den ena och andra situationen bättre.

ANNONS