Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90:n outad av Thom Hogan...?

Produkter
(logga in för att koppla)
HD är inte den viktigaste aspekten. Jag är mer intresserad av vad för format de gäller. Och något annat än MPEG eller liknande tror jag inte de blir. Stor skillnad att jobba med GOPs än bara I-frames, det är det som är huvudvärken med ex. HDV som är populärt nu bland konsumentkameror.

Teodorian skrev:
Vad menas med detta?

MPEG-2 (till exempel) baseras på GOPs (Group of pictures). Det är en kompression inom video.
Format som t.ex. DV / DVC Pro 50 & 100 baseras på I-frames (hela bilder). De betyder att, om du spelar in i PAL vilket är 25 bilder / sek så har du 25 HELA bildrutor per sekund. GOP däremot, innehåller s.k. I,P och B frames där I-framen börjar själva GOP:en (gruppen av bilder) och P och B framen innehåller information om hur bilden förändras.
Det varierar hur många bilder en GOP innehåller, de kan egentligen vara hur kort som helst och hur långt som helst men de brukar i regel inte gå över 15.

Denna komprimering tillåter att material kan tryckas ganska ordentligt i storlek men ändå bibehålla skärpa. Färgerna komprimeras också kraftigt i ex. HDV men de går vi inte in på nu.
Nackdelen kommer in när man börjar redigeringen då hela bildrutor är mycket enklare att ha och göra med än så kallade grupper av bilder. Risken med för "dropouts" (att man tappar / förlorar bildrutor) är också större.
Vet ej om jag behöver förklara så mycket mer, men hoppas de gav dig en liten hint om vad det innebär.
Jag är dock ingen expert på att förklara. =)

Vi får väl förmoda att den videoupptagning som D90 kan komma att klara lär ligga någonstans mellan vad en digitalkompakt och en mini-DV-kamera presterar. Jag tror inte så många kommer att redigera dessa videosekvenser innan kvaliteten närmat sig den från HDV och kombineras med ett bättre hus tex ett kommande lite enklare och billigare FX-hus med 12 MP.

Jepp, de beror helt på vem de tänker rikta sig mot. Jag tror knappast de väljer "redigeringsvänligt" före bildkvalité / skärpa. D90 riktar sig väl mot amatörer som vill avancera upp sig ?

jorgene skrev:
Första bilden?
Ser helt äkta ut.
Håller med, ser äkta ut. Undrar bara varför alla dessa läkta bilder brukar visa någon liten del av produkten? Varför inte ta en bild på hela kameran (helst från flera vinklar) om man ändå har chans att fota?

Det ser också ut att D90 fått lite gummering. Bra drag i så fall.

d90 har visats till flera førhandlare i europa, så den ær på væg. Av någon mærklig anleding så har den inte visats i norden

Får hoppas en ev. filmfunktion, liveview m.m. inte påverkar sökaren negativt.. Annars tror jag nog det kommer va en trevlig kamera.

låter inte som en bra ide, att ha en systemare som kan filma, lär det ju bli ännu svårare att få ta med den kameran på evenemang, med tanke på att redan nu får man inte ta med får ta med videoutrustning, även om man inte kan stoppa kompakter med den möjlighet.

ANNONS
Götaplatsens Foto