FotoZ
Aktiv medlem
Chewbacca skrev:
pentax k itglugg har ju nu kommit i en ny version tillsammans med k20 för att klara av den högre upplösningen. kommer det bli samma sak med DA*?
Star-serien är gjord för högre upplösning än första 18-55:an var.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Chewbacca skrev:
pentax k itglugg har ju nu kommit i en ny version tillsammans med k20 för att klara av den högre upplösningen. kommer det bli samma sak med DA*?
Chewbacca skrev:
samma sak med Limited serien?
Chewbacca skrev:
jag blir lite trött på mig själv när man håller på och velar så mycket...
jag har ingen aning om vilket av dessa man ska ta. alla verkar ju bra. så det får bli annat som avgör. om priset inte hade betydelse skulle jag köpa pentax. nu har jag inte de pengarna tyvärr.
kan detta objektiv sjunka lite i pris tror ni? medveten om att det inte kommer att bli speciellt mycket med kanske 500 iaf?
Punkk skrev:
Jag väntar i min enfaldighet på Pentax 17-70/4 och tror att det kommer bli den optimala normalzoomen![]()
FotoZ skrev:
Detaljer om 17-70 f/4...
Pentax har inte släppt någon officiell specifikation på det än, men objektivet finns som prototyp i för-produktionsversion och det finns de som har lånat ett ex av Pentax i Japan. Dessa förproduktionsexemplar har SDM utan skruv-AF och ingen vädertätning. Objektivets utseende följer samma designspråk som 16-45.
Pentax arbetar på att sätta det i produktion nu och leveranser väntas komma igång senare i maj och under juni bör det finnas tillgängligt i butik, om allt går enligt planerna.
Objektivet är egentligen ett f/2.8 - 4. I likhet med andra objektiv från Pentax med fast bländare över hela zoomomfånget så maskas den vidaste bländaren av. Detta för att prestandan vid den bländaren inte är tillräckligt god. (samma gäller 16-45 f/4).
Och så kan det uppfattas som positivt av fotografer att det finns ett jämnt ljusflöde genom zoomomfånget, sökarbilden mörkar inte ner något på längre brännvidd.
bengt luthman skrev:
är den större bländaren till för att speeda upp Af då eller har den någon annan funktion?
Eddy_louix skrev:
Hittade lite bilder på DA 17-70 i denna tråd, som jag i övrigt inte förstod ett dugg utav.
http://forum.xitek.com/showthread.php?threadid=508159&pagenumber=4
Ser väldigt lik ut 16-45, men det är ju inte negativt. Synd bara att K100D och ist* ägarna inte kommer att få AF på den, som rapporterna ser ut nu iaf.
lägger in en bild från tråden för att visa, sidan kan vara seg ibland.
Chewbacca skrev:
Vad kan ni bjussa på för info om den?![]()
Ska man få ytterligare beslutsångest?
Men är det inte ändå lite klent med "bara" 4?
Punkk skrev:
Det kanske bara är förprodukten som ej är kompatibel mot skruv-AF? Eller uppför sig alla SDM-objektiv så?
FotoZ skrev:
Nej, den automatiska fokuseringen påverkas inte av storleken på bländaren. Det är helt enkelt så att zoomobjektiv med fast bländarvärde för största bländaren egentligen har variabelt bländarvärde, men de fixas till så de får ett fast bländarvärde. I Pentax fall så avmaskas den vidare bländaren, och då får man ett bländarvärde genomgående över hela zoomomfånget. Så är det med alla Pentaxobjektiv som har samma bländarvärde för största bländaren genom hela zoomomfånget. Detta är inget nytt alls, så har det varit länge. Mitt FA 28-70 f/4 från mitten av 90-talet var likadant.
Punkk skrev:
Det kanske bara är förprodukten som ej är kompatibel mot skruv-AF? Eller uppför sig alla SDM-objektiv så?
Översättningen ger knappt nåt mer, men några bilder säger ju en del... den är ganska kort i 17mm läget. Synd att den inte funkar med skruvfokus, men man ska nog se framåt och hoppas på ett bra pris och om det blir en vass glugg så...Eddy_louix skrev:
Hittade lite bilder på DA 17-70 i denna tråd, som jag i övrigt inte förstod ett dugg utav.
http://forum.xitek.com/showthread.php?threadid=508159&pagenumber=4
Ser väldigt lik ut 16-45, men det är ju inte negativt. Synd bara att K100D och ist* ägarna inte kommer att få AF på den, som rapporterna ser ut nu iaf.
lägger in en bild från tråden för att visa, sidan kan vara seg ibland.
Det bör vara runt f2, alltså ca 1 steg. Men det kanske hänger på den optiska konstruktionen, men om du tittar på zoomar så är det typiska värdena på 4-5,6, 2,8-4, 3,5-4,5(alltså 1steg) och 2,8-4,5, 3,5-5,6(1 1/2 steg) på Pentax 18-55 och Sigma 17-70. På extremzommar (Tamron18-250, Sigma18-200 och 28-300)3,5-6,3(2 steg), (Tamron28-200)3,8-5,6(knappt 1 1/2 steg).k jonas i persson skrev:
Intressant, har misstänkt att det skulle vara så men nu fick jag svaret! Då frågar sig naturligtvis vän av ordning av ett 16-50/2.8 har som teoretisk maximal bländaröppning (utan avmaskning) @ 16 mm?![]()