Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för kameraköp - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
[...]
Slutar med en bild som jag gillar för den är ett ögonblick när min son och hans barn agerar helt spontant. Slutar med en bild från X-H1 som jag lovar presterar långt bättre än vad man många tror.
Det där är väl ett exempel på en fin bild eller snapshot som blir tagen tack vare att kameran är med. Kunde ha varit vilken kamera som helst som ägaren gillar att använda.
Tekniken, eller hur bilden är processad (vad heter det på svenska?), kan man ha olika åsikter om men det handlar om smaksaker och går att ändra om man vill.

För 10k kronor gäller det självklart att köpa begagnat.

Och du har helt rätt i att byta system är dyrt. Kanske gör man det ändå någon gång men man ska ta det lite lugnt i starten.

Så när någon säger "jag är intresserad av FF" så säger du OM. Kanske är det bra? Det vore säkert bra att motivera för TS varför en sensor på en fjärdedel av storleken är rätt val. För det kan väl inte bara handla om budgeten?
TS sneglar även på APS-C format. Och för de flesta amatörfotografer så finns det ingen anledning till att köpa dubbelt så dyr utrustning bara för att leka "professionell". De som ser ner på 4/3 formatet har alldrig ens testat det. FF har blivit ren teknik masturbation.

Hej Cygni,
Vi har pratat om liknande frågor tidigare. Då undrade du om mina erfarenheter av 4/3, jag berättade om dem och då var det bra med det. Du kanske minns.

"de flesta amatörfotografer" - bra, att du inte säger alla
"leka "professionell" - formatet har inte så mycket att göra med hur man får sin inkomst, obegriplig punkt
"FF [...] ren teknik masturbation" - skitsnack förstås

Vad är det för vits med att skriva svar som du gör i den här tråden? Inget av dina inlägg här är till någon särskild hjälp för TS.

När någon ställer en fråga här så är det säkert för att vederbörande vill få råd eller hjälp. Att som du då svara först med ett fabriksnamn och sedan försvara det samtidigt som du talar om ett sensorformat på ett ganska grovt och kanske nedlåtande sätt innebär två repliker med sammanlagt noll hjälp.

Tror du inte en diskussion där man motiverar sina syn- och ståndpunkter skulle kunna vara bättre?

Hej Cygni,
Vi har pratat om liknande frågor tidigare. Då undrade du om mina erfarenheter av 4/3, jag berättade om dem och då var det bra med det. Du kanske minns.

"de flesta amatörfotografer" - bra, att du inte säger alla
"leka "professionell" - formatet har inte så mycket att göra med hur man får sin inkomst, obegriplig punkt
"FF [...] ren teknik masturbation" - skitsnack förstås

Vad är det för vits med att skriva svar som du gör i den här tråden? Inget av dina inlägg här är till någon särskild hjälp för TS.

När någon ställer en fråga här så är det säkert för att vederbörande vill få råd eller hjälp. Att som du då svara först med ett fabriksnamn och sedan försvara det samtidigt som du talar om ett sensorformat på ett ganska grovt och kanske nedlåtande sätt innebär två repliker med sammanlagt noll hjälp.

Tror du inte en diskussion där man motiverar sina syn- och ståndpunkter skulle kunna vara bättre?
TS sneglar även på APS-C format. Vad är det för fel att tala om för TS att det finns andra grejer att ta en titt på också.

Nästa gång jag tänker göra ett inlägg så skickar jag den till dig först för godkännande. Är det ok för dig att vi gör så hädanefter?
EDIT:
För en kvart sedan skrev jag ett fånigt svar här ("Sluta löjla dig."). Det borde jag inte ha gjort. Det bar iväg lite där men jag borde ha hållit i mig själv och bara struntat i Cygnis sista inlägg.

Till Studentfotografens
Det brukar inte bli så här fånigt. Forumet är bättre än den här tråden.

Senast ändrad:
EDIT:
För en kvart sedan skrev jag ett fånigt svar här ("Sluta löjla dig."). Det borde jag inte ha gjort. Det bar iväg lite där men jag borde ha hållit i mig själv och bara struntat i Cygnis sista inlägg.

Till Studentfotografens
Det brukar inte bli så här fånigt. Forumet är bättre än den här tråden.
För att avsluta det hela, så behövde du inte ens ha svarat på något som du inte gillar när jag riktar mig till TS. Vi lägger ner detta nu.

Till TS: Det var dig jag ville göra uppmärksam på ett allternativ.

Att jag överväger Fujifilm ligger i att deras bilder direkt ur kameran är betydligt bättre (vad jag läst).
Jag har, av just den anledningen, haft tre stycken olika Fujifilm kameror (X-T2, X-H1, och X-Pro3) och jag håller inte med. Jag tycker inte att de är dåliga, men definitivt inte bättre. Sedan har Fujifilms kameror andra tilltalande egenskaper, men filernas kvalitet borde inte väga särskilt tungt.

Vi som ger råd här har valt system utifrån det som är mest viktigt för oss. Jag har tex haft eos R i nästan 5 år innan jag nyligen köpte R5. Så länge har jag aldrig haft ett hus tidigare och vore det inte för intresset att fota flygande fågel och filma så hade jag inte bytt alls. För dina behov du listar skulle den fungera perfekt. Sensorn är riktigt trevlig. Handhavande och ergonomi är toppen. Lite bonus vid arkitektur är ju att det finns begagnade tilt/shift objektiv till rimliga priser också.

Canon har inte släppt in tredjepart för RF mount och FF, men med alla EF objektiv som fungerar perfekt med adapter så har jag aldrig saknat något. Tex köpte jag ett fint exemplar av EF 16-35 4l is för 3000kr för några månader sedan. Ett riktigt bra objektiv för landskap och arkitektur.

Du gör ju rätt som ställer frågan här och sedan googlar friskt på alternativen. Vilka funktioner som väger tyngst för dig och som får dig att till slut välja tillverkare har inget med mina eller andras val att göra. Alla husen du listar kommer fungera bra om dom inte kommer i vägen för dig och känns trubbiga att använda. Känn ,kläm och testa före köp.

Köper du begagnat från de stora märkena och har lite prismedvetenhet så går det att byta system igen om det blir fel. Då förlorar du inte mycket. Ibland kan det gå med vinst också😊.

Fick så mycket spel på att folk på ett fotografforum seriöst inte kan stava till ordet "videor" att jag helt kom av mig med mitt svar.

Jeg skulle köpa begagnat, i första hand fullformat och ett litet zoomobjektiv med OSS.
Sony är bra val med bra uppgraderingsmöjligheter.
Sony är bra även med tanke på storlek och vikt, du vill inte bära för stort och tungt.
A7III och fullformats kitobjektiv är ett enkelt första val, du kan handla från alla våra stora butiker.Här är en bra länk:

Det stämmer ju, men å andra sidan finns det ju bättre och sämre köp man kan köra - därav vänder jag mig till detta forum som möjligtvis kan vägleda :)
Ja, men det finns inget ytterligare i din kravbild som gör att det går att sortera ut en viss kamera, eller ens sortera bort några.
Som vanligt gäller förstås att nyare kameror i regel är bättre än äldre, men de är också dyrare. Detta gäller förstås oavsett kravbilden.

Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.

Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.

jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.

Hej, Haris

Jag är lite sen in i tråden… sorry.
Mitt förslag är lite oortodoxt.
Köp en Sony A7iii och ett 24 eller 35 objektiv, beroende på dina preferenser, och lär dig hantera det innan du ger dig iväg. Du vill inte stå på gatan i Japan och leta efter någon inställning.
Tips, KISS, Keep It Simple and Stupid. Det är bättre att det funkar på ett enkelt sätt så man får sina bilder än att man gör det svårt och komplext och så blir det inga bilder.

Eftersom du skall till Japan och Sydkorea, föreslår jag att du tar dig tiden att gå in på några av Japans många kamerabutiker och köper andra objektiv. I Tokyo finns bl.a Map Camera, mapcamera.com, som har ett enormt utbud, det är en butik på flera våningar. Titta på deras sajt och bilda dig en uppfattning. Sedan finns det en uppsjö av mindre och medelstora butiker med begagnade kameror och objektiv. Kvaliteten är generellt sett hög, en japan skäms / tappar ansiktet om han lämnar in ett dåligt objektiv. Pruta går inte …

Srečno (lycka till) och hoppas det blir en oförglömlig resa!

Jag kan ge ett par tips gällande Sony, som är det system jag använder.

För en resa kan det vara bra att tänka APS-C. Sonys modeller är lite bortglömda men prisvärda. Av de du nämner skulle jag välja A6600, främst pga det dubbelt så stora batteriet. De andra har hemskt dålig batteritid och att hålla reda på extrabatterier och vad som är laddat och inte blir snabbt rörigt.

Jag har haft en A6500, och på pappret är den toppen. Autofokusen är kalasbra, och bildkvaliteten likaså. Men den tar en bra stund på sig att komma igång när man slår på den, så i praktiken har jag missat många bilder. Jag kom aldrig överens med den. Idag har jag en A6700 som fungerar mycket bättre, såklart eftersom den är mycket nyare.

Tamron 17-70 är ett mycket bra objektiv. Jag använder det väldigt mycket, även professionellt. Det kan kännas lite stort, men är ganska lätt. Sigmas 18-50 är ett mycket mindre alternativ, men det har jag inte testat.

Bra fasta objektiv är lite begränsat till Sony APS-C, men 24/1,8 och 55/1,8 är verkligen ingen dum kombination. Det blir svårt att rymma i budgeten dock.

Fujifilm har mycket mer att välja på. Jag kan inte det systemet så bra, men för en resekamera skulle det vara ett bra ställe att börja kolla.

Hej, Haris

Jag är lite sen in i tråden… sorry.
Mitt förslag är lite oortodoxt.
Köp en Sony A7iii och ett 24 eller 35 objektiv, beroende på dina preferenser, och lär dig hantera det innan du ger dig iväg. Du vill inte stå på gatan i Japan och leta efter någon inställning.
Tips, KISS, Keep It Simple and Stupid. Det är bättre att det funkar på ett enkelt sätt så man får sina bilder än att man gör det svårt och komplext och så blir det inga bilder.

Eftersom du skall till Japan och Sydkorea, föreslår jag att du tar dig tiden att gå in på några av Japans många kamerabutiker och köper andra objektiv. I Tokyo finns bl.a Map Camera, mapcamera.com, som har ett enormt utbud, det är en butik på flera våningar. Titta på deras sajt och bilda dig en uppfattning. Sedan finns det en uppsjö av mindre och medelstora butiker med begagnade kameror och objektiv. Kvaliteten är generellt sett hög, en japan skäms / tappar ansiktet om han lämnar in ett dåligt objektiv. Pruta går inte …

Srečno (lycka till) och hoppas det blir en oförglömlig resa!

Det är väl ett bra förslag men det kommer nog paja budgeten på 10K.

För både gatufotografer, nya som gamla och nybörjare som inte vill stå där med brallorna nere och missa "tillfället" finns ju dessutom en oöverträffad funktion bland alla övriga i alla Sony från A6300 och A7II om man nu vill hålla det simpelt och det är att lägga ut funktionen Auto ISO Mininmum Shutter Speed på en programmeringsbar snabbknapp. Om den är aktiverad och Aperture-läget är på så kommer exponeringen aldrig att bli helt uppåt och slutartiden sätts alltid enligt den gamla tumregeln 1/brännvid som utgångspunkt vid Standard som val. Kolla gärna med en zoom.

Behöver man parera finns 5 snabba fördefinierade lägen Slower - Slow - Standard - Fast - Faster att styra med bakre ratten och med den främre på A7III m.fl. A7 så kan man snabbt ratta in valfritt tidsgolv typ 1/1000 sek. Supersnabbt. Se även till att först definiera ditt ISO min och max bara beroende på kamerans sensors egenskaper.

Se nedanstående länk för en genomgång med Sonys evangelist Mark Galen. Tillsamnans med den utmärkta AF som finns i A7III är det svårt att helt misslyckas - även om man är helt oförberedd. Ovanpå detta kan man med fördel lägga ut Eye Focus på den stora centrumknappen så missar man normalt heller aldrig att sätta fokus på människors ögon om man är inom skotthåll. Allt detta funkar även jättebra med 10 år gamla A6300. Och om jag jämför gamla A6300 i dessa avseenden med min A7IV så blir jag förvånad över hur bra A6300 uppför sig. Den stora skillnaden är ju när det blir mörkt. Då är ju en A7IV överlägsen både en A6300 och en A7III men ett sånt hus kostar ju rätt mycket mer också.

Även A6500 är ett bra val för den har ju IBIS, vilket A6300 ju saknar och då måste man kanske välja bort objektiv utan stabilisering. Bra alternativ allihop annars för det funkar ju fint med ostabiliserade hus också om bara objektiven har det.

Idag testade jag att sätta på mitt relativt nya Tamron 150-500mm på min gamla A6300. Det objektivet har en jättebra stabilisering (läge 3. ) och det funkar så bra att jag nästan blir sugen på att testa några fågelbilder - det är jag normalt aldrig sugen på annars. Den kombon är kapabel att ge skarpa detaljer av objekt på 100 meters avstånd med de fokusmetoder som redan gamla A6300 har. Rätt imponerande med den gamla kamerans AF, kan jag tycka.

Senast ändrad:
[...]
Även A6500 är ett bra val för den har ju IBIS, vilket A6300 ju saknar och då måste man kanske välja bort objektiv utan stabilisering. Bra alternativ allihop annars för det funkar ju fint med ostabiliserade hus också om bara objektiven har det.
Så är det i moderna tider. Min Sony RX1 fungerade rätt bra utan stabilisering. Samma sak gäller alla gamla kameror.
Men:
Dagens utrustning är fantastisk och helt klart mycket bättre än sånt som en del gamla nostalgiker drömmer om... och är det någon som har en Olympus OM-3 (fullt fungerande) till salu är jag intresserad!

Om man låter bli att använda kameran som maracas samtidigt som man fotograferar, så går det faktiskt att fotografera utan stabilisering. Mitt favoritobjektiv saknar all slags återkoppling till kameran och således fungerar inte ens sensorstabiliseringen. Jag har tagit många bilder med det som jag är nöjd med.

På teleobjektiv vill man i vilket fall ha stabilisering. Där brukar tyngden ofta ganska snart frambringa viss maracaseffekt efter ett tag och sensorstabiliseringen ger högst en liten finslipning av stabiliseringen på teleobjektiv.

Om man låter bli att använda kameran som maracas samtidigt som man fotograferar, så går det faktiskt att fotografera utan stabilisering. Mitt favoritobjektiv saknar all slags återkoppling till kameran och således fungerar inte ens sensorstabiliseringen. Jag har tagit många bilder med det som jag är nöjd med.

På teleobjektiv vill man i vilket fall ha stabilisering. Där brukar tyngden ofta ganska snart frambringa viss maracaseffekt efter ett tag och sensorstabiliseringen ger högst en liten finslipning av stabiliseringen på teleobjekti

Maracas… den var bra 👍

Sedan ang budget 10k - ja, vem av oss har någonsin hållit sig till sin budget? Inte jag i alla fall. När jag köper något för en längre, och därmed dyrare, resa låter jag extrakostnaden begravas i resebudgeten - som ändå spräcks.

ANNONS
Götaplatsens Foto