Falumas
Aktiv medlem
Vad hindrar sensorstabiliseringen, eller IBIS, från att fungera? kanske menar du att den inte fungerar fullt ut?
Sensorstabiliseringen behöver bland annat brännvidden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad hindrar sensorstabiliseringen, eller IBIS, från att fungera? kanske menar du att den inte fungerar fullt ut?
… som kan ställas in manuellt i inställningarna … men visst, då fungerar den inte lika optimalt som med ”native” objektiv, åtminstone inte Nikons.Sensorstabiliseringen behöver bland annat brännvidden.
Kanske vi skall läsa igenom vad studentfotografen skriver innan vi öser på med alla möjliga avancerade förslag.Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.
Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.
jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.
Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.
Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.
Tack på förhand!
Sensorstabiliseringen behöver bland annat brännvidden.
Jag är van vid Sony och då kan man, som Stan nämnde ovan, ställa in brännvidden själv i menyn om objektivet man har inte kommunicerar med kameran.… som kan ställas in manuellt i inställningarna … men visst, då fungerar den inte lika optimalt som med ”native” objektiv, åtminstone inte Nikons.
Har man aldrig använt en systemkamera kan man inte veta exakt vad man vill ha. Det är lite det som är grejen med billiga modeller, att man får prova på det. Därefter kan man köpa en fullfjädrad modell som passar ens smak.Disclaimer: Jag använder Sony och deras FF kameror sedan flera år tillbaka.
I ditt första inlägg skrev du att "Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till."
Då kan du välja vilken du vill av dina förslag. Ta den billigaste, eller ta ingen alls, du kan nästan lika gärna använda din mobil (och köp ett par tillbehör till den).
men...
Så enkelt är det förstås inte. Kanske jag missat något men du har egentligen inte skrivit så mycket om vad du verkligen vill med en kamera. Vad är dina intressen?
► Ett annat sätt att fråga: Vad är det som gör att din mobil inte räcker som kamera?
Mycket bra inlägg!OK, så bättre kvalitet än mobilen, annars räcker en mobil egentligen till...Då funkar fortfarande alla kameror.
Städer och arkitektur... det gillar jag också. Där använder jag ett 16-35mm-objektiv mycket. Det (eller motsvarande) finns till alla märken. Porträtt samma sak. Sådär kan man hålla på. Samma sak gäller också sensorformaten även om jag helt klart föredrar FF även om det innebär att man fpr släpa på tyngre grejer ibland. Men APS-C fungerar utmärkt. Content är king.
Jag har märkt att de bästa bilderna jag tagit genom åren har varit med kameror jag gillat att använda och därmed också kännt innan och utan.
Ergo: Kläm på dom där olika kamerorna. Känne efter om det är någon av dem som du gillar bättre, till exempel att hålla i handen, hur slutaren låter, om det är reglage som känns aviga eller jobbiga på annat sätt.
Till exempel: Man (heh, jag) kan till exempel inte ha ett ISO-reglage som är så löjligt retro som Fuji kör med. Andra är inte alls störda av det.
Ett annat exempel är att jag vill ha en exponeringskompensationsratt på rätt ställe och som är enkel men lagom trög att ändra.
Ett tredje exempel är sökaren. En del behöver ingen sökare alls (jättekonstigt men sant), andra har för sig att den måste vara extra stor (som om det är den man använder för att uppleva världen) och jag vill ha tydlig info och enkelt att förstora bilden för manuell fokusering.
Fuji har kul och bra JPG direkt ut ur kameran. Vi andra har bara bra bilder och kanske lite kul och bra direkt ur kameran.
Eftersom jag redigerar alla bilder så har jag presets i min raw-konverterare som ger mig bra utgångslägen för snabb redigering i min stil så at säga. För du tänker väl använda dig av raw-format!
EDIT: Redigerad en gång, språkliga fel.
Behandlad… hur bilden är processad (vad heter det på svenska?), …
Det är liksom naturens gång i det. Gamla tankesätt sitter kvar. APS-C (och H) kom ju digitalt som en kompromiss, för att det var fruktansvärt dyrt med "småbild", men det längre skärpedjupet ogillades starkt. När det så småningom blev ekonomiskt gångbart för de flesta att återgå till det som nu är känt som fullformat skulle alla hoppa på det. Drömmen var nu verklighet. Men nu när nyhetens behag lagt sig har jag insett att jag inte alls vill ha det, för jag gillar inte det kortare skärpedjupet. Kalla mig kompaktkameraskadad, men för mig räcker APS-C. Småbild känns överdrivet för mig, fult faktiskt, och mellanformat snudd på obrukbart. Vanans makt.TS sneglar även på APS-C format. Och för de flesta amatörfotografer så finns det ingen anledning till att köpa dubbelt så dyr utrustning bara för att leka "professionell". De som ser ner på 4/3 formatet har alldrig ens testat det. FF har blivit ren teknik masturbation.
Upplösningen idag är brutalt mycket högre än under film-eran, så även pytteliten oskärpa syns.Så är det i moderna tider. Min Sony RX1 fungerade rätt bra utan stabilisering. Samma sak gäller alla gamla kameror.
Men:
Dagens utrustning är fantastisk och helt klart mycket bättre än sånt som en del gamla nostalgiker drömmer om... och är det någon som har en Olympus OM-3 (fullt fungerande) till salu är jag intresserad!
Det är liksom naturens gång i det. Gamla tankesätt sitter kvar. APS-C (och H) kom ju digitalt som en kompromiss, för att det var fruktansvärt dyrt med "småbild", men det längre skärpedjupet ogillades starkt. När det så småningom blev ekonomiskt gångbart för de flesta att återgå till det som nu är känt som fullformat skulle alla hoppa på det. Drömmen var nu verklighet. Men nu när nyhetens behag lagt sig har jag insett att jag inte alls vill ha det, för jag gillar inte det kortare skärpedjupet. Kalla mig kompaktkameraskadad, men för mig räcker APS-C. Småbild känns överdrivet för mig, fult faktiskt, och mellanformat snudd på obrukbart. Vanans makt.

Hej! Här kommer några bilder som illustrerar mina kriterier för val av kamera. Det finns oändligt med argument mot mitt kameraval men dem biter inte, tyvärr. Systemet levererar tillräckligt bra för mina behov, så är det med det. Jag använder alltså kamerorna i mitten, Lumix G90 respektive GX80 och en tredje som inte finns med en GX9. Bilden på Nils Landgren är tagen med objektivet nedan och GX80 och som tillsammans ryms i en jackficka, superbra!Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.
Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.
jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.
Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.
Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.
Tack på förhand!

Även om jag har med mig både systemkamera och mobil när jag reser, använder jag allt som oftast min RX100M5A som komplement till mobilen. Det finns inte en enda mobil (enligt mitt menande) som till dags dato som slår denna lilla kamera på fingrarna vad det gäller bildkvalité och den är utomordentligt liten och kompakt, för att inte säga kompetent.Sedan försöker många få till att t.ex. m4/3 är det bästa formatet för att resa lätt. För mig är det mobilen som uppfyller det kraven
photographylife.com
photographylife.com
photographylife.com
F ö är Photography life en utomordentligt kompetent sida som behandlar det mesta som rör foto och kameror. Rekommenderas varmt !
Det har inte påstått heller. Dessutom jämför du mellan äpplen och päron. Min jämförelse var mellan mobilkamera och RX 100, inte mellan FF och RX100.Och det finns ingen nyare fullformatare som inte slår den på fingrarna när det kommer till bildkvaliteten.
Men om du läste nogrannt, skulle du upptäcka att jag tar med mig både systemkamera, mobil OCH min RX100. Alltså inte det ena eller det andra, utan alltihop.För mig hade jag tagit med min Z50 alla dagar i veckan istället för en RX100M5A.
Mycket möjligt, men jag tror inte dessa kan jämföra sig med en RX100 i vart fall, då optiken på RX100 är riktigt vass, faktiskt.Det finns dessutom mobiler idag med 1"-sensorer.
Det är jag däremot beredd att hålla med dig om.Vi har helt enkelt hamnat olika i våra kompromisser och ingen av oss har förmodligen mer rätt eller fel.
Det har inte påstått heller. Dessutom jämför du mellan äpplen och päron. Min jämförelse var mellan mobilkamera och RX 100, inte mellan FF och RX100.
Möjligt, det är mer än vad jag vet.Fast skillnaden mellan dom flesta mobiler och 1" är mer eller mindre detsamma som 1" och APS-C.
Ja, det var min poäng. Du stirrar dig blind på sensorstorleken, men du glömmer bort optiken och i det fallet är RX100 bättre än vilken mobil som helst (vågar jag påstå), även de som har en 1" sensor.Min kommentar var mer att du menade att din 1" var så mycket bättre än mobiler.
Absolut !En fullformatare är betydligt mer bättre än en 1" om man skall hårddra det hela.
Det stämmer säkert, jag har ingen aning och för mig personligen spelat det ingen roll.Sedan är min Z50 med ett 16-55 bara något större än din kompakt.
Jag förstår inte riktigt vad det är jag framfört som gör att du landar i den slutsatsen, men oaktat vilket, är den slutsatsen helt fel.Men som jag tidigare sagt försöker jag inte säga att du har kompromissat fel. Jag försöker bara säga att för mig är en annan kompromiss bättre, vilket jag upplever att du har lite svårt att acceptera.
Färger kan vara knepiga. Min dator visar en bild som är för kall i färgerna. Kanske ska man visa en gräsmatta för AI-grejen? Eller manuellt ändra färgtemperaturen åt det varmare. Eller be mig kalibrera min skärm.[...]Men det fina är att även mina gamla kameror ger bildresultat som inte gick att få till när kameran lanserades. Vad smart sa räven
På min laptop (som är kalibrerad så gott det går och visar ~ 92 % av sRGB) är gräset grönt åt det mörkare/djupare hållet (om du förstår mig rätt) och Räven ser väl ut som en Räv brukar (?) se ut i färgteckningen.Färger kan vara knepiga. Min dator visar en bild som är för kall i färgerna.
Och även i det här;Den viktiga grejen, att nya raw-konverterare kan behandla bilder betydligt bättre än tidigare versioner, håller jag med om.
Så, vilken kamera man än har/köper, använd RAW eller RAW plus JPG.
Det verkar så. Eller så är TS fullt upptagen med att botanisera bland alla förslag och synpunkter denne fått på den inledande frågan.Fast TS har nog gett upp för ett tag sedan...
Jag förstår vad du menar gällande gräset. Men det ser för blått/kallt ut för mig.På min laptop (som är kalibrerad så gott det går och visar ~ 92 % av sRGB) är gräset grönt åt det mörkare/djupare hållet (om du förstår mig rätt) och Räven ser väl ut som en Räv brukar (?) se ut i färgteckningen.
Egentligen är det inte så viktigt hur vi alla uppfattar bilden. Jag är nog mer ute efter att en bild som visas för att illustrera hur bra det är med med AI i bildbehandlingen bör ha rätt färger.Men, när det gäller Rävar och dess färgteckningar, varierad det med individen (så klart). Men jag upplever inte att bilden är särskilt kall även om den går åt det kallare (blåa) hållet, snarare än åt det varma. Kanske är den tagen en mulen dag !?
Kanske är det så. Hur som helst, ha en trevlig midsommar alla!Oaktat vilket vill jag ändå flika in att jag håller med dig till fullo i följande;
Och även i det här;
Det verkar så. Eller så är TS fullt upptagen med att botanisera bland alla förslag och synpunkter denne fått på den inledande frågan.
Såg det, du har rätt.men de vita partierna på bilden har ett överskott av blått i sig
Absolut har du en poäng där ! Uppfattade inte att bilden var/är redigerad med hjälp av AI (mitt tillkortakommande).Jag är nog mer ute efter att en bild som visas för att illustrera hur bra det är med med AI i bildbehandlingen bör ha rätt färger.
Tack det samma !Hur som helst, ha en trevlig midsommar alla!