Annons

Dags för proffsutrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Hej

Har varit glad amatör under några år och nu är det snart dags att ta det första vingliga steget in de förlovade yrkesfotografernas värld. Ska göra en lite större investering i utrustning som jag kommer att behöva. Jag inriktar mig mest på reportage, dokumentärt och resebilder men är ganska allround (inte mode och press). Jag fotograferar helst inte med tele om jag kan undervika det...

Jag tänkte se vad ni har för åsikter på den utrustning jag valt. Priset har varit mindre viktigt när jag satt ihop dem men allt köps begagnat eller från USA...

Alternativ 1
D2X
Nikkor AF-S DX 17-55 f2.8 ED IF
Nikkor 28 f/1.4D AF
Nikkor 50mm f/1.2 AIS
Nikkor 105mm f/2D AF Micro-Nikkor
2 x SB-800

Alternativ 2
2 st D200
Nikkor AF-S DX 17-55 f2.8 ED IF
Nikkor 60mm f/2,8 Micro-Nikkor
Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED
2 x SB-800

Jag har bara erfarenhet av D2X men inget av det andra så jag hade varit jätteglad för lite tips...

Senast ändrad:
ska du bli yrkesverksam är det min åsikt att du bör ha två kameror.
pajar den ena när du är ute på ett jobb, är det bara att plocka upp den andra.

Jag går så långt att jag påstår att du måste ha en analog härligt manuell i reserv,då din dslr strejkar,och det gör den förr eller senare,åtminstone om du vistas i fjällen.

Håller med Christel, två hus är att föredra.

Och tänk på att garantin inte gäller på kamerorna här om du köper i USA.

I övrigt är väl D200 smidigare än D2X då man kan plocka bort vertikalgreppet, och den brusar mindre på höga iso. Kan vara bra om du kör dokumentärt i befintligt ljus.

Största problemet med D200 är att det är låååång väntetid på dem, och Nikon har problem med banding i vissa kameror. Men det lär de fixa.

D200 (som ordinarie)
D70s (som reserv)

Är det för klent med en D70s som backup ?
Jag vet att dem inte lirar i riktigt samma division, men förhoppningen är ju att man inte skall behöva använda "backupen".

Den är ju till för att lösa nödsituationer.

Och så får man pengar över till mer/bättre optik.

Ja reserver behöver du.
Välj själv mellan D2X och D200.
Är du yrkesverksam så har du F-skattsedel och drar av momsen. Köp nytt i Europa för garantin och supprtens skull. Gå med i NPS för att få bra service från Nikon.

Om du inte gillar tele så passar väl inte AFS70-200/2,8G VR även om den är bra. Den är tung, stor och dyr. Köp något lättare. Och var passar macro in i din valda profil?

Ett förslag...

primärutrustning:
D2X eller D200
AFS17-55/2,8G
AF105/2D DC
SB800

reservutrustning:
D70S
AF20/2,8D
AF50/1,4D
SB800

/Erik

PS: tänk på att manuella AIS-objektiv inte ger ljusmätning på D70S.

JAVA skrev:
D200 (som ordinarie)
D70s (som reserv)

Är det för klent med en D70s som backup ?
Jag vet att dem inte lirar i riktigt samma division, men förhoppningen är ju att man inte skall behöva använda "backupen".

Den är ju till för att lösa nödsituationer.

Och så får man pengar över till mer/bättre optik.

Jag är en fotograf som fotar mycket med direktkoppling till datorn. Min gamla trotjänare D1x pajade i Firewireuttaget (kortis), och då det inte fanns några pro-alternativ i början på 2004, fick det bli en D70 i väntan på Nikons nya flaggskepp. Under 2004 gjordes alla mina jobb med denna D70, och dess lönsamhet i förhållande till pris kommer nog aldrig att överträffas i min verksamhet. Notera dock att jag uteslutande jobbade på 200ISO, och oftast i studioblixtmiljö. Bilderna var inom produkt och veckopress.

De objektiv som jag körde var 14/2,8, 20-35/2,8, macro 60, 70-200/2,8 VR.....

Sedermera tappade jag lusten att vänta på D2X, och jobbar numera med Canon..

beroende på vad du ska fota, men jag skulle plockat ihop ngt sånt här för canon:

2 st Canon 20D (helst en 1D mk2)
1 st 16-35/2,8 L
1 st 70-200/2,8 IS L
1 st 50/1,4
(1 st 85/1,8)
2 st 580ex

Angånde andra kamera, jag ser den inte bara som bara back-up, iaf inte om man ska ut på fältet å fota, då är skönt att kunna slita upp en kamera med en annan brännvidd när motiven flyttar sig fortare än man själv kan. T.ex när man fotar sport å saker kommer för nära är det bra att kunna ta upp en kamera med en vidvinkel, för att byta objektiv hinner man sällan..

En annan sak som är bra är om kamerorna har samma batterier..

ANNONS
Götaplatsens Foto