Annons

Dags igen? Ny dator? Mac eller pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra förslag! Jag känner inte till bästa sättet att utöka lagringen på Mac och Apples priser för större kapacitet är absolut hutlösa. Har du någon rekommendation på ett vettigt thunderboltkabinett?
När jag testade plocka ihop ett paket tänkte jag att man nog borde ha minst 24GB i RAM men du menar att 16GB räcker gott? Jag har ju inte videoredigering heller.
16GB räcker utan problem till allting utom tung videoredigering. Återkommer senare om lagring

Sitter i samma sits och velar mellan mac och PC. Prestanda per krona verkar gå till mac och Aplle siliconchipet idag med ganska bred marginal i alla fall vad gäller lightroom/ohotoshop och videoredigering med de vanligaste pro-programmen. När det gäller uppgardering av gpu/cpu är det som det är men vad gäller diskminne så fungerar det ju utmärkt att utöka med ett thunderboltkabinett (TB4-5 för nv-me eller tb3 (eller högre) för en DAS eller NAS med 4x sata 7200 rpm).

Har själv inte bestämt mig och kommer att vänta tills väntetiden för en mac studio återhämtar sig och underskrider 6 månader. Då kanske också priserna för en vettig bild- och video pc hamnar under 40 lök ifall inte debaklet med leveransproblemen av minne fortsätter.

ANNONS
Götaplatsens Foto