Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på CCD - hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Det är mycket snack om brus, moiré och upplösning när det gäller digitala systemkameror, men dammet verkar många ha glömt bort. Jag han knappt ta ut min D70 ur paketet innan stora dammblaffor fastnade på CCD:n och dom syns finfint när det är bra väder ute som idag...
Har kollat runt på nätet och hittat massor med tips om hur man fysiskt "tvättar" sin CCD, men det verkar vara lite överkurs...

Hur gör ni andra för att bli av med dammet?
Hur ofta gör ni rent?
Hur mycket damm brukar ni få på era CCD:er?

//

Ja, den tråden har jag redan läst. Men jag inbillar mig ändå att de flesta inte ger sig på sin sensor rent fysiskt, det borde finnas andra metoder med luftblås/sug eller liknande.

Jag är mest nyfiken på att få veta hur ofta andra behöver göra rent sin sensor för att kunna fortsätta hålla e´n god bildkvalitet.

//

Jag tror man klarar sig ganska länge på det rådet jag fick från Nikon(som finns med i nämnda tråd).

Kraftig blåsbälg(hama har fin sådan) utan borst. Håll kameran upp-och-ned när du blåser på CCDn. Hittills har jag inte haft några problem med damm på CCDn på ett halvår trots att jag använder bulb.

Har du tagit en bild på (exempelvis) en blå himmel vid f/22, för att kolla smutsmängden på sensorn?

sagan skrev:
Har du tagit en bild på (exempelvis) en blå himmel vid f/22, för att kolla smutsmängden på sensorn?

Om du menar mig så har jag det. Bara en dag efter inköp satt det 3 stora blaffor och 2 mindre på bilden. Syntes tydligt på de flesta typer av bilder. En insatts med (i brist på annat) damsugare (!) väl skyddad på avstånd från slutare och CCD fick alla de mindre och två av de större att försvinna. Körde ganska försiktigt såklart.

Men mest förundrad blev jag över att dammet sätter sig så pass snabbt. Har i princip bara bytt lins 4-5 gånger sedan köpet och då alltid med försiktighet med kameran neråt och på en i vart fall inte överdrivet dammig plats...

//

Jo, det är så..en CCD suger åt sig damm (mer än CMOS) alstrar tydligen mycket statisk elektricitet, som drar åt sig damm.

Rengöringsgrejerna jag använder fungerar mycket bra dock..rekommenderas (har även använd dem på en D100).

Jag har haft min 10D sen tidigt i juli (har för mig att det var då jag köpte den) och har inte fått damm på sensorn en enda gång! Dessutom byter jag ofta objektiv (Har aldrig objektiv på när kameran ligger i väskan), och ofta på ställen som är ganska dammiga. Är det sån stor skillnad mellan CMOS och CCD?

Håller med dig, förstår inte hur ni andra får så
mycket damm på sensorn, jag har ofta med mig min
kamera överallt ligger ofta i väskan och glömmer
att sätta på skyddslocket, har en Canon D10, har
haft denna sedan i december och har aldrig fått
ett enda dammkorn på sensorn, fotar ofta och myc-
ket ute i skog och mark.
Kameraroffe

Har ni verkligen tagit en bild på (exempelvis) en blå himmel vid f/22, för att kolla smutsmängden på sensorn?

Inte en smutsfläck sedan juli låter för bra för att vara sant...men i så fall är det bara att gratulera :)

Och det är stor skillnad på CCD och CMOS, japp.

Det är viktigt att just ha liten bländaröppning. Jag testade igår bara för skoj (jag visste redan att det fanns skräp) att fota blå himmel m f 22, och det liknade mer en potatisåker än en blå vacker vårhimmel. Med större bländare (1,4) syntes bara lite oklarheter.

Megapolare skrev:
Det är mycket snack om brus, moiré och upplösning när det gäller digitala systemkameror, men dammet verkar många ha glömt bort. Jag han knappt ta ut min D70 ur paketet innan stora dammblaffor fastnade på CCD:n

Hur gör ni andra för att bli av med dammet?
Hur ofta gör ni rent?
Hur mycket damm brukar ni få på era CCD:er?

//

Jag upplever samma sak som du Anders med min 10D. Det dröjde inte många dagar förrän det började synas mörka fläckar på ljusa partier på bilder tagna med liten bländaröppning. Blåsbälg fungerade inte så bra.

Jag har skickat efter Digipad från England http://www.digipad.co.uk Jag har bara använt det en gång hittils och det fungerade bra. Pajar man något så finns det väl stor risk att garantin inte gäller. Trots att jag bara tagit ett femtiotal bilder sedan senaste rengöringen och jag bytt objektiv bara ett par gånger så ser jag igen en stor blaffa på bilder tagna med liten bländaröppning (32). På bilder med bländare 2.8 syns ingenting.

Roine W

Länk till Micro-tools.de

Här köpte jag mina prylar:

http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_applicators.htm

PEC-PAD Lint Free Wipes 4"x4" 100per/Pkg för 9.98 Euro

samt

Eclipse Cleaning System Solution & Wipes för 11.4 Euro.

Det lär säkert gå att rengöra sensorn med kemiskt ren metanol eller eter. Ett rengörings/lösningsmedel som dunstar lätt är att föredra framför t-röd och andra etanollösningar.
För övrigt säljer nu också Scandinavian Photo Phs Eclipse 59 ML CCD rengöringsmedel för 99 SEK. Detta medel är metanolbaserat.

jag gengör sensorn ungefär 1 gång varannan månad, men det är beroende på var jag har varit med kameran och hur mycket jag plåtat.

lycka till!

hils/mats

Jag rengör och rengör men får bara sämre och sämre bilder tycker jag.
Skall man gå ifrån blåvitt´s stålull och köra med tex ajax stålull med lödder ??

Se min testbild : (varning prova ej detta hemma)
(kunde inte låta bli)

Bilagor

• j.jpg
    j.jpg
    48.8 KB · Visningar: 303
jag måste ha en enorm tur, har haft min Canon
D10 sedan december 03, jag har slarvat många
gånger med att inte sätta på skyddslocket när jag lagt undan kameran, den har legat i bilen
och i ryggsäcken, var i dag ute och testade med
att ta bilder mot himmeln med minsta bländareb
sedan gick jag ett steg uppåt hela tiden, när jag
kom hem laddade ner på datorn, tro mig eller ej
det fanns ett dammkorn som syntes med minsta bländaren sedan ingenting snacka om tur tur tur.
Kameraroffe

kameraroffe skrev:
jag måste ha en enorm tur

Tja, det verkar som om Canons CMOS inte är så statisk av sig. Har tatt det lugnt med linsbyterna nu under helgen med skall byta lite mer sen för att se hur känslig D70 egentligen är. Det får ju finnas någon måtta...

//

Inget på min D100 heller med bara blåsrengöring.

Är det inte risk att nåt litet hårt dammkorn repar sensorn om man "svabbar" den?

ANNONS
Götaplatsens Foto