Annons

Damm på sensorn vid leverans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Både jag och en kompis har haft damm på sensorn på våra 30D vid leverans, vilket jag personligen tycker är riktigt dåligt!

Tycker ni det är accaptabelt?
Hur hade ni hanterat situationen?

Själv så har jag lämnat in min 30D på Service, och när jag hämtar den så kommer jag defenetivt ta med mig 30D:n och be dem göra rent huset, på garanti, åt mig!

/Jocce

Jag hade tagit fram min blåsbälg och blåst bort dammet.

Damm på sensorn får man hur man än gör. Så är spelreglerna när man kör digitalt. Dessutom är en dammig sensor är väldigt mycket renare än ett normalt negativ.

Stiffneck skrev:
Jag hade tagit fram min blåsbälg och blåst bort dammet.

Damm på sensorn får man hur man än gör. Så är spelreglerna när man kör digitalt. Dessutom är en dammig sensor är väldigt mycket renare än ett normalt negativ.

Jo, det är jag medveten om också att man får damm på sensorn.

Men tycker man kan förvänta sig att en sprillans ny produkt skall vara ren iallafall!

/Jocce

Min 30D hade också damm på sensorn när den kom. Var i en så gott som dammfri miljö när jag satte på objektivet första gången, så det kan knappast ha kommit in där.

Jag blåste bort dammet med en gummiblåsa och så vart det problemet ur världen.

Damm är väl det minsta problemet, har fotat med dslr i snart två år nu och för mig har det hittils funkat att bara blåsa av sensorn ibland (med en blåsbälg alltså, blås aldrig med munnen).

få en dammrengöring på garantin känns lite långsökt.. efter tjat kanske dom går med på det, men till vilken nytta? eftersom det troligtvis inte handlar om skit som sitter fast så komemr du ju troligtvis inom något abjektivbyte ha damm där igen... lär dig hantera det och leva med det...

Jag tror inte det är så lätt att få en sensorrengöring på garantin. Om du inte monterade objektivet i ett renhetsklassat lab (eller vad det nu kan heta) kan ju dammet mycket väl kommit in då ...

Som sagt, jag förstår att det är vanligt med damm på sensorn, har själv haft en 300D i över 2 år (som nu är på Service för Slutarbyte), och där har jag fått blåsa av den ett par gånger (dock inte mer än ca 5-6 gånger under hela den tiden, trots ganska varierande miljöer den vistats i)

Men jag tycker att när den levereras ny så skall den vara dammfri.

Och visst, jag satte inte på objektivet i ett dammfritt labb eller liknande, men som sagt, även polarens 30D hade damm på sensorn vid leverans, känns lite trist!

Skall som sagt ändå förbi verkstaden, när jag hämtar min 300D, så tänkte höra med dem då om de kan blåsa rent den, för som sagt, känns som jag vill ha en ren sensor när jag köper en ny kamera.

Som motpart, skulle du acceptera att köpa en ny bil, och få den leverarad smutsig? (Är juh bara att tvätta av den!)

/Jocce

AFE skrev:
Jag tror inte det är så lätt att få en sensorrengöring på garantin. Om du inte monterade objektivet i ett renhetsklassat lab (eller vad det nu kan heta) kan ju dammet mycket väl kommit in då ...

Det är inget problem att få en dammrengöring på garantin, jag pratade med Canons service som sa att jag antingen kunde göra en DOA-reklamering eller lämna in den och få den rengjord. Detta för att jag påpekade problemet innom 10 dagar. Jag lämnade in kameran på rengörning, tog 1 dag, och kostade gratis.

Festligt vad folk gör uttalande om detta utan att ha kollat upp detta med Canon innan. Inte första gången någon gör ett tvärsäkert uttalande om att det minsann inte går att få dammet rengjort på en sprillans Canon kamera på garantin.

Dykbjörnen skrev:
Det är inget problem att få en dammrengöring på garantin, jag pratade med Canons service som sa att jag antingen kunde göra en DOA-reklamering eller lämna in den och få den rengjord. Detta för att jag påpekade problemet innom 10 dagar. Jag lämnade in kameran på rengörning, tog 1 dag, och kostade gratis.

Festligt vad folk gör uttalande om detta utan att ha kollat upp detta med Canon innan. Inte första gången någon gör ett tvärsäkert uttalande om att det minsann inte går att få dammet rengjort på en sprillans Canon kamera på garantin.

Ja där ser man! Mitt uttalande var väl inte så där väldigt tvärsäkert, eftersom jag skrev att jag "tror" det var svårt att få det på garantin ;)

Själv skulle jag nog inte orka bry mig, om det inte var damm som inte gick att blåsa bort själv. Det lär ändå komma dit nytt damm inom några dagar ...

ANNONS