Annons

Dammiga negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanKw

Aktiv medlem
Jag har skannat nyframkallade neg (Kentmere 100) och blir helt chockad över allt damm. Eller vad är det? Skräp i framkallaren?
Jag bifogar två bilder. Dels hela bilden, dels ett utsnitt i 100%. Gråtonen i dimman är mycket avslöjande. Några tips?
Jag ska prova i förstoringsapparaten också.

Bilagor

• RV40-dimma-30-4-10-400px.jpg
    RV40-dimma-30-4-10-400px.jpg
    43.3 KB · Visningar: 369
  • RV40-dimma-30-4-10-del.jpg
    RV40-dimma-30-4-10-del.jpg
    63.6 KB · Visningar: 367
Enligt min uppfattning så är scannern mycket känsligare för damm än förstoringsapparaten. Dessutom funkar inte sånt som "digital ice" och liknande IR-baserade dammborttagningstekniker på svartvita neg.

Så min metod är att 1/damma av scannern och neghållarna ordentligt 2/damma av negativen extremt noga innan scanning och 3/ ändå sitta och grumsa en stund medan jag (i 100% vyn) i PS pillrar bort dammkorn efter dammkorn.

Sen: Visst kan det vara problem med skräp i vätskorna. Jag brukar blanda de vätskor som återanvänds med typ batterivatten och köra sista sköljdoppet (det med vätmedel) i filtrerat vatten. Det minskar dammigheten en liten aning.

Det finns ett sätt

Tack för tipsen! Jag har upptäckt ett sätt i PS som fungerar hyggligt. Problemet är att man inte vill sabba den sköna kornstrukturen från filmen. Du får väl kolla själv. Använd filtret Noise / Dust and scratches. Dra ned Treshold till noll och dra försiktigt upp Radius tills dammet försvinner (2-4). Kornstrukturen ser då förskräcklig ut, men bli inte rädd. Dra nu upp Treshold ordentligt tills kornstrukturen kommer tillbaka (20-40). Men inte mer. Då brukar dammet INTE komma tillbaka. Du får döma själv om den nya kornstrukturen är ok. Men i förhållande till en timmes petande kan det vara ok. Stora dammprickar och längre maskar får man trots allt ta manuellt. Men den stora mängden av små retliga prickar brukar försvinna.
Lycka till! Jag vill gärna vet om fler testar detta och vad de tycker.

Bilagor

• dustandscratches.jpg
    dustandscratches.jpg
    69.3 KB · Visningar: 329
  • RV40-dimma-30-4-10del-fixat.jpg
    RV40-dimma-30-4-10del-fixat.jpg
    22.6 KB · Visningar: 333
Det här ska jag testa - nästan direkt (OK det är sol ute så jag måste väl ut litet, då). Håller på med en hel del negativ så det kan spara tid.

Verkar vara mycket användbart. Tack!

Tack för tipsen! Jag har upptäckt ett sätt i PS som fungerar hyggligt. Problemet är att man inte vill sabba den sköna kornstrukturen från filmen. Du får väl kolla själv.

Om du dessutom gör en kopia av ditt lager först, sedan lägger på filtret Damm & repor och till slut ändrar blandningsläget till mörkare, så är det mycket litet av kornstrukturen som förstörs.

Stefan

Ännu bättre!

Om du dessutom gör en kopia av ditt lager först, sedan lägger på filtret Damm & repor och till slut ändrar blandningsläget till mörkare, så är det mycket litet av kornstrukturen som förstörs.

Stefan

Tack, Stefan! Jag ser hur skärpan behålls bättre i bildens smådetaljer (kvistar t ex).

Igår hittade jag ett tips:
http://www.kenrockwell.com/tech/photoshop/polaroid-dust-filter.htm
men jag lyckas inte hitta någon användbar nedladdning. Har någon lyckats? Enligt mångsysslaren Ken Rockwell är det riktigt bra.

Det verkar som om plugin försvan nör polaroid rekonstruerades som företag.

Kör t.v. på de andra lösningarna. Tack för tipsen!

Dammet väck, men kornskärpan??

Jag har problem med min Nikon Coolscan 5 filmskanner. Dålig kornskärpa på delar av bilden. Tydligen dålig planhållning. Det lär finnas ett tillbehör till skannern. En sorts skena som håller negativet plant. Någon som vet?
Jag vet att skannern slutat tillverkas.

Nikon strip film holder FH-3

Jag har problem med min Nikon Coolscan 5 filmskanner. Dålig kornskärpa på delar av bilden. Tydligen dålig planhållning. Det lär finnas ett tillbehör till skannern. En sorts skena som håller negativet plant. Någon som vet?
Jag vet att skannern slutat tillverkas.

Är detta lösningen? (Jag surfade runt lite) Jag menar alltså Nikon strip film holder FH-3.

ANNONS
Götaplatsens Foto