Annons

dassiga bilder!!

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Har ett problem!
När jag tar bilder med min dynax 7d och tittar hur bilden blev, tycker jag att den är ok. Sen när jag använder fotoshop så blir bilderna inte alls så skarpa i färgerna. Fotshop vill göra om dem atomatiskt denna inställning blir ännu värre. Har jag bättre upplösning i kamran än dataskärmen?
Tycker det är mycket svårt att få samma färger i datorn som i kameran, rött t ex blir mer åt det bruna hållet. Kolla på min tulipan, jag tycker den är mera brun än röd, men det kanske är min skärm.
Någon som har några tips?

Mvh jimmie

Bilden som du laddat upp är i Adobe RGB. Detta ger mindre mättare röda nyanser, tex. Då får du alltså mer grönt, i förhållande till det röda och då blir röda toner lite brunaktiga.
Bilderna rent allmänt ser ganska färgfattiga (dassiga) ut om man tittar på dem i program som förutsätter att de är sRGB, vilket de allra flesta program gör.
Det är dock lite konstigt att du upplever samma sak i photoshop, som ju läser även vilken färgprofil bilden har, men du kan ju ha photoshop inställt på att alltid använda sRGB.

Sedan tycker jag det ser ut som att vitbalansen kan vara lite fel åxå.

Hur som helst, jag konverterade från aRGB till sRGB. Hur tycker du det ser ut?

http://dumbo.mine.nu/bilder/tulipaan.jpg

Vad är det photoshop vill göra om automatiskt?

Är det så att bilden inte är "taggad" med en färgprofil, så du får upp rutan för missing profile, och photoshop tilldelar arbetsrymden till bilden (adobeRGB)?

Testa att öppna bilden som vanligt, låt photoshop göra sin automatiska sak, vad den nu gör. Leta nu upp menyvalet "Tilldela färgprofil" (Assign profile, om du kör engelskt photoshop). Och välj sRGB i listan, och tilldela den profilen istället.

Hur blir färgerna nu?

Fast, om man tilldelar Adobe RGB blir färgerna starka och rika.

Tilldelar du sRGB blir färgerna mer dämpade.

Vad man bör göra är att konvertera till sRGB, då försöker sRGB efterlikna Adobe RGB:s rika färgrymd genom att förstärka färgerna så de skall se intensiva ut även i program som inte läser profiler.

En logisk fråga är varför man skall använda Adobe RGB om man ändå kan få samma färger i sRGB.

Saken är den att i Adobe RGB kan man få både starka färger och många fina nyanser.
Adobe RGB är till för tryck och utskrifter av god kvalitet där nyanser är viktiga. För att det skall fungera krävs att programmen kan läsa profiler.

Profilen talar ju om att ”här är en bild med många nyanser, se till att de intensivaste färgerna också kommer ut intensiva”.

I sRGB får man välja, antingen starka färger eller många små nyansskiftningar.

Jag tror du missförstod mig, Mikael.

Vad jag menade är altså ifall kameran har taggat bilderna med sRGB, och photoshop åsidosätter detta och tilldelar dom arbetsrymden (adobeRGB) istället, så ska man tilldela sRGB igen. Sedan så kan man ju eventuellt konvertera dom till adobeRGB, men detta ser jag ingen vits med om de har sRGB från början.

Eller, som ett annat exempel på vad jag menar:

Om jag har skapat en egen profil för min kamera, jag kallar den "Canon EOS 10D RGB", och photoshop är inställt på att strunta i den och tilldela den arbetsrymden (adobeRGB), så blir det helt fel om jag konverterar till "Canon EOS 10D RGB", då ska jag tilldela min egna profil, och sedan konvertera till adobeRGB.

ser ju mycket bättre ut, får nog ändra inställningar i fotoshop. Men jag har mycket att lära där, kan kanse 2 % av alla inställningar;-)

Vilket läge ska kameran vara inställd på?
alternativ
1 naturl sRGB
2 naturl+ sRGB
3 Inb adobe RGB

Min kamera är inställd på alternativ 3
I fotoshop var det instäld på RGB

Mvh jimmie

Om du har sRGB som arbetsrymd i photoshop så bör du ha kameran inställd på sRGB.
Vad skillnaden mellan 1 och 2 är får du konsultera din manual om. Antagligen ger 2 mer mättade färger och något mindre färgrymd.

dumbo skrev:
Om du har sRGB som arbetsrymd i photoshop så bör du ha kameran inställd på sRGB.
Vad skillnaden mellan 1 och 2 är får du konsultera din manual om. Antagligen ger 2 mer mättade färger och något mindre färgrymd.
Du är helt rätt ute..
Tack för alla tips.

diablo 3 skrev:
Vilket läge ska kameran vara inställd på?
alternativ
1 naturl sRGB
2 naturl+ sRGB
3 Inb adobe RGB

Min kamera är inställd på alternativ 3
I fotoshop var det instäld på RGB

Mvh jimmie

Hmm, photoshop var inställd på vilken RGB? Det är altså inte i mode-menyn du ska titta. Gå in i dialogrutan för inställningar för färghantering (shift+ctrl+k) och kolla vilken profil som är vald för RGB i rutan "Working spaces".

Om kameran är inställd på trean så betyder det att den bäddar in profilen adobeRGB i bildfilen, och då ska bilden också öppnas som adobeRGB, alternativet (om bilden öppnas som sRGB är att man tilldelar adobeRGB till den).

Jag ska försöka förklara skillnaden mellan att tilldela och att konvertera färgprofil.

Tänk dig bildfilen som en låda med frukt. Och tänk dig färgprofilen som en märking på lådan som säger vad för slags frukt den innehåller.

Om följesedeln säger att lådan innehåller äpplen, men du VET att den innehåller bananer, då ska du ju byta märkningen, så att det i märkningen står att den innehåller bananer. Det är det du gör när du tilldelar en profil.

Om du VET att en bild är sparad i adobeRGB, men photoshop öppnar den som sRGB, då ska du tilldela profilen adobeRGB.
I ditt fall vet du ju att din bild sparas i adobeRGB av kameran, altså ska du tilldela profilen adobeRGB, om photoshop påstår att den är i sRGB.

Tänk dig nu en låda som innehåller bananer, och är märkt med "bananer", men du öppnar lådan, och byter innehållet till äpplen, samt ändrar märkningen till "äpplen", då har du konverterat.

Vid konverteringen så ändras altså de faktiska pixelvärdena i bilden, för att beskrivningen av färgen ska stämma.

Hoppas jag inte rörde till det för dig :)

Ett tips, i inställningarna för färghanteringen, gör följande:
I rutan "Color management policies" så väljer du "Preserve embedded profiles" för RGB (eller för alla) och klickar i kryssrutorna för Profile mismatches och missing profile.

Då kommer inte photoshop att göra nånting automatiskt, utan kommer alltid att fråga dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto