Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Databackstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Jag använder enbart analoga kameror, och köpte en ny för bara ett par månader sedan. Sedan dess har jag funderat på om det egentligen var rätt gjort, jag är förvisso mkt nöjd med den, men sen är det detta med om hur länge man kan köpa film osv osv. Diskuterade detta med en kollega som då började prata om databakstycke, som man tydligen i princip "bygger om" en analog kamera till en digital med. Känner själv bara till databakstycke till ordet, och har aldrig brytt mig om att kolla upp vad det egentligen är, så frågan är;
Stämmer det som han sa?
Är det "bara" att köpa ett databakstycke och sätta på kameran, så är det en digital kamera? Kan man isf använda all sin befintiliga utrustning som vanligt?
Är det dyrt?
Kan man räkna med att det finns till alla kameror?
Eller har jag helt enkelt fått allt om bakfoten?

ett databakstycke till en analog kamera är ett bakstycke som kan kopiera in datum och tid. Canon hade på en del tidiga kamereror där man kunde styra lite intervall tagningar mm oxå. det närsta man kommer det du menar (som jag har hört talas om) är något företag som hette Silicon Film, som har en digital pryl som är som en filmkasett med en flik som ligger bakom slutaren. och man där lagrar bilderna i ett minneschip som ligger där filmen skulle vart. Har inte hört något om dom på ett par år nu så jag tror inte dom har kvar sin utveckling. deras pryl var kamera specifik oxå.

hoppas inte jag har rört till det för dig och att du fick svar på din fråga.

//J

Jop!

Dyrt e det. Finns inte som passar alla hus. Men oavsett det så gäller mellan- och storformat om de skall funka. PRIS: TYP 200 000 osså lite extra prytlar som dator, vass skärm, programvara mm mm.
Inte särskilt mobilt ännu. Hasselbald (H1) och Mamaiya har "kompletta" hus.

Om du inte fotar för ditt upphälle eller har massa stålars i byrån, så är ett småbilds-DSLR-hus att rekommendera. Ska du matcha ovan beskrivning så är det närmaste du kommer Canon 1Ds MKII, trillar väl loss på typ 65 papp..

Tack. Jo, jag tyckte väl att det måste finnas någon hake med det här. Synd bara att haken visade sig vara att det inte existerar. Men tack ska ni ha, här kunde man ju gjort bort sig på allvar om man fortsatt tro detta.

Det där verkar ju helt lysande. Jag förmodar dock att prislappen har många obehagliga siffror på sig. Finns den på marknaden ännu?

ANNONS
Götaplatsens Foto