Annons

Dator och exponeringssynk med Mk2 via firewire

Produkter
(logga in för att koppla)

albra

Aktiv medlem
Skolfotografer har mark2:an ansluten till en dator och exponeringen visar sig omelbart på dataskärmen. De använder sig av ett specialprogram för skolfotografering. Finns det någon på forumet som har erfarenhet av detta och vet hur man kan synka datorn och kameran utan detta program.

Nu har jag testat

Tack så mycket för ditt snabba svar Mattias. Jag testade och det fungerade. Då jag fotade så kunde jag bara få in tumnagelstora bilder direkt. Kan man ställa in så att man ser fullskärmsstorlek då jag har exponerat?

Du kan ju ställa in Eos Utility at öppna bilderna i tex Lightroom eller CaptureOne eller Aperture, det ger en större flexibilitet än Canon DPP.

/M

Hur ställer jag in?

Då jag kopplar in kabeln så får jag upp dialogrutan som frågar vad jag vill öppna Eos-1D Mark2 med. Jag får inte upp Lightroom som något alternativ trots att jag har programmmet i datorn och jag har heller ingen "bläddramöjlighet" som gör att jag kan välja program.
Om jag väljer Ps eller Elements 4.0 så öppnas programmet men de exponerade bilderna visas inte. Hur ställer jag in???

Skall se om jag kan förklara enkelt.

Öppna EOS utility, välj "preferences". Då får du upp en dialogruta. Under fliken "destination folder" väljer du en mapp där du vill att programmet skall spara bilden varje gång du trycker av. Skapa en ny eller välj en befintlig.

Välj sedan fliken "Linked Software" där väljer du "None" (ingen).

Öppna sedan Lightroom, välj där under "file" -> Auto import ->Settings. Där skall du under "Watched folders" välja den mapp som du skapade/valde i steget ovan. Klart.

Sedan är det bara att tuta och köra. Bilden du tari EOS utility kommer med liten fördröjning autoamtisk upp i Lightroom, där måste du vara i "Loupe mode" för att se bilden i helskärm.

Du kan titta på en film hur det går till här: http://web.mac.com/chrisalvanas/iWeb/Site/Podcast/27EB688D-97C9-484A-ABE9-E260427CC67C.html

Uppdaterat programvaran nu

Tack för ditt utförliga svar och tålamod. Jag kom på att jag måste ha haft en gammal version av programvaran så då jag uppdaterade från 1.0 till 2.0 så såg jag hur det fungerade. Nu är det bara att tuta och köra.

Exponeringen visar sig omelbart på dataskärmen med Nikon?

Hej, en fråga på ämnet. Jag har en Nikon D300. Hur gör jag för att exponeringen visar sig omelbart på dataskärmen. Skild kabel mellan kamera och dator? Skilt program?

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto