Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dator och skärm för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Hejsan! är just i ropet att köpa en stationär dator då min laptop inte riktigt hänger med i mina planer för bildredigering!

Det jag undrar är om någon har nån form av riktlinje på prestandan i datorn, och angående skärmen, blank eller matt? vilket blir bäst?

Nu tänker jag inte lägga några astronomiska summor på dethär, men har ändå satt av en skaplig summa.

Det jag ska göra är att köra Lightroom och photoshop, kommer ofta ha igång båda samtidigt, så något som klarar detta utan besvär skulle behövas!

låt höra era rekommendationer :)

Beror lite på hur stora bildfilerna är som du skall bearbeta.

Satsa på en matt wide gamut skärm. Viktigt att skärmen går att kalibrera. Använder själv Spyder 3 Elite när jag kalibrerar min HP LP2475w.

Borde inte gå helt fel om du t ex satsar på en stationär med i5 prosessorn (lär inte vara så stor skillnad upp till i7, men hoppet nedåt från i5 skall vara större).

Är förmoligen även bra att ha något dedikerat grafikkort till datorn också (Nvidia eller AMD).

Fundera även på backup. En extra hårdisk är bra för detta, en intern eller extern. Själv kör jag med ett par extra interna hårddiskar.

Om du känner någon som kan lite om datorer så fråga denne om han inte kan bygga en åt dig. Då får du mest prestanda för pengarna oftast.
Bor du nära Borlänge så skulle jag kanske kunna hjälpa dig.

Ovanstående tips är nog en bra vägledning. Se till att få med en del ramminne i datorn. Detta är väldigt billigt idag och gör gott i photoshop.

Tack så mycket för tipsen!

Datorn är nog inga smärre problem att hitta rätt, men skärmen är desto värre! får se vad jag kan hitta :)

Disclaimer först: jag kan så gott som ingenting om skärmar och färghantering på professionell nivå. Jag bara navigerar som ren amatör.

Jag törs ändå säga - instämma i - att man absolut vill ha en matt skärm. Blanka skärmar är ett elände ur reflexsynpunkt. Jag antar att en matt skärm borde ge lite sämre kontrast jämfört med en blank skärm som är placerad så att den inte ger någon störande spegling, men... nä, matt skärm, om inte annat för sinnesfridens skull.

Jag köpte en ny skärm för inte så länge sedan. Jag tog då en ur Dells lite dyrare segment, som är fabrikskalibrerad med lägen för både sRGB och AdobeRGB. Ett redigeringsproffs hade säkert tagit en annan väg, men för mina amatörbehov har jag svårt att tänka mig att mer behövs.

ANNONS
Götaplatsens Foto