Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Nyligen installerat en ny burk P4 3,4 och behållt gammal skärm Dell 990 19". Då jag startar datorn hittas ej skärmen, jag måste stänga av burken och starta om. I bland går det utan denna åtgärd.

Hmm, Kolla om du har rätt inställning för den skärmen (högerklicka skrivbordet, properties, settings). Verka allt bra där fortsätt till advanced, monitor. Verkar det rätt här så pröva att hämta hem nya drivrutiner.
/tj

Jag hade ett liknande problem med min gamla burk. Skärmen gick bara igång varannan gång jag startade datorn. Jag testade att byta grafikkort, funkade inte, jag bytte skärm, funkade inte. Nu när jag har bytt moderkort också så fungerar det äntligen.

Datorer är bra...när dom fungerar.

Greven

Testa detta!

Hej!

Vet inte om du kollat detta men, när dessa symptom dyker upp kan det bero på att
1.Grafikkortet inte sitter riktigtriktigt (nu mäter vi miljarddelssekundermilliliter hära) nertryckt på moderkortet.

2.Kan annars tänka mig att skärmen inte mår riktigt bra och inte startar (fjongar till) alla gånger.
Detta borde du kanske upplevt innan då åxå?

3. Otroligt viktigt att alltid installera moderkortsdrivisarna INNAN man installerar någet annat överhuvudtaget.

Inte säkert att detta hjälper dig och det
finns säkert fler tips? Kan vara värt att kolla dessa dock!

MVH / Ken1

Har provar att hämta nya drivrutiner men jag har redan de senaste blir svaret.
Betäffand moder- och grafikkort så är de monterade av den firma jag inhandlat burken.

De som tidigare klagat på att man inte får snabba svar på Fotosidan förståt jag inte.

Bättre forum får man leta efter! Tack alla!

Att det är monterat av firma behöver tyvärr inte vara garanti för att det är kompatibelt med varandra. Jag har varit med om det ett par gånger att grejer som skulle vara kompatibelt enligt försäljare, och till och med enligt tillverkare en gång, inte har fungerat ihop.

Kolla med firman som har satt ihop det. Det kan löna sig att bråka. För många år sedan lyckade jag få en bättre burk än jag betalade för bara för att dom inte kunde få det att fungera annars.

Greven

Re: Testa detta!

Kem skrev:
Hej!

Vet inte om du kollat detta men, när dessa symptom dyker upp kan det bero på att
1.Grafikkortet inte sitter riktigtriktigt (nu mäter vi miljarddelssekundermilliliter hära) nertryckt på moderkortet.

2.Kan annars tänka mig att skärmen inte mår riktigt bra och inte startar (fjongar till) alla gånger.
Detta borde du kanske upplevt innan då åxå?

3. Otroligt viktigt att alltid installera moderkortsdrivisarna INNAN man installerar någet annat överhuvudtaget.

Inte säkert att detta hjälper dig och det
finns säkert fler tips? Kan vara värt att kolla dessa dock!

MVH / Ken1

Klockrena råd, höll precis på att skriva liknande. Jag har haft glappande grafikkort som tom hindrade datorn att starta. Har också haft en 19" skärm som inte alltid ville starta, konstigt nog var det upplösningsberoende. Låga upplösningar eller låga frekvenser hjälpte ibland.
Moderkortsrutinerna bör installeras först även om de verkar fungera bättre nuförtiden. Tråkigt nog kan det vara annan hårdvara som stör. Plugga ur allt du inte behöver, USB-prylar kan dra mycket ström och det kan vara så att du ligger på gränsen av vad moderkort och/eller vad kraftaggregat klarar. Kanske har du massa PCI kort? Ser det bra ut i enhetshanteraren så att det inte är konflikter?

Du försöker inte använda skärmen med högre flrekvens eller upplösning än vad den är byggd för? Och som sagt, en CRT åldras...

Jag har en likadan skärm. Ditt problem har drabbat mig ett par ggr. men bara då det blåst/snöat och varit spänningsfall på elnätet.
Däremot så vinjetterar den i lila de första 30min innan den är varm....

Mvh // Martin

Tidigare burk jag hade till min Dell 990 19" var inga problem så det kanse lutar åt datornstrul?

I vilken ordnig skall man starta upp
1. Skärm
2. Daror

Tänkte väl det, det blir att tåga vidare till Bedawid Dator i Södertälje. Det som konfonderar mig är att skärmen funkade perfekt till gamla burken.

Anderzon skrev:
Det ska inte ha någon betydelse vilken enhet du startar först.

Mvh // M

Inte i normalfallet men om skärm eller grafikkort är defekt kan det göra det.

Annat ex: Min gamla (1998) server vägrar gå igång utan skärm inkopplad. Men med en skärmväxlare på plats går det bra.

iSolen.se skrev:
Inte i normalfallet men om skärm eller grafikkort är defekt kan det göra det.

Annat ex: Min gamla (1998) server vägrar gå igång utan skärm inkopplad. Men med en skärmväxlare på plats går det bra.

Det var som fasen, man lär så länge man lever ;)
Mvh // M

Anderzon skrev:
Det var som fasen, man lär så länge man lever ;)
Mvh // M

Att datorn inte går igång utan skärm är lika smart som att den inte går igång utan tangentbord. Man får ett meddelande från bios av typen: "Keyboard not detected, press F1 to continue". Det är ju en SERVER. Jag vill varken ha skärm eller tangentbord till den.

Och att inte datorn vill starta ens utan tangentbord har jag inte heller varit med om. En gång skulle jag installera om Windows i min numera utrangerade PC, och då hände bara det att jag inte kunde skriva användarnamnet eller något annat som behövdes. Problemet med skärmen kan jag inte kommentera, för jag köpte ny skärm några månader innan jag slutade använda PC, där jag skulle ha en drivrutin installerad, men utan att den egentligen behövdes, och gick över till Mac, som kunde identifiera skärmen korrekt, utan någon särskild uppdatering av drivrutin eller liknande.

Bjoernowitsch skrev:
Och att inte datorn vill starta ens utan tangentbord har jag inte heller varit med om. En gång skulle jag installera om Windows i min numera utrangerade PC, och då hände bara det att jag inte kunde skriva användarnamnet eller något annat som behövdes. Problemet med skärmen kan jag inte kommentera, för jag köpte ny skärm några månader innan jag slutade använda PC, där jag skulle ha en drivrutin installerad, men utan att den egentligen behövdes, och gick över till Mac, som kunde identifiera skärmen korrekt, utan någon särskild uppdatering av drivrutin eller liknande.

Det är bara på servrar det spelar ngn roll. Annars har man ju alltid skärm och tangentbord.

Jag fixade problemet med en växlare så flera datorer kan dela på en uppsättning TB, skärm och mus.

ANNONS
Götaplatsens Foto