Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dcraw

Produkter
(logga in för att koppla)

Norfen

Aktiv medlem
Hej!

Provade just dcraw och bilderna blev inget vidare....kan ju ioförsig vara skärmen eller felaktiga växlar...har någon provat dcraw och nikon d70? Med vilka växlar konverterade ni bilderna?

Mvh

Martin

Gissar att det är färgerna du undrar över och att du tittat på åttabitars-ppm-bilderna som dcraw genererar. Färghanteringen för dessa görs på ett väldigt enkelt sätt med ett resultat därefter. Fast det blir i alla fall ordentligt med färg! Om du istället tittar på 16-bitarsbilderna som dcraw ger får du datat direkt från sensorn och då är det alldeles för lite färg.

För 16-bitarsbilderna ligger allt data (med D70:an) mellan nivåerna 0-64 så man får börja med att göra den nivåjusteringen. Sedan får man meka med kurva för att få bilden lagom ljus.

andgi skrev:
Det är ofta lite besvärligt att hitta rätt parametrar för dcraw.
Det håller jag inte med om, enda jag kan komma på att man vill justera är ljusheten med g-växeln. Växeln -w är också bra att lägga till för då får vitbalansen samma inställning som vid fototillfället.

Däremot är det förstås bra att få fler justeringsmöjligheter, som man får med Gimp-pluginnen, funktioner som alltså inte finns i dcraw.

kaw skrev:

Det håller jag inte med om, enda jag kan komma på att man vill justera är ljusheten med g-växeln. Växeln -w är också bra att lägga till för då får vitbalansen samma inställning som vid fototillfället.

Tja, dcraw har nog blivit lite smidigare än när jag använde det utan pluginen senast - det var innan automatisk vitbalans (-a) var implementerad och -w fungerade(/ar?) inte med D30 RAW så jag upplevde vitbalanseringen som något knölig på den tiden (konvertera, öppna i gimp, mät, räkna, konvertera igen osv..).

Personligen tycker jag att förhandsgranskningen pluginen ger är ovärdelig.

Jag kan förstås inte heller hålla mig från att göra lite reklam för min egna frontend till dcraw som är speciellt inriktad på svart/vitt. Den är dock inte helt klar än.. :)

Bilagor

• screenshot.micro.jpg
    screenshot.micro.jpg
    22.1 KB · Visningar: 181
Dcraw - fungerar

Efter lite fipplande så funkar dcraw. Håller på att skriva ett skript som konverterar och bränner ut i ett moment nu.

Mvh

Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto