Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Debitera timmar etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

En av mina arbetsgivare kommer inom kort att totalrenovera sina lokaler och vill att jag, under året, bl.a. ska följa ett antal idrottsföreningar och fotografera dessa. Resultatet kommer att bli ett antal tavlor som ska sättas upp i lokalerna. Eftersom detta inte kan gå som lön så måste jag ansöka om FA-skatt. För mig är detta helt nytt eftersom jag bara jobbat gratis förut, men eftersom det kommer att bli en massa körningar och nedlagda timmar på fritiden, är de fullt medvetna om att det kommer att kosta och har inga problem med detta. Min fråga är dock vad man ska debitera? Dels milersättning men också för alla timmar som läggs ned och för alla tavlor som ska upp?

Någon som kan hjälpa mig med siffror på vad som är rimligt?

Om jag förstår dig rätt så är det antalet väggar och bildernas storlek som är viktigast i det här fallet, inte att idrottsföreningarna dokumenteras i sig?

Dvs ett inredningsuppdrag inte ett dokumentationsuppdrag. Mitt förslag är då att sätta ett pris per tavla du kan producera och räkna in ungefär vad det krävs för dig att kunna ta just de bilder du tänker dig och vad tavlor i rätt storlek för väggarna kostar att göra.

Då blir det tydligt för uppdragsgivaren vad inredningen kommer kosta, och för dig att veta vad du ska hålla dig innom. Annars är det lätt att uppdragsgivaren tycker att "nu räcker det väl med tid" och du inte hunnit få ihop tillräckligt med material.

Men följ SFF guiden så det blir ett pris som gör det möjligt för dig att komma i mål med uppdraget.

Låter som ett jättekul uppdrag, lycka till!

Om jag förstår dig rätt så är det antalet väggar och bildernas storlek som är viktigast i det här fallet, inte att idrottsföreningarna dokumenteras i sig?

Dvs ett inredningsuppdrag inte ett dokumentationsuppdrag. Mitt förslag är då att sätta ett pris per tavla du kan producera och räkna in ungefär vad det krävs för dig att kunna ta just de bilder du tänker dig och vad tavlor i rätt storlek för väggarna kostar att göra.

Då blir det tydligt för uppdragsgivaren vad inredningen kommer kosta, och för dig att veta vad du ska hålla dig innom. Annars är det lätt att uppdragsgivaren tycker att "nu räcker det väl med tid" och du inte hunnit få ihop tillräckligt med material.

Men följ SFF guiden så det blir ett pris som gör det möjligt för dig att komma i mål med uppdraget.

Låter som ett jättekul uppdrag, lycka till!
Svårt att svara på faktiskt. Syftet i sig är ju slutligen att få upp alla bilder som ska pryda företagets nya lokaler, men jag kan tänka mig att resan dit också är viktig. Detta då det är fråga om en lokal bank med stark anknytning till bygden den verkar inom. Genom detta så visar man ju ett engagemang med alla idrottsföreningar i bygden. Jag kommer bara att producera själva bilderna och banken i fråga kommer att lösa det praktiska med att få upp dem på väggarna. :)

Och tack, det är ju jättekul om vi lyckas lösa det praktiska. Onekligen lite krångligt att behöva driva eget vid sidan om, men kanske värt det.

ANNONS