Annons

Dell U2711 + vilken kalibrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag en Dell U2711 som jag tänkte köpa en kalibrator till. Jag har aldrig haft någon innan och skulle behöva lite råd.

Jag funderar mest på någon av Datacolor Spyder 3 modellerna, men vilken?

Express känns lite spartansk och jag är beredd att betala mer än så om det ger bättre kvalité och är mer lättjobbat t.ex.

Pro känns bra, men Elite har ju en hel del funktioner som Pro saknar, som steglös justering av det ena och det andra och fler mätpunkter till exempel. Frågan är då om min skärm kan utnyttja de möjligheterna eller om det krävs att den går att hårdvarukalibrera för det? Skulle jag ha användning för en Elite eller är det slöseri jämfört med en Pro?

På Cameranu.nl skiljer det bara 400 mellan pro och elite, elite kostar lite över 1400 kr :)

Jag har en Spyder 3 Pro som jag är jättenöjd med, jag har även lånat hem en Quato (x-rite) från jobbet och den gjorde inte jobbet bättre vad jag kunde se. Spyder skall dock enligt andra ha gott om måndags ex. men jag verkar ha haft tur.

/Karl

Om du är intresserad av att skriva ut bilder på en egen printer borde du överväga Spyder3Studio SR som ger profilering av hela flödet.

HW-kalibrering, givet att skärmen har stöd för det, ger inte mycket mer än automatisk inställning av ljusstyrka och färgtemperatur. En skärm utan HW-stöd får du knappa manuellt.

Ok, Dell 2711 är går inte att hårdvarukalibrera såvitt jag vet, men det är väl bara att ändra i menyerna tills kalibratorn säger att det är bra? :) Gr det fler möjligheter att kalibrera med hårdvarukalibrering eller är det bara att det är smidigare?

Men hur fungerar det här med profiler och så, alltså gör programmet som kommer med kalibratorn något med signalen ut från datorn som gör att skärmen visar korrekta värden? Eller vad är det?

Alltså jag känner mig som de som frågar om de ska köpa en Canon 1000D eller en Nikon D3100 för bröllpsfoto nu :)

Studio är lite i dyraste laget, ska jag skriva ut något av hög klass brukar jag gå till ett lab med det.

Ok, Dell 2711 är går inte att hårdvarukalibrera såvitt jag vet, men det är väl bara att ändra i menyerna tills kalibratorn säger att det är bra? :) Gr det fler möjligheter att kalibrera med hårdvarukalibrering eller är det bara att det är smidigare?

Men hur fungerar det här med profiler och så, alltså gör programmet som kommer med kalibratorn något med signalen ut från datorn som gör att skärmen visar korrekta värden? Eller vad är det?

Det är en tvåstegsraket.

1. Kalibrering
Har du hårdvarukalibrering sköter detta sig själv annars får du härja runt i menyerna till du uppnår så bra resultat som möjligt, färgmätaren kommer hjälpa dig att hitta så rätt som möjligt.

2. Profilering
Har skapas en profil som berättar för datorn vilken färg som egentligen kommer på skärmen när datorn säger åt den att visa en speciell färg, som jag har förstått det hela så säger ICC-filen exakt vilken färg skärmen visar när datorn säger åt den att visa t.ex. 11001101,00110101,1111001. Så även om kalibreringen inte blir perfekt så kommer profileringen rätta till en del fel, om skärmen är helt åt fanderns kalibrerad så kommer profileringen göra att din skärm kommer få ett otroligt litet färgdjup med bandning till följd.

/Karl

Ok, då är jag med. Tack för det!

Då till frågan om Pro eller Elite, vad är det för alla grejer som Elite kan mäta som Pro inte kan mäta och vad gör det för skillnad att Elite har steglösa värden för gamma och färgtemperatur medan Pro har några fasta värden?

Se här:

http://spyder.datacolor.com/s3compare.php

Ok, då är jag med. Tack för det!

Då till frågan om Pro eller Elite, vad är det för alla grejer som Elite kan mäta som Pro inte kan mäta och vad gör det för skillnad att Elite har steglösa värden för gamma och färgtemperatur medan Pro har några fasta värden?

Se här:

http://spyder.datacolor.com/s3compare.php

Om du tänker jobba med aRGB eller sRGB (vilken är synd på den skärmen) så är nog Pro tillräckligt bra.

/Karl

Om du tänker jobba med aRGB eller sRGB (vilken är synd på den skärmen) så är nog Pro tillräckligt bra.

/Karl

Ok, och det betyder? :)

Finns det någonstans man kan läsa mer om sånt här? Jag har försökt googla på att kalibrera skärmen men jag hittar inget vettigt. Det vore kul om jag kunde lära mig lite mer om den här delen av foto också!

Ok, och det betyder? :)

Finns det någonstans man kan läsa mer om sånt här? Jag har försökt googla på att kalibrera skärmen men jag hittar inget vettigt. Det vore kul om jag kunde lära mig lite mer om den här delen av foto också!

Tjenare Rickard, allt väl med dig? Jag sökte och fann. Själv har jag läst igenom del 1-4 av färghanteringen av en av de stora tunga namnen inom ämnet. Där går det att plocka ut en del. Har faktiskt skrivit ut dem och har dem här brevid datorn.

http://www.fotosidan.se/articles.ht...gories=&_sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=

/FW

ANNONS
Götaplatsens Foto