Annons

Demo D700 Mediamarkt

Produkter
(logga in för att koppla)

emwkat

Aktiv medlem
Hej hur mycket är rimligt att Mediamarke ger i rabatt på en D700 med 24-70 optik som har varit framme som demo i butik.
Ska man kanske inte köpa ett demo ex alls??

Demo på MM har klämts på av många så jag skulle inte ge mer än för ett beg. Däremot finns garanti på dessa. Använd minsta fel som en förevändning att få service hos Nikon. Det kan ha stått utan objektiv på med, f u damm på sensorn, potentiell spegelskada. På MM Götteborg Sisjön hade en D3 fått en sådan smäll att pentaprismahuset hade fått ett hål i sig!! Det måste varit en hård smäll då det är MgAl legering av proffskaliber.

Har nu pratad med Mediamarkt dom kan bara ge mig ett pris på 31500:- och då har kameran tydligen varit framme som demo i 6månader.
Jag bara skrattade till och gick därifrån utan kamera får leta vidare.

Har nu pratad med Mediamarkt dom kan bara ge mig ett pris på 31500:- och då har kameran tydligen varit framme som demo i 6månader.
Jag bara skrattade till och gick därifrån utan kamera får leta vidare.

Jag skulle inte ge mer än 50% av nypris, jädrar va plågade grejorna blir hos mm.

Hos MM Gbg Sisjön står proffsgluggarna bakon monter så demoex där kanske inte är ett bekymmer. Men jag tycker rimligt pris för demo D700+24-70/2,8 skulle ligga runt 24-25000:- varav 12.000:- för kameran.

Hos MM Gbg Sisjön står proffsgluggarna bakon monter så demoex där kanske inte är ett bekymmer. Men jag tycker rimligt pris för demo D700+24-70/2,8 skulle ligga runt 24-25000:- varav 12.000:- för kameran.

Barkarby hade allt stående framme och elaka fingrar lyfte på speglar satte tumavtryck både här och där.
Nu verkar en sann Nikon-hatare blivit chef för Nikon är nästan borta från hyllorna.
Gott om Canon, Sony & Olympus är det fortfarande .

Hej hur mycket är rimligt att Mediamarke ger i rabatt på en D700 med 24-70 optik som har varit framme som demo i butik.

Priset bör väl vara mellan nypris och begpris, du får ju full garanti. Objektiven är svåra att ha sönder, det är ju bara att göra rent. Huset är känsligare förstås. Pruta på bara.

Barkarby hade allt stående framme och elaka fingrar lyfte på speglar satte tumavtryck både här och där.
Nu verkar en sann Nikon-hatare blivit chef för Nikon är nästan borta från hyllorna.

Det är väl troligare att det sitter MM hatare (=hatar MM:s krav på inköpspris och vinstmarginal...) hos Nikon än tvärtom. Dvs det gör att MM tjänar mer på att sälja Canon , Sony osv.

Sist jag var på MM så tittade jag in i en Sony A850 med Zeiss 24-70 påmonterat. Det var inte så lätt att se nåt alls för någon (eller några) hade tappat kameran i golvet så objektivet hade gått isär. Glipan var väl 1cm skulle jag tro. Den skulle jag inte betala så mycket för, även i lagat skick.

Eller kan det vara så att det är myyycket begränsad tillgång/leveranser på Nikon för tillfället...?

---
Generellt sett brukar det inte vara några större problem med att köpa demo ex. Själv köpte jag nyligen en demo-NEX, och allt jag behövde göra var att rengöra skärmen från feta fingeravtryck. Objektivet hade ingen tummat på, och sensorn var ren.

Dock är MediaMarkt ett specialfall. Deras USP (Unik Selling Point) är ju att alla deras kameror står framme med (för det mesta) laddade batterier, så att man enkelt kan kolla och jämföra allt man är intresserad av. Klart tilltalande, men detta har förstås nackdelen att MM:s demoex. är mera hanterade än de från Scandinavian Photo och andra.

Rimliga priser för demoex anser jag, som redan sagts, vara lägre än nypris förstås, men högre än begagnatpriset, men att MM:s demoex. ska ligga närmare begagnatpriset än övriga (dock fortfarande över begagnat-priset - man får ju full garanti).
.

Det är väl troligare att det sitter MM hatare (=hatar MM:s krav på inköpspris och vinstmarginal...) hos Nikon än tvärtom. Dvs det gör att MM tjänar mer på att sälja Canon , Sony osv.
Mja, det jag hört är att handlarna får bättre ekonomiska villkor och kanske framförallt sälj-bonusar från Nikon och i och för sig alldeles särskilt mycket från Canon, men att Sony inte kan ge lika mycket. Sony är ju också en mycket mindre spelare (framförallt i Sverige), så de har säkerligen svårare för att motivera lika påkostat säljstöd etc. som de "två stora" kan göra. Åtminstone ännu så länge.
.

Eller kan det vara så att det är myyycket begränsad tillgång/leveranser på Nikon för tillfället...?
Där har du säkert prickat in huvudorsaken när det gäller brist på Nikon-kameror. Dock drabbades ju Sony ännu värre eftersom alla deras kameraproduktions-anläggningar slogs ut, medan Nikon fortfarande har kvar viss produktions-kapacitet i Japan.
.

Man borde ju ändå inte få det på fabriksgarantin om någon pillat på slutare och sensor i butiken, tappat osv.
Det är det rabatten skall täcka och då är frågan om rabatten kompenserar för sådana reparationer eller om man inte riskerar att hamna t.om över nypris om man drar en nitlott. Gäller ens öppet köp?

Vet inte, fast de bytte avdelningschef och vips var Nikon borta. Det sitter stora skyltar med Canon och Sony på men inga Nikon längre.

Tror det var totalt fem nikon kamerahus i butiken, i princip inga Nikonobjektiv utöver 35/1.y8 i och 50/1.8 och kit-zoomarna.

Märkligt om förutsättningarna från Nikon förändrades med chefsbytet.

Ingen annan som varit MM Barkarby och lagt märke till förändringen?

Har du funderat på att det finns något så enkelt som att gå dit och bara fråga de istället för att sitta och snacka en massa skit över internet?

Jag köpte mitt 70-200 på MediaMarkt för cirka 1½ år sedan, som demo-ex... Jag frågade hur mycket dom skulle dra av, säljaren sa noll kronor... Känns som ett rätt dumt köp så här i efterhand, men objektivet var felfritt så :B

Det var i Barkarby ifall det är utav betydelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto