Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

den intressant arkitekturen

Produkter
(logga in för att koppla)

halvarjansson

Aktiv medlem
har ni några tips på var den befinenr sig? exempel på områden är i stockholm, malmö och göteborg och därimellan.

med intressant arkitektur menar jag den mer moderna estetiken, t.ex ikdc i lund och chalmers i göteborg. arkitektmuseet i stockholm är fint också.

har ni några förslag så skriv gärna ner dom här, vad byggnaden heter och vart dom ligger.

tack på förhand.

halvarjansson skrev:
har ni några tips på var den befinenr sig? exempel på områden är i stockholm, malmö och göteborg och därimellan.

med intressant arkitektur menar jag den mer moderna estetiken, t.ex ikdc i lund och chalmers i göteborg. arkitektmuseet i stockholm är fint också.

har ni några förslag så skriv gärna ner dom här, vad byggnaden heter och vart dom ligger.

tack på förhand.

Bor du i närheten av ett bibliotek? Kolla om de har tidningen Arkitektur. I så fall har du tips på modern arkitektur lite varstans.

http://tidskriften-arkitektur.blogspot.com/

Per.

halvarjansson skrev:
med intressant arkitektur menar jag den mer moderna estetiken, t.ex ikdc i lund och chalmers i göteborg. arkitektmuseet i stockholm är fint också
Ojdå. Stål, glas, betong och stramt 90-tal à la Sas? Smaken varierar då sannerligen.

Skogskyrkogården i Stockholm är ju med på värdlsarvslistan för sin 1900-tals arkitektur vad jag förstått, så den borde väl vara ett måste.

Det finns rätt många byggnader i Malmö i
hel eller delvis Jugendstil från i början av 1900-talet, t ex längs med Kungsgatan (vid Paulikyrkan), Hotell Savoy och byggnaden mittemot
vid Hamngatan, Johanneskyrkan (just ny under renovering), Handelsbanken på Södergatan 10
och huset mittemot (gamla Olsons hörna).
Mvh
Wolfgang

Varför inte gå bakåt i historien via bomässornas värdstäder? H55 i Helsingborg kanske upplevs som modernt fortfarande...

Kijana skrev:
Varför inte gå bakåt i historien via bomässornas värdstäder? H55 i Helsingborg kanske upplevs som modernt fortfarande...

Helsingborg är extra intressant eftersom där ju också hölls H99, bomässan 1999. Det kan vara kul att dokumentera vad 44 år betyder för arkitekturen!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto