Annons

Den realistiska looken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag tänkte bara höra lite med vad folk har för inställningar på sina kameror och vad man ska ändra/inte ändra i Photoshop för att få bilden att inte se överredigerad och naturlig ut.
Inställningar på kameran innebär alltså (Nikon): Vitbalans och Fotomeny > Optimera bild.
För där kan man göra ganska stora ändringar.

T.ex som bilden i mitten:
http://bloddroppe.wordpress.com/2010/05/22/113/
 
Fota i RAW så behöver du inte göra några andra inställningar än ISO , slutartid och bländare. Resten kan du lägga till eller sturnta i i din RAW redigerare.

Annars är väl bästa tipset att inte redigera om man vill behålla det naturligt. men du kanske menar hur redigerar man bilder utan att det märks? Alltså förbättrar dem utan att lämna spår? Det beror i så fall helt på vad för sorts förändringar du ska göra.

Bilden du refererar till ser ut att var något redigerad i färgerna. Ett bra verktyg med många möjligter är justeringslagret Color Balance. Där ka du pröva att dramittenreglaget för midtones något åt det gröna hållet tex.
 
Ja, det var det jag menade, att man inte ska se någon redigering i bilderna. Inte stor skillnad iallafall.
Men tack för tipset, det var väldigt användbart!

Dock har jag en fråga: hur gör man för att få hudtonerna att se "verkliga" ut, inte för rosaröda eller gula.
 
Som lite "rolig" (men kanske helt meningslös) info, så är bilden i detta fall tagen med en 5D, vid 50mm f/2.0. Fotografen har använt manuella inst. gällande witbalans och behandlat bilden i PS CS4...

Testa o lek lite med selective color under justeringslager.

Mvh,

Filip
 
Less is more. Jag tycker att nikon har helt massa onödiga inställningar i sina nybörjar kameror. Kameran är bara ett verktyg för att ta bilden, och om nått fattas sen så fixar man det i photoshop. Vitbalans nuförtiden är iprincip onödigt då man kan fixa det i ACR. Fäger fixar man antingen i RAW konverteraren eller i selective colours.

Ang de bilderna som jos har tagigt så har hon en fetish för naturligt ljus och därför får naturliga färger. (snart lär hon komma och pika mig :p )

@ trådskaparen, har inte du som fotostuderande, lär ni inte er sånt i skolan nuförtiden?


Hej!

Jag tänkte bara höra lite med vad folk har för inställningar på sina kameror och vad man ska ändra/inte ändra i Photoshop för att få bilden att inte se överredigerad och naturlig ut.
Inställningar på kameran innebär alltså (Nikon): Vitbalans och Fotomeny > Optimera bild.
För där kan man göra ganska stora ändringar.

T.ex som bilden i mitten:
http://bloddroppe.wordpress.com/2010/05/22/113/
 
Som lite "rolig" (men kanske helt meningslös) info, så är bilden i detta fall tagen med en 5D, vid 50mm f/2.0.
Snarast mycket meningsfull info. Ett riktigt bra objektiv med fina färger, bra skärpa och avsaknad av aberrationer ger i sig ett mycket "naturligt" resultat, utan att man behöver dra som en tokstolle i alla spakar.
 
Ja, det var det jag menade, att man inte ska se någon redigering i bilderna. Inte stor skillnad iallafall.
Men tack för tipset, det var väldigt användbart!

Dock har jag en fråga: hur gör man för att få hudtonerna att se "verkliga" ut, inte för rosaröda eller gula.

Om du kan använda bildkontroll-inställningar i din Nikon (picture control) såsom livfull, neutral etc, så finns det en som heter Portrait som ofta ger kanonbra resultat. Den desaturerar just hudtoner, speciellt i den röda kanalen, utan att bilden förlorar stuns.

OBS! Allltså INTE exponeringsprogrammet Porträtt utan bildkontroll Portrait, de kan lätt förväxlas.
 
ANNONS