Annons

Densitetskurvor

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnyB

Aktiv medlem
Är det någon där ute som har en aning om hur digitalkameran fungerar vad gäller densitetskurvor? Simulerar en digitalkamera samma kurva som en analog film, det vill säga att man har en olinjäritet i låg och högdagrar?

Jag vill finna ut det bästa sättet att kovertera bilderna till SV nämligen.

Du bör justera kurvan för svartvitt för att få en tilltalande bild. Det gäller i stort sett alltid från konvertering från färg till svartvitt oavsett om ursprunget är digitalt eller analogt.

Det finns olika metoder att konvertera förutom att omvanlda direkt till gråskala.

En är att omvandla från RGB till LAB och ta Ljushetskanalen och konvertera den till svartvitt efter justering av kurvan.

En annan är att blanda kanaler till en monokrom bild. Då kan man justera hur dominanta de olika kanalerna ska vara

Det handlar om att hur ljusa/mörka olika färger ska bli.

Det finns också färdiga plug-ins som ska likna olika svartvita filmer. Man kan gissa att de jobbar just med hur färgkanalerna blandas och olika kurvor.

Tack för svar

Tack Magnus. Jag noterar tacksamt vad du skriver och ska fördjupa mig i Photoshop lite mer. Köpte just en bok för åttahundra miljoner kronor. Sjuttsingen vad dyra de är de där böckerna!

ANNONS
Götaplatsens Foto