Annons

"det är ett problem med cf-kortet"

Produkter
(logga in för att koppla)

emmarah

Medlem
Jag köpte nyss en eos 400d. Köpte också till ett sandisk cf på 4GB. Formaterade kortet i kameran och var idag ute och knäppte massa bilder. När jag kom hem tog jag ur kortet ur kameran för att kolla ifall jag kunde stoppa det direkt i datorn, men det gick ju inte, så jag satte tillbaka kortet i kameran igen. Då får jag meddelandet "det är ett problem med cf-kortet. byt cf-kort"
Vad har hänt??
Vad kan jag göra??

uppföljning

jag bestämde mig för att offra de bilder jag tagit och formatera om kortet. Men när jag försökte med det så säger kameran: "fotografering ej möjlig. Ställ strömbrytaren på <OFF> och <ON> eller sätt i batteriet igen."
Ger det någon ledtråd till vad felet är?

nu vet jag

vad problemet är! två av de små piggarna där cf-kortet ska fästa är lite sneda, och därför passar inte kortet.
Tråkigt....

Exakt de problemt har jag med

Har exakt samma problem. Köpte kameran under helgen och skulle ut och fotta lite idag. men de kommer upp EXAKT samma sak för mig. Hur löste du de?

Först tänkte jag att jag försöker böja rätt piggarna själv. Men sedan tänkte jag att risken är att jag förstör ännu mer och då får jag inte reparation på garantin.
Så jag gick och lämnade in det på canons serviceställe. De sa att det nog inte skulle gå på garantin och att det skulle ta ca 3 veckor. Jag blev lite nedslagen.
Men redan nästa dag var kameran klar, och det var gratis! Då blev jag glad igen.

Det gick inte helt smidigt att få kortet på plats nu heller dock.Jag har hört många som har haft problem med minneskortet pga detta. Dåligt tycker jag!

Det kan gå att laga själv, kanske är det värt ett försök (jag har en kompis som lyckades med detta). Canon böjde inte, utan bytte helt enkelt ut hela kontakten.

ANNONS
Götaplatsens Foto