wfrank
Aktiv medlem
Hallå. Om jag har en bild som den första nedan. Den har ett histogram som bild 2. Om jag vill ta fram himlen så är ett sätt att använda levels. Då kan bilden se ut ungefär som 3:an. 3:ans histogram har nu blivit ungefär som bild 4. Sönderhackat. Med ännu mer bearbetning kommer det hackas sönder ännu mer. Glöm huset nu, det här är bara för att plocka fram himmeln. Någon manöver till och det landar lätt på bild 5.
Finns det något sätt att återskapa ("interpolera") histogrammet så att det blir mer som bild 2 - för att göra vidare behandling bättre?
Jag vet att jag kan brusreducera nu, med tex NoiseNinja. Då slätas histogrammet ut. Men det blir lite motsägelsefullt eftersom önskade kontraster också minskar. Och här handlar det om att bevara kontrasterna i molnen, dom är tänkta att se "dramatiska ut".
Hoppas någon klok läser detta och förstår min säkert illa formulerade fråga
Finns det något sätt att återskapa ("interpolera") histogrammet så att det blir mer som bild 2 - för att göra vidare behandling bättre?
Jag vet att jag kan brusreducera nu, med tex NoiseNinja. Då slätas histogrammet ut. Men det blir lite motsägelsefullt eftersom önskade kontraster också minskar. Och här handlar det om att bevara kontrasterna i molnen, dom är tänkta att se "dramatiska ut".
Hoppas någon klok läser detta och förstår min säkert illa formulerade fråga