Annons

Det märkliga ordet ”stilrent”.

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag är egentligen ingen språkpurist även om jag läste en bok om det på gymnasiet. Googlade Colliander som jag trodde skrivit boken men hittade inte det jag sökte.

Kommer dock ihåg ett gammalt ord som nu försvunnit:

Smaka på "storhopen" som alltså motsvarade dagens "majoritet" som ju är ett mer sentida importerat ord. Fanns en hel del annat kul i den boken vi då tvingades läsa. Idag verkar det snudd bara vara Fredrik Lindström som försöker hålla den gamla ordskatten av utfasade ord och begrepp vid liv.
Jag satt och läste lite mötesprotokoll från början av 1900-talet, inför 140år jubileumet av en förening jag är med i. Där listades härvarande och vissa möten hade härvaroplikt.
För mig var det gamla ordet betydligt bättre beskrivande och mer logiskt än det vi använder nu "närvarande".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag satt och läste lite mötesprotokoll från början av 1900-talet, inför 140år jubileumet av en förening jag är med i. Där listades härvarande och vissa möten hade härvaroplikt.
För mig var det gamla ordet betydligt bättre beskrivande och mer logiskt än det vi använder nu "närvarande".
Jag var på ett föredrag med Klas Hallberg en gång där han använde ”härvaro” för att beskriva mental närvaro. Annars är ju de närvarande i ett möte ganska ofta upptagna med något helt annat i sin mobil eller dator. Klas ville ändra på det och få folk att verkligen vara här i mötet.

Men håller med om ditt fynd. Härvaro är ju precis det man vill beskriva med ordet, och då kan de som deltar vi video Därvara.
 
ANNONS