Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det optimala landskapsobjektivet...

Produkter
(logga in för att koppla)

danielarvidsson

Avslutat medlemskap
...finns det??
Man har starka funderingar på att köpa ett objektiv till sin canonkamera. Objektivet ska främst användas för landskapsfotografering och jag är intresserad av ett vidvinkel, men finns det? Problemet är att det finns så många och det skulle vara bra att få några råd - med risk för att bli ännu mer förvirrad...

Jag har idag en canon eos 350d men planerar en fullformatare om ca 2 år. Jag vill ta skarpa landskap med stort skärpedjup och övrig toppkvalité.

Vad rekommenderar ni, fast optik eller vidvinkelzoom?
Carl Zeiss ska tydligen komma med ny optik för canon i år, ska jag satsa på detta??

Hälsningar från en snart sagt tokig, objektivsökande Daniel:)

Arax Tilt/Shift 35mm CANON så klart ! :)

Oki, du måste focusera själv och ljusmätaren kan du glömma och vaddå motorbländare?? Men roligt är det och ger dig bra bilder. Oki 35 är inte jätte vidvinkel på en APS-C, men roligt är det om man har tid lust och ork!

När jag fotograferar landskap använder jag mig av följande objektiv:
Canon 17-55/2.8 IS
Canon 50/1.8 II
Canon 70-200/4L IS

IS-funktionen brukar inte vara nödvändig att ha för just landskap, om det inte är mörkt, men då kan man också ha ett stativ, en kameraväska, en sten eller ett broräcke att lägga kameran på.

Det jag tittat på gällande mina objektiv är att de ska ha liten distorsion, dvs. bilden ska tecknas rakt av objektivet. Det gör den inte med 17-55 i vidvinkel, men rätt bra vid 40-55 mm. 50:an är nästan perfekt och 70-200 är riktigt bra. Varför tycker jag det är viktigt? Jo, jag stichar gärna ihop bilder till panoramor med 2-8 bilder och det är en fördel att bilderna är raktecknade. Det finns program som fixar till dessa distorsioner, ett som jag har heter PTLens och fungerar riktigt bra.

Arax Tilt/Shift 35mm CANON så klart ! :)

Oki, du måste focusera själv och ljusmätaren kan du glömma och vaddå motorbländare?? Men roligt är det och ger dig bra bilder. Oki 35 är inte jätte vidvinkel på en APS-C, men roligt är det om man har tid lust och ork!

Ljusmätningen sköts av kameran och fungerar alldeles fint på en 350D med Araxoptik. Det man ska komma ihåg är att mäta innan man tiltar eller shiftar. En nackdel med Araxen är motljusegenskaperna.

Ett objektiv som däremot är riktigt bra vid svåra ljussituationer är EF17-40. Blir ungefär 28mm i vidvinkeländen.

Ljusmätningen sköts av kameran och fungerar alldeles fint på en 350D med Araxoptik. Det man ska komma ihåg är att mäta innan man tiltar eller shiftar. En nackdel med Araxen är motljusegenskaperna.

Ett objektiv som däremot är riktigt bra vid svåra ljussituationer är EF17-40. Blir ungefär 28mm i vidvinkeländen.

Jo, men med digitalhus är det lika enkelt att köra M och justera på histogrammet. Jag upplever som att ljusmätningen slår lite fel även om man mäter oskiftat, men som sagt - kameran har ju histogram och landskap springer sällan ifrån en så man hinner gott ta en bild till.. :)

17-40 håller jag med om att det är ett utmärkt objektiv speciellt närbländat ett steg så blir det riktigt bra.

Lite OT - men hur f-n ställer du skärpan med en 350D om saknar liveview och har pyttesökare? Kör du med annan focusskiva eller är du synsk? :)

Frågan var ku optimalt landskaps objektiv för någon som planerar att byta upp sig till FF. Inga begränsningar i pris vad jag kunde se. Ett beg tse24 ligger ungefär på samma pris som zeiss anonserade 21:a.

ANNONS
Götaplatsens Foto