Annons

Detta forumets funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe

Aktiv medlem
efterlevs detta

Undvik nu i rena glädjehystering starta 50-11 nya trådar utan kör tills en tråd dött ut. Använd bondförnuftet så blir det bäst.

fem nya trådar på 2 timmar häromdagen. 5-6-7 trådar dagligen..

Är det inte dags att det godkänns, well, färre trådar. Kvaliten känns ibland lite låg och det känns inte heller som om folk lägger så mkt tid på titta på bilderna (eftersom det startas nya trådar stup i kvarten)

Kan man inte maxa en tråd/dag eller 1 tråd/vecka eller liknande. Vad är nyttan med en no wordstråd om folk inte stannar upp lite och tänker? Ska inte bilderna ge funderingar el liknande?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Re: efterlevs detta

Joppe skrev:
fem nya trådar på 2 timmar häromdagen. 5-6-7 trådar dagligen..

Är det inte dags att det godkänns, well, färre trådar. Kvaliten känns ibland lite låg och det känns inte heller som om folk lägger så mkt tid på titta på bilderna (eftersom det startas nya trådar stup i kvarten)

Kan man inte maxa en tråd/dag eller 1 tråd/vecka eller liknande. Vad är nyttan med en no wordstråd om folk inte stannar upp lite och tänker? Ska inte bilderna ge funderingar el liknande?
Vi håller helt med! Det är just eftertänksamheten vi ville åt. Tyvärr så kan vi inte (med nuvarande version av forumprogramvaran) moderera endast nya trådar utan då måste vi moderera varje nytt inlägg också och det blir ohållbart. Men jag "sätter upp" en notis om detta.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Man borde åtminstonde uppmana folk att se så de inte skapar nya trådar av ett ämne som redan finns. "En bild blir till" och "Fotografer in action" är ganska snarlika varandra. Om så sker borde man kanske slå ihop dessa (om det är möjligt)

Sedan tror jag att folk är blyga "Stockholm" men ingen tråd om Göteborg, Malmö eller andra vackra städer rumt om i Sverige dök upp. Jag tror det beror på att folk är lite för rädda för att dessa trådar skall vara för snarlika varandra.

Ett tips är att låta detta forum vara som det är men att det skall finnas ett fast månads tema som altid ligger överst och där Admin och gänget väljer från de förslag användare har sänt in.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Kom på en sak som kanske skulle vara bra i no words, och det är att låta sidan visa lite fler sidor som default. Jag tror få klickar och visar trådar sedan ett år tillbaka och detta leder till att det kan komma dubbla trådar eller att en gammal hamnar i glömska även den är värd att leva vidare en stund till.
 

Ritva

Aktiv medlem
Hej redaktörer och fotosida-folk!
Tyvärr måste jag säga att jag tappat intresset för No Words, den var mycket bättre i början, när rubrikerna verkligen fick en att tänka till och fundera på *lösningar*. Nu verkar det som att forumet blivit ett arkiv för diverse motivkategorier. Såsom "Min sämsta bild" eller "Stockholm" eller "Hösten" Det krävs liksom ingen tolkning för att sätta ut en Stockholmsbild som säkert alla har hur många som helst av.

Vidare så har folk ingen respekt för ordlösheten i NoWords. Måste man skriva något om bilden, är den inte en lämplig bild för NoWords-forumet.
- Tycker jag.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det är allaa mina trådar som röknas upp och de är ganska poppis. Men jag tycker tolkningen i dessa trådar är ganska tråkiga så jag håller med om att de är oflexibla.

"Min sämsta bild ..." kan kanske inte tolkas så mycket men det visar en sida av foto som man ofta inte visar upp. Detta verkade vara uppskattat och sedan är det en tolknings fråga vad som är döligt, hör när de hamnade i tråden blev många bilder bra.

"Stockholm"? Det är lite lustigt att tex Göteborgare som ofta har så mycket att säga om Stockholm och Stockholmare inte kan tolka ordet Stockholm. Stockholm är stort och stockhoms stad ägande sträcker sig ända till Tyresta by, så här finns det god måm för tolkning.

"Hösten 2004" En liten kort period och de flästa liksom jag tolkar hösten med löv. Jag skall idag ut och se om jag kan ta bilder på stressade människor i höstrusk och kanske sända upp en bild för att visa att hörs är mer än löv. Höst deppresion är det ingen som visat

Så det är inte rubrikerna det är fel på utan mer på människors fantasi. Sedan undrar jag om man inte hällre skall göra saker som folk gillar istället för blint stirra på tolknings frågan?

Ett tips är att skälv skapa en tråd som du skulle vilja se och sedan analysera hur poppuler den blir. Blir den poppis kommer fler skalpa trådar av liknande stil. Själv använder jag dassa trådar att hitta insperation och kanske nya sätt att fotografera på. När det gällde Stockholm så visar den ganska många olika typer av stads fotografering som även kan tillämpas i ansda städer.
 
Senast ändrad:

Ritva

Aktiv medlem
Lämpliga?

Mmmmjaaa - jag kan inte riktigt sätta ord på det som jag menar. Abstrakta rubriker var mer i min smak, såsom t.ex. Budskap, och många trådar långt tidigare, i somras och i våras som inte gav något direkt motiv.
Intressanta rubriker i min smak skulle t.ex. vara "Början" eller "Slutet" eller "Mittemellan" eller "Bakom", inte Luleå eller Kameraväska. Hoppas ni förstår hur jag menar. Rubrikerna "Hund" och "Katt" skulle säkert bli populära, men dem gillar inte jag, de är för konkreta. Så man kan inte mäta rubrikens lämplighet för NoWords-forumet med hur många inlägg den får.
Jäjäjä - jag har ju slutat här som sagt. Säg till om det blir en annan inriktning, så återkommer jag.
 

KGS

Aktiv medlem
Det är väl bara att välja vilka no-words forum som man vill delta i eller titta på. '

Gör ett mittemellanforum o njut av det o låt oss som fyller på med stockholmsbilder göra det... diskussioner/gallerier/fotografer som är ointressanta för mej kanske är jättespännande för nån annan.

Sålänge det inte är utrymmesbrist kan väl tusen blommor få blomma. Plocka dem du vill. Låt resten vara...
 

Lasse H

Aktiv medlem
Och fortfarande tjattras det friskt i No Words forumet.

Om man bara tar bilder som kräver en förklaring tycker jag man kan lägga in dom någon annan stans.
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag tycker no words är jättebra när det efterlevs, det är mycket skönt att bara kunna njuta av bilderna.
Tyvärr så efterlevs inte "no words" alltid, det är ofta folk lägger in kommentarer till sina bilder.
Finns det ingen möjlighet att ta bort kommenteringsmöjligheten?
Antingen att man inte kan kommentera bilderna eller också att man kan slå av kommentarerna i visningen.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Jag hoppas min lilla korta förtydligande kommentar är på sin plats här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76901

Bilden ser ju så uppenbart phoptoshoppad och oäkta ut i litet format. Ville å det bestämdaste påpeka att så INTE är fallet, då jag själv ogillar retushering i alla dess former.
Hoppas ni förstår mitt syfte, och att de 2-3 raderna var ok i detta fall. Annars får väl nån deleta tråden...vill inte att folk ska börja ladda upp ritade bilder i min tråd här.
 

benkar

Aktiv medlem
Förslag:

Många har numera snabbare internetuppkopplingar, och lika många har en smula större bildskärmar/upplösning än en 15"-skärm och 800 x 600px, så...

Varför inte lyfta denna eminenta forumdel/tråd genom att låta bilderna bli tex max 600 px breda/höga och kanske max 120-150 kb stora?

/B
 

benkar

Aktiv medlem
Benägen att hålla med Mackan som håller med mig :)

Tror att fler skulle lägga tid med att bidraga med bilder i "No Words" om det kunde vara aningens större bilder tillåtna, tex max 600 px.

400 px känns aningens väl tajt/kvävt.

Upplever "No Words" som en väldigt kreativ del av fotosidan.se Blir ännu bättre om bilderna kan få bli aningens större.

Vad säger dom styrande?

/Bengt
 

benkar

Aktiv medlem
Varför har så många en så enorm skrivklåda?

Trådregeln är ju väldigt enkel:

-"Inga ord, bara bilder! Första foruminlägget skriver en rubrik och efterföljande inlägg består BARA av en bild (400px bredd) på temat."

Varför kan det inte få vara så?

/B
 

benkar

Aktiv medlem
Kan det vara så att många här på FS inte kan Engelska?

Kanske på plats döpa om "No words" till "Ingen text/inga ord" ?

/B
 
ANNONS