Annons

Dia eller negativ på resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjenare alla fotografiska experter!

Jag ska göra en resa till usa 20emaj - 27e juni. Ska först åka till NYC vidare till Las Vegas och sen till Californien. Där det blir Los Angeles, San Francisco och någon nationalpark.
Så jag undrar. Vilken film ska jag ha med mig och varför? Både för och nackdelar är välkommet.

Jag skulle säga dia av ett par olika anledningar. Dels brukar det vara lite häftigare färger i dia, dels räcker det gott med 100iso så här års i USA (om du väljer 100iso film dvs..), sen är det billigare att framkalla och du slipper ha massa meningslösa papperskopior du aldrig kommer att titta på. Allt jag har sagt förutsätter ju dock att du redan har ljusbord (om du framkallar oramat), diaprojektor etc. Ta dock med ett par rullar högkänslig film tex. Superia 800 om det är ont om ljus. Som dia kan du ju ta någon ganska neutral och billig tex. Fuji Sensia eller Kodak Elitechrome. Köp ett parstycken åt gången såblir det billigare.Hoppas du blev nåt klokare...
MV Erik Å

Har du använt dia tidigare?
Har du inte det ska du inte använda det på en resa.

Det är bättre att göra misstagen hemomkring, det blir liksom billigare om man vill ta om bilderna.

Erik har rätt. Om du först skaffar erfarenhet av både dia och färgneg på hemmaplan, då vet du vad som passar dig bäst. Plåta liknande motiv hemma som du planerar att plåta därborta.

När det gäller filmval kan man få lika många olika svar som det finns medlemmar på fotosidan. Det handlar ju mest om tycke och smak.

Kör alltså egna tester hemma innan och följ din egen smak. Du vet själv bäst vad du tycker om.

Olika personer tycker givetvis olika.

Bortsett ifrån huruvida du ”kan” plåta med dia eller inte (som påpekats är diafilm betydligt känsligare för felexpo.) vill jag iaf påpeka varför jag föredrar dia.

Bättre korn, bättre färgåtergivning (lite beroende på film iofs), helt annan upplevelse att titta på, både på duk och på ljusbord.
Dessutom kan man alltid göra papperskopior av utvalda diabilder. Göra ett neg till dia går däremot inte vad jag vet.
Vad det gäller kostnad så beror det givetvis på filmval men jmf pro neg/pos-film eller konsumentfilm så blir det sällar dyrare med dia hur som helst.

Kör dia för bövelen ;)

// Andreas

Som andra kloka huvuden har skrivit bör du inte använda dia om du ej gjort det innan.

Sedan skrev "sumpen" något viktigt
Vad ska du ha utkomsten till (dvs resultatet)?

Vill du ha bildenra i album eller kunna visa dem på duk?
Är det antingen eller är ju valet ganska givet. Dia för duk och neg för album.

Under mina egna resor ser det ut så här:

60% 100asa dia (provia 100F och kodak e100VS)
20% 400asa dia (provia 400F)
10% 800asa neg (varierande)
10% 400asa sv/v (tri-X)

Känner mig ganska så väl förbredd med denna spridning av filmen.

Vilken film du än väljer så önskas en trevlig resa!!

Kom att tänka på att mitt korta svar kanske kan uppfattas snorkigt :) så jag gör en liten utvikning.

Din fråga följer ett mönster bland många andra frågor här i forumet, och mönstret är att folk frågar vilken film, kamera, objektiv etc som rekommenderas utan att ta större hänsyn till vad som ska åstadkommas, dvs vad resultatet ska bli och vad resultatet ska användas till.

Vill du projicera, vill du göra stora förstoringar, är bilderna till familjealbummet med max 10*15 kopior, ska de upp på väggen, ska du fotografera i dunkel belysning, vill du få med så många toner som möjligt, ska bilderna hamna på väggen, färg eller s/v, etc etc etc. Utgå först från resultatet välj verktygen därefter.

Om jag vore i dina skor och skulle iväg till USA, vilket jag gärna skulle vilja :) , då skulle jag anpassa mig efter situationen och köpa filmen på plats. Om jag hade misstänkt att jag skulle vara på sådana platser där det kanske skulle kunna bli svårt att få tag på bra film, skulle jag stoppa ner några finkorniga negativa färgfilmer samt någon mer känslig dito. Då klarar jag de flesta situationer utan projiceringen förstås.

Så farligt att plåta med dia är det inte som det låter från en del håll..visst är ett dia som är överexponerat oftast redo för papperskorgen men om du håller dig till rätt exponering enligt din mätare och varierar med -1/3, - 1/2 steg så hamnar du rätt....kör en rulle här hemma på lite olika motiv och kolla själv..
mvh/gunte..

Får hålla med Guntes tankegång om dia.

Visst med dagens kameror och dess ljusmätning är inte dia något större problem.
Därimot kan dia filmerna ha svårt med motiv med hög kontrast.
Antingen blir ljusa partier helt utfrätta eller så blir lågdagarna helt igen bäckade beroende på vad du exponerar efter.
Kan vara bra att tänka på vid en del fotografering.

Hur svårt är det egentligen!

Ibland får jag känslan av att många vill få det att låta att det är svårt att fota med dia. Jag har själv fotat i snart 15 år och anser mig som relativt erfaren. Jag vill inte påstå att det är svårare att fota med dia än med papper. Snarare tvärt om. Laddar du en modern kompaktkamera med dia så blir man förvånad över resultatet. Plötsligt känner man sig som en mycket bättre fotograf än tidigare. Bättre färger, kontrast och skärpa. Fotar nästan alltid med systemkamera förutom när jag reser på långa resor med ryggsäck. Då får kopakten följa med. Jag måste säga att jag alldrig varit besviken på resultatet. En annan fördel med dia är att du kan projisera NYs skyline på väggen hemma. En klart maffigare känsla än att titta på en 15x10 koåpia. Kör på dia.

Per

Har inga tips om film eller så, men jag kan verkligen rekommendera att hyra en bil och åka Pacific Highway 1 mellan LA och SF. Underbar väg, och natur. För att inte tala om utsikten. Outstanding.

/David

Om du nu bestämmer dig för att fota "vanlig" film, så hör dig runt efter ett bra fotolabb först och främst, och välj sedan deras bästa framkallning (vilket vanligtvis är 1 timme, så att de inte blir ivägskickade till något massproduktionsställe). Och säg gärna till på fotolabbet att du vill ha bilderna i 13x18. Det kostar lite mer, men det är det värt när man tittar på dem sen. Trevlig resa.

ANNONS
Götaplatsens Foto