Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia för natur/hav & strand

Produkter
(logga in för att koppla)

Balrog

Aktiv medlem
Jag ska i sommar slänga upp mitt bo på ryggen och knalla runt lite i Skåne, mellersta och på Österlen. Det kommer bli foto av skiftande karaktär, både natur och vid havet. Har ni några förslag på lämlig diafilm för detta? Kan man hålla sig till en eller bör man ha olika filmer? Filmen får gärna vara lättscannad.

Mitt val, utan tvekan, för en sådan vandring är Agfa RSX II 100, alternativt RSX II 50 pressad 1 steg.

Det finns de som gillar Fuji Velvia, men jag tycker den ger onaturligt mycket färg och den har svårigheter i kontrastrika miljöer och i blandljus. Provia 100 är en favorit hos många, några stycken kör Ektachrome och säkert ännu färre - åtminstone i Sverige - kör Agfa. (nere i Europa är det dock annorlunda...)

Men jag gillar Agfa för dess neutralitet, fina tonomfång, graduation, naturliga färgmättnad, klara och rena färger, bra resultat i blandljus och har inga problem med kontrastrika situationer. Lätt att jobba med, lätt att få till bra resultat. Lätt att använda med filter.

Med vänlig hälsning
Roland

För mig skulle det självklara valet falla på Kodaks E100VS. En mättad film med gött tryck i färgerna och bra skärpa.

Om jag vill hålla igen lite på färgerna faller det på Fuji Provia 100F. Ruggans skarp och fin film med neutrala färger

Trevlig sommar!

Ektachrome 100 VS eller Velvia. En smaksak.
Jag fotar inte naturbilder utan någon av dessa filmer i kameran.

Behövs högre känslighet vid något tillfälle är det Provia 400 F som gäller.

Provia 100 dämpar färgskalan rejält. Kan vara bra vid riktigt färgstarka motiv men när färskalan är dämpad lyckas den inte fånga nyanser och svaga färgtskiftningar. En film många av någon underlig anledning gillar men jag rekomenderar att du undviker den.

Det finns en lustig inställning hos folk att en dämpad och neutral färgåtergivning är bra vid naturfoto. Det gäller inte att avbilda färgskalan exakt så som den var i "verkligheten" utan att fånga en känsla på bild. För att göra det så krävs det att man är "övertydlig" i sin fotografi. Det är först då som man verkligen lyckas fånga motivet så som det upplevdes.

Som du sett på tidigare inlägg beror det på om du vill ha kraftiga färger eller mer dämpade (och verklighetstrogna).

Kraftiga färger:
- Kodak E100VS
- Kodak Elite Chrome 100 Extra Color
- Fuji Velvia

Inte fullt så mättade, men med fina färger:
- Fuji Provia 100F
- Kodak E100G
- Kodak E100GX (varm ton)
(Ovanstående kan pressas till 200 med bra resultat)

För snabbare behov:
- Fuji Provia 400F

Agfafilmerna är säkert inte fel, men jag har inte använt dem tillräckligt mycket för att kunna säga något.

Tack för alla förslag. Fick lite att tänka på.
Velvia hade jag väl i tankarna innan också men jag läste någonstans att den är svårscannad. Någon som har någon erfarenhet om det?

Sensia har jag använt tidigare för allmän fotografering. Hur är den ute i det gröna?

Sensia och det gröna

Du kan kolla här hur sensia uppträder:orkidè eller här brudsporre och fjäril eller kanske här gräsull. Som du ser har filmen inte den där onaturligt giftgröna färgen i grönskan som velvia. Tyvärr är den inte heller lika skarp (vilken ingen 100 film på marknaden är) som velvia, eller för all del den något mer färgneutrala kodachrome 64 (denna är dock pga den ganska höga kontrasten minst lika svårscannad som velvia dock skarpast, tillsammans med velvia, av alla filmer . Skillnaden mellan skärpa i ett kodachrome och en 100 film är väl ungefär som mellan en billig piratzoom och ett skarptecknande normal).

Re: Sensia och det gröna

Tonyeagle skrev:
Du kan kolla här hur sensia uppträder:orkidè eller här brudsporre och fjäril eller kanske här gräsull. Som du ser har filmen inte den där onaturligt giftgröna färgen i grönskan som velvia. Tyvärr är den inte heller lika skarp (vilken ingen 100 film på marknaden är) som velvia, eller för all del den något mer färgneutrala kodachrome 64 (denna är dock pga den ganska höga kontrasten minst lika svårscannad som velvia dock skarpast, tillsammans med velvia, av alla filmer . Skillnaden mellan skärpa i ett kodachrome och en 100 film är väl ungefär som mellan en billig piratzoom och ett skarptecknande normal).

Fina bilder, min favvo är helt klart sensia 100,
de flesta fågel bilder som finns på www.naturephoto.se
klicka på adam och sedan hornborga, är fotograferade med sensia 100.

Velivan är lite väl överdriven på färger, men passar bra till motiv där det saknas lite färg.

mvh :Adam

Hej

Provia dämpar inga färger, däremot återspeglar den färgerna ganska så korrekt.
Helt korrekta färger kommer du nog närmast med Astia.

Provian fungerar bra i kontrastrika situationer, vilket Velvia klarar sämre.

Velvian däremot har rejält tryck i färgerna men klarar kontrast sämre.

Både Velvia och Provia har mycket fint korn.

Lyckas du komma över nya Velvia100 så har du ett mycket fint korn, färger mittemellan provia och velvia50 och ett steg snabbare film.

Kör hårt!

Håller med om Sensian. En otroligt allround film med många positiva egenskaper. Många verkar tycka att den ger "blaskiga" färger..men jag håller inte med om det. Tycker färgmättnaden är stor, men inte överdriven. Skärpan är bra om än inte som Velvia.

Som jag ser det har Sensian endast två negativa egenskaper. Det ena kan vara att den är en aning grön..och det andra att kontrasten kan vara något för liten i vissa situationer. Annars en mycket trevlig film.

Du bör nog använda en film som du redan känner till sedan tidigare. Har för mig att du använt Sensia 200..och risken är att resultatet inte blir som du tänkt dig om du använder kontrastrika filmer som Velvia eller E100VS.

Har du däremot möjlighet att testa lite filmer innan du beger dig av till trakterna kring Österlen så tycker jag du ska ge dig på 100VS:en. Trivs du med denna är den ett bra val att använda vid mjukare ljus. Komplettera sedan med en film alá Sensian för motiv i mer kontrastrika situationer.

Tänk också på att proffsfilmer som 100VS redan är mogna och bör förvaras svalt. Vet inte hur mycket de tål om de tex ligger i varma tält etc under flera dagar. Är det någon som har koll på hur känsliga proffsfilmerna egentligen är för värme? Påverkas exponerade rullar som tex 100VS om de får ligga i 25 graders värme under en veckas tid..?

25 grader i en vecka är absolut inga problem. Jag har haft E100VS som legat både längre och i varmare temperaturer, t.ex. vid resor i Australien och Malaysia. Jag har inte sett några fel på filmerna. De har dessutom passerat upp till 8 röntgenmaskiner då också.

Kanske måste man vara proffs och detaljjämföra för att se eventuella försämringar, men för mig syntes inget i alla fall. Jag har läst någonstans att det som möjligen händer är att de blir som konsumentfilmer, d.v.s. inte så exakta i återgivningen. En vandring i Skåne är säkert inget att oroa sig för!

ANNONS
Götaplatsens Foto