Annons

Diabilder 60-70-tal från USA/Sverige - var sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Passepartout

Avslutat medlemskap
Hej,

Ny på forumet så jag ber i förväg om ursäkt om jag lägger denna i fel forumdel eller gör liknande tabbar.

Jag är okunnig, och söker er kunnigas hjälp.

Min far tog en hel del bilder på 1960-1970- talet - många på dia.

En hel del av bilderna är riktigt bra, och får en extra dimension nu när lite tid har gått.

Jag funderar på att digitalsera dem för att lägga upp dem till försäljning online (alltså inte originalen utan digitala kopior).

Har läst lite här och där och ser att ersättningen är usel. Getty bland andra har gått ner enormt.


Jag undrar konkret:

1) Digitaliseringen - kan man klara digitaliseringen hemma tillräckligt bra för kommersiella syften? Eller är det proffslabb som gäller?

2) Bilderna jag främst tänker på är från 1960-talets USA, en del smått historiska från studentupproren, andra mer bildsköna Americana-bilder som skulle göra sig bra som affischer (typ Greyhoundbussar mfl). Dessutom några trevliga bilder från Sverige, 60-70-tal, ex fiskmåsar över en gammaldags fiskebåt mfl. Alltså bilder av relativt allmänintresse. Men hur gå till väga - att sälja de amerikanska bilderna via en svensk eller europeisk bildtjänst är kanske inte det bästa - och de typiskt svenska bilderna är väl inte superintressanta för den amerikanska marknaden. Ska man dela upp dem på två olika tjänster? Eller går svenska köpare också till de stora internationella/amerikanska byråerna för svenska bilder?

3) Vilka bildbyråer rekommenderar ni? Och är det ok att inkomma bara med bilder som alltså togs för längesen?

4) Är det bättre att donera bilderna till lämplig institution eftersom min far ändå inte kommer att tjäna mer än någon hundralapp på dem - eller finns det en realistisk chans att någon plockar upp någon av bilderna för att använda till canvastavla eller liknande och han därmed tjänar riktiga pengar?

Tack på förhand för all konstruktiv hjälp!
Passepartout
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej Passe
Eller vad du nu heter...
Det är trevligare om man vet vad du heter och underlättar för andra att svara.

Man kan klara av digitalisering alldeles utmärkt hemma. Vet inte hur mycket du vet redan nu men sök på youtube efter tips.

För dina övriga frågor kan jag nog bara säga att det ska vara alldeles speciella bilder för att det ska gå att tjäna pengar. Tänk nya bilder på mordet på John F Kennedy...
Men att digitalisera är något jag rekommenderar. Då kan man mycket lättare dela med sig bilder.
 

Passepartout

Avslutat medlemskap
Tack för svar!

Jag är mycket för att bevara personliga uppgifter privata på nätet, men Peter heter jag!

Nej inga nya bilder på JFK-mordet dessvärre. Däremot en bild på Martin Luther King (dock inte från det mordet heller). Så att bilderna är omöjliga att ta i dag och faktiskt bra räcker helt enkelt inte - finns ändå ingen marknad?

Jo jag vet att det finns slädar för digitalisering, eller att man tom kan fotografera av diorna med en bra kamera, men var inte säker på att kvaliteten blev tillräcklig.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Nu vet jag förstås inte vad du har för anledning till att hålla dina personuppgifter hemliga. Men som sagt, jag tror det är en fördel på detta forum att vara öppen med vem man är. Du behöver inte lämna personnummer här!

Som sagt, att digitalisera för att om möjligt kunna tjäna pengar på bilderna tror jag är svårt. Det måste vara mycket hög klass på bilderna för att det ska bli intressant. Men för dig och din familj tror jag det kan vara mycket trevligt och du kan kanske få din far att berätta mer om sina upplevelser då han var i USA.
 

Passepartout

Avslutat medlemskap
Vi har diaprojektor och jag uppskattar visning på den mer än på en dator/tv-skärm, och jag är väl insatt i bildernas bakgrund.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag tror, liksom andra ovan, att värdet på bilderna är lågt eller obefintligt.
För att vara kommersiellt intressanta ska de visa något unikt.
När det gäller visning av bilderna i projektor så ska du veta att varje gång de visas i projektor så försämras färgerna en smula och Kodachrome är den film som tål det sämst. Kodchrome behåller färgerna bra så länge bilderna ligger mörkt och svalt och torrt. Andra filmer försämras i färgen oavsett hur de förvaras.
Jag har rätt mycket diabilder från 60-talet och framåt, bla från USA, och har sett det. Jag har fotograferat av alla mina bilder och restaurerar färgerna, vilket går någorlunda bra för det mesta, ibland riktigt bra, men vissa filmer är väldigt påverkade av tiden.
Så vill du bevara bilderna för framtiden så är digitalisering nog enda realistiska alternativet.
 

Passepartout

Avslutat medlemskap
Jag tror, liksom andra ovan, att värdet på bilderna är lågt eller obefintligt.
För att vara kommersiellt intressanta ska de visa något unikt.
När det gäller visning av bilderna i projektor så ska du veta att varje gång de visas i projektor så försämras färgerna en smula och Kodachrome är den film som tål det sämst. Kodchrome behåller färgerna bra så länge bilderna ligger mörkt och svalt och torrt. Andra filmer försämras i färgen oavsett hur de förvaras.
Jag har rätt mycket diabilder från 60-talet och framåt, bla från USA, och har sett det. Jag har fotograferat av alla mina bilder och restaurerar färgerna, vilket går någorlunda bra för det mesta, ibland riktigt bra, men vissa filmer är väldigt påverkade av tiden.
Så vill du bevara bilderna för framtiden så är digitalisering nog enda realistiska alternativet.
Tack för utmärkt information - nu blev jag orolig - ja då bör de ju absolut digitaliseras!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fotografera av dem med ett macroobjektiv.
Skapa en svart ram som du lägger diat i som sen ligger på ett ljusbord.
Kameran riggar du i en reproutrustning eller ett stativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu vet jag förstås inte vad du har för anledning till att hålla dina personuppgifter hemliga. Men som sagt, jag tror det är en fördel på detta forum att vara öppen med vem man är. Du behöver inte lämna personnummer här!
Och det riktiga namnet syns bara för den som är inloggad på Fotosidan.

Att inte framträda med sitt riktiga namn här på Fotosidan är nog att ha lite överdriven tro på sin egen betydelse för världen, gränsande till paranoia.
 

Passepartout

Avslutat medlemskap
Varje forum är som ett mikrokosmos.

Medan det i många forum är den självklara normen att använda pseudonym, är det tydligen på Fotosidan ett så grovt övertramp att det står envar fritt att fälla kränkande och svepande kommentarer om någons mentala tillstånd.

Anmärkningsvärt.

Jag tackar för de konstruktiva svar jag ändå har fått, och kommer aldrig mer att återvända hit.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varje forum är som ett mikrokosmos.

Medan det i många forum är den självklara normen att använda pseudonym, är det tydligen på Fotosidan ett så grovt övertramp att det står envar fritt att fälla kränkande och svepande kommentarer om någons mentala tillstånd.

Anmärkningsvärt.

Jag tackar för de konstruktiva svar jag ändå har fått, och kommer aldrig mer att återvända hit.

Det är bra att du säger ifrån men försök att inte ha så bråttom nu Passepartout. Kan inte du och Per bara maila varann och försöka komma bättre överens och reda ut ev. missförstånd och oenigheter? Det vore väl synd om det här skulle lägga lock på dina möjligheter att diskutera framtida frågor som du är intresserad av och eventuellt vill lyfta kring reprofoto av gamla dia eller annat?

Internet är Internet och Fotosidan är Fotosidan och tilltalet är ofta direkt och ibland onödigt opolerat för att inte säga grovt men ibland får man ge sig in i detta om man nu är intresserad av att tillsammans med andra lära sig mer kring det inom foto som man behöver, för att komma vidare och utvecklas.

Vi får alla tänka på hur vi uttrycker oss och vi får nog också inse att det kanske heller inte funkar att delta i öppna diskussioner om man är väldigt lättkränkt. Tyvärr har vi ofta idag en kultur på Internet som är rätt gräslig med personangrepp, avsiktliga missförstånd och en uppsjö av härskartekniker och parallellt finns en hel fabrik som spinner garn av upplevda oförrätter och en hel arme som virkar offerkoftor. Det är verkligen ingen bra grund för en vettig dialog.

Det enda man som enskild kan göra är att försöka bete sig vettigt, försöka förstå istället för missförstå och försöka uttrycka sig så man inte sårar folk i onödan. Du kanske faktiskt ska följa FS rekommendationer och regler och döda ditt nuvarande konto och skapa ett nytt och bara börja om igen.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Hej,

Ny på forumet så jag ber i förväg om ursäkt om jag lägger denna i fel forumdel eller gör liknande tabbar.

Jag är okunnig, och söker er kunnigas hjälp.

Min far tog en hel del bilder på 1960-1970- talet - många på dia.

En hel del av bilderna är riktigt bra, och får en extra dimension nu när lite tid har gått.

Jag funderar på att digitalsera dem för att lägga upp dem till försäljning online (alltså inte originalen utan digitala kopior).

Har läst lite här och där och ser att ersättningen är usel. Getty bland andra har gått ner enormt.



Jag undrar konkret:

1) Digitaliseringen - kan man klara digitaliseringen hemma tillräckligt bra för kommersiella syften? Eller är det proffslabb som gäller?

2) Bilderna jag främst tänker på är från 1960-talets USA, en del smått historiska från studentupproren, andra mer bildsköna Americana-bilder som skulle göra sig bra som affischer (typ Greyhoundbussar mfl). Dessutom några trevliga bilder från Sverige, 60-70-tal, ex fiskmåsar över en gammaldags fiskebåt mfl. Alltså bilder av relativt allmänintresse. Men hur gå till väga - att sälja de amerikanska bilderna via en svensk eller europeisk bildtjänst är kanske inte det bästa - och de typiskt svenska bilderna är väl inte superintressanta för den amerikanska marknaden. Ska man dela upp dem på två olika tjänster? Eller går svenska köpare också till de stora internationella/amerikanska byråerna för svenska bilder?

3) Vilka bildbyråer rekommenderar ni? Och är det ok att inkomma bara med bilder som alltså togs för längesen?

4) Är det bättre att donera bilderna till lämplig institution eftersom min far ändå inte kommer att tjäna mer än någon hundralapp på dem - eller finns det en realistisk chans att någon plockar upp någon av bilderna för att använda till canvastavla eller liknande och han därmed tjänar riktiga pengar?

Tack på förhand för all konstruktiv hjälp!
Passepartout
Rekommenderar att använda åtminstone en dia skanner Nikon LS-5000 (4000 PPI). Det finns proffs utrustning med dubbla upplösningen (8000 PPI) men de är dyra även begagnad. Sedan måste bilder efterbehandlas för att ta bort damm.

Bilder utan en text som förklarar vilka personerna är och var den är tagen samt vilket år är värdelösa för ett museum. Det är ofta det finns gamla bilder i en familj där äldre kvinnor i släckten vet vilka dessa är men när de gå bort så vet ingen vilka som är på bilden längre. En tumregel är 3 generationer. Vissa familjer har ekonomi och intresse av att systematisk avbilda och bevara släkten generationer tillbaka..
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det är bra att du säger ifrån men försök att inte ha så bråttom nu Passepartout. Kan inte du och Per bara maila varann och försöka komma bättre överens och reda ut ev. missförstånd och oenigheter? Det vore väl synd om det här skulle lägga lock på dina möjligheter att diskutera framtida frågor som du är intresserad av och eventuellt vill lyfta kring reprofoto av gamla dia eller annat?
Jag tycker också att det var lite överilat att lämna Fotosidan helt. Det var en lite oväntad reaktion på en ganska mild kommentar av mig.
Det är dock lite provocerande för oss här som använder våra riktiga namn att någon efter flera uppmaningar om det envisas med ett anonymt alias. Jag var t.o.m. snäll och upplyste om att namnet inte syns för icke-medlemmar.

Vi får väl hoppas att "Peter" kommer tillbaka med hela sitt riktiga namn.
 
ANNONS