Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digiscoping-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
hänger väl mycket på hur långt ut zoomen går på sitt största läge. Svårt att säga innan man provat. Kolla runt om du kan få fatt på dimensionerna på denna adapter, och räkna på så sätt ut från skruven som fästs vid kameran och se hur långt ut zoomen kommer ut på din kamera. Det spelar ju också roll vilket okular du använder och hur bak/fram du kan fästa adaptern (kanske går att tjäna några millimetrar)

Sen kanske inte man alltid behöver zooma ut hela vägen på kameran.

Tack för info men den adaptern blir dyrare än tubkikaren
jag tror jag provar med den andra
om inte annat så går det kanske modifiera plattan på den

Hoppa över

Har du en så där billig tub skulle jag inte lägga ut en hundralapp på en adapter! Gör en egen. Du har en kamera som är lämpad att använda ett hemmagjort mellanlägg/adapter på. Denna använder jag till min Zeisstub och min Canon s-95. Gjord av några flaskunderlägg men kan göras av annat material man har hemma. Bara att sätta kameran till okularet så har jag rätt avstånd och centrering. Bildexempel på gräsänderna. Räkna dock inte med kanonresultat om du har en tub som kostar mindre än 10 lax.

Bilagor

• adapter_fs.jpg
    adapter_fs.jpg
    73.2 KB · Visningar: 165
  • grasand_fs.jpg
    grasand_fs.jpg
    80.3 KB · Visningar: 170
Nice bild
jo funderat på en liknade lösning provat fota lite på frihand
tror resultatet kan bli ganska bra

Re: Tuben är iaf 20-60x70mm

Hehe tack för tipset nu är det bara ut & fota